Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Praca nad firmową stroną nigdy się nie kończy

W momencie uruchomienia nowej strony firmowej praca nad nią tak naprawdę dopiero się zaczyna. Wtedy rozpoczyna się bowiem etap badań i optymalizacji pod najważniejszym kątem - potrzeb i oczekiwań klientów.

Po skończeniu jednej optymalizacji powinniśmy już myśleć o kolejnej, i tak przez cały czas - aż do momentu uruchomienia kolejnej strony. Wtedy cały cykl zaczyna się od początku. Tylko w takim przypadku – dzięki badaniu potrzeb i oczekiwań klientów –  strona internetowa może skutecznie sprzedawać produkt i usługę. Nie można liczyć na to, że uruchomienie nowej strony i pozostawienie jej samej sobie aż do kolejnej aktualizacji, pomoże odnieść sukces. Istnieje na to szansa tylko wtedy, gdy serwis wciąż będzie udoskonalany.

Dlaczego praca nad stroną internetową jest tak ważna? Ponieważ jeśli serwis będzie źle wykonany, to pieniądze wydane na przyciągnięcie internauty na stronę (m.in. poprzez Google Adwords) zostaną po prostu zmarnowane.

Cele skutecznej strony internetowej

Skuteczna strona internetowa to taka, która skutecznie realizuje trzy cele: sprzedaje produkt lub usługę, sygnalizuje przewagi oraz odpowiada na potrzeby klientów. Można je osiągnąć tylko wtedy, jeśli strona została wykonana w poprawny sposób, a następnie jest optymalizowana pod kątem oczekiwań klientów. 

Strona wykonana w poprawny sposób to taka, której powstanie odbyło się wg kolejnych etapów: analiza ruchu na obecnej stronie internetowej, rozpisanie architektury informacji na papierze i stworzenie makiet, przygotowanie treści oraz tworzenie strony przez firmę informatyczną (we współpracy z działem marketingu).

Na każdym etapie powinniśmy się opierać na najważniejszych założeniach strategii biznesowej firmy, zwłaszcza na potrzebach klientów. Jeśli one się zmieniają, musi się zmienić strona. Właśnie dlatego do powyższych etapów należy dorzucić jeszcze dwa kolejne: badanie ruchu na stronie oraz optymalizacja pod kątem insightów, czyli potrzeb klientów. Te etapy - w przeciwieństwie do poprzednich - realizowane są ciągle. Po wprowadzeniu zmian znów badany jest ruch na stronie i tak w nieskończoność, aż do powstania kolejnej strony. Oczywiście, optymalizacja i dokonanie poprawek nie musi się to wiązać każdorazowo z budowaniem strony od początku, czasem wystarczy nawet drobna zmiana, by poprawić statystyki ruchu użytkowników.

Przy optymizacji strony trzeba korzystać ze skutecznych narzędzi

Dzisiaj strony internetowe można optymalizować w oparciu o dane pozyskane we własnym zakresie. Do śledzenia ruchu niepotrzebne drogie, skomplikowane narzędzia. Jednym z najpopularniejszych bezpłatnych rozwiązań jest Google Analytics, dzięki któremu skutecznie można poprawiać architekturę informacji. Przykładowo – jeśli ze statystyk wynika, że istotną dla naszej działalności zakładkę odwiedza bardzo mało osób, to oznacza, że warto tę część architektury informacji poprawić, ponieważ np. niewidoczny jest link albo zakładka została nazwana tak, że w ogóle nie jest powiązana z treścią tam zawartą.

Jakich błędów nie popełniać?

Istnieje kilka błędów, których należy się wystrzegać w pracy nad stroną www. W większości przypadków strony internetowe nie są niestety dobrze przemyślane. Wzorowanie się na serwisach prowadzonych przez konkurencyjne, zaangażowanie do prac tylko firmy informatycznej, brak nadzoru nad budową strony, niepoprawnie lub błędnie napisane teksty czy niezgodność treści na stronie z treściami zawartymi w strategii biznesowej firmy – takich błędów można wymieniać jeszcze sporo. Wystarczy, że popełnionych zostanie tylko część z nich, a nie ma co myśleć o spełnieniu biznesowych celów dzięki stronie. Mając taki serwis po prostu zasygnalizowana będzie tylko obecność firmy z Internecie, nic więcej.

Podsumowanie

1. W momencie uruchomienia nowej strony firmowej praca nad nią tak naprawdę dopiero się zaczyna. Wtedy rozpoczyna się bowiem etap badań i optymalizacji pod najważniejszym kątem - potrzeb i oczekiwań klientów.

2. Po skończeniu jednej optymalizacji i wprowadzeniu zmian, powinniśmy znów badać ruch na stronie, i tak przez cały czas - aż do momentu uruchomienia kolejnej strony. Wtedy cały cykl zaczyna się od początku.

3. Przy badaniu ruchu na stronie można skorzystać z bezpłatnych narzędzi, np. Google Analytics.

4. Jeśli serwis będzie źle wykonany, to pieniądze wydane na przyciągnięcie internauty na stronę (m.in. poprzez Google AdWords) zostaną zmarnowane.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Weryfikacja konta Google Ads - zrób to, zanim będzie za późno

Na początku 2022 roku Google zaczął wymagać weryfikacji kont Google Ads. Na początku weryfikację mogli przejść tylko reklamodawcy wyznaczeni przez Google. Obecnie każdy może zweryfikować swoje konto samodzielnie.
czytaj

Nie trać swoich danych z GA4 - zmień domyślny okres ich przechowywania

Od początku lipca Google Analytics 4 jest domyślną wersją Analyticsa, a gromadzenie danych w Universal Analytics ma być niedługo wstrzymane.
czytaj

Google testuje nową wyszukiwarkę wykorzystującą AI

Google poinformował, że pracuje nad nową wyszukiwarką opartą o sztuczną inteligencję. Czym inteligentna wyszukiwarka będzie się różnić od dotychczasowej wyszukiwarki Google?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.