Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Wykluczenia słów kluczowych na poziomie konta Google Ads - jak je dodać?

Wykluczające słowa kluczowe pozwalają zaoszczędzić pieniądze, które wydalibyśmy na nietrafione kliknięcia. Teraz słowa kluczowe można wykluczyć na poziomie całego konta Google Ads.

Często zapomina się, że w Google Ads oprócz słów kluczowych, które mają powodować wyświetlanie reklam, można ustawić także słowa wykluczające. Działają one dokładnie odwrotnie - blokują wyświetlenie reklamy na zapytanie, które zawiera w sobie wykluczone słowo. Dzięki wykluczającym słowom kluczowym możemy znacznie ograniczyć wyświetlanie reklam osobom, które najprawdopodobniej i tak nie szukają naszej oferty. Co ważne, słowa kluczowe można wykluczać nie tylko w kampaniach w sieci wyszukiwania z reklamami tekstowymi, ale także w kampaniach displayowych, wideo czy produktowych. Od niedawna słowa kluczowe można wykluczyć na poziomie całego konta Google Ads, co oznacza, że będą one dotyczyły wszystkich prowadzonych na koncie kampanii kierowanych na sieć reklamową Google. Kiedy warto z tej opcji skorzystać i jak to zrobić?


Jak działają wykluczające słowa kluczowe?

Wykluczające słowa kluczowe uniemożliwiają wyświetlenie reklamy tekstowej w odpowiedzi na wyszukanie, które zawiera wykluczoną frazę. Słowa wykluczające tak, jak słowa kluczowe, mają trzy typy dopasowania: przybliżone, do wyrażenia oraz ścisłe. Typy dopasowania działają nieco inaczej niż w przypadku słów kluczowych. Jeśli wykluczymy dane słowo (niekoniecznie pojedyncze, może być to dłuższe wyrażenie) w dopasowaniu przybliżonym (nie używając żadnych symboli), to reklama nie wyświetli się na wyszukanie, w którym znajdzie się wykluczone wyrażenie lub jego bliska odmiana. Natomiast na zapytanie z tym samym wyrażeniem w liczbie mnogiej reklama może się wyświetlić. Poniżej przykład prezentowany przez Google:


Dopasowanie przybliżone zapewni więc wykluczenie największej liczby wyszukań - wykluczone zostaną wszystkie słowa, które będą zawierały wyrażenie dodane jako wykluczające.

Wykluczające słowa kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia zablokują wyświetlanie reklamy na wyszukania zawierające wykluczone słowa w tej samej kolejności. Jednak przed nimi lub po nich mogą się pojawić dodatkowe słowa.

Dodanie wykluczających słów kluczowych w dopasowaniu ścisłym spowoduje zablokowanie wyświetlania reklamy tylko na te wyszukania, które będą identyczne z wykluczonym słowem. Jest to więc wykluczenie, która działa bardzo precyzyjnie, wymaga jednak dodania wielu słów wykluczających, uwzględniających wszystkie odmiany i kombinacje, które mogą się pojawić.


Źródło grafik: https://support.google.com/google-ads/answer/2453972?hl=pl

Nieco inaczej słowa kluczowe działają w kampaniach displayowych. Tam dodane słowa wykluczające uniemożliwiają wyświetlenie reklam graficznych na stronach, na których słowa te występują oraz na stronach, które są tematycznie powiązane z wykluczonymi frazami. Google wpisuje podane słowa w szerszą kategorię i wyklucza wyświetlanie reklam na stronach do tej kategorii należących. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć w centrum pomocy Google Ads.


Jak ustawić wykluczające słowa kluczowe na poziomie całego konta Google Ads?

Od niedawna Google umożliwia wykluczanie słów kluczowych nie tylko na poziomie kampanii czy grup reklam, ale także na poziomie całego konta Google Ads. Co ważne, wykluczone w tym miejscu słowa będą dotyczyć jedynie kampanii kierowanych na sieć reklamową Google (a więc kampanii displayowych oraz Performance Max). Jest to rozwiązanie, które może znacznie  przyspieszyć i ułatwić pracę w przypadku, gdy wszystkie kampanie na koncie promują tę samą ofertę. Wtedy takie same słowa wykluczające będą odnosić się do wszystkich reklam. Aby skorzystać z nowej funkcji, w panelu Google Ads należy wybrać z górnego menu pozycję Narzędzia i ustawienia, a następnie w sekcji Konfiguracja wybrać opcję Dopasowanie treści.


Na kolejnym ekranie należy przewinąć stronę i kliknąć w Ustawienia zaawansowane.


Po kliknięciu rozwinie się lista ustawień. Należy z niej wybrać sekcję Wykluczone słowa kluczowe w treści i w nią kliknąć. Aby wpisać wykluczające słowa kluczowe, należy kliknąć w niebieski znak plusa.

W tym miejscu można także zablokować wyświetlenie reklam m.in. na konkretnych stronach internetowych (można wpisać ich adresy URL), na stronach internetowych przeznaczonych tylko dla dorosłych lub w transmisjach na żywo na YouTube. Warto przyjrzeć się tym opcjom i z nich skorzystać, aby ograniczyć wyświetlanie reklam odbiorcom, którzy z dużym prawdopodobieństwem i tak nie skorzystają z promowanej oferty.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Weryfikacja konta Google Ads - zrób to, zanim będzie za późno

Na początku 2022 roku Google zaczął wymagać weryfikacji kont Google Ads. Na początku weryfikację mogli przejść tylko reklamodawcy wyznaczeni przez Google. Obecnie każdy może zweryfikować swoje konto samodzielnie.
czytaj

Nie trać swoich danych z GA4 - zmień domyślny okres ich przechowywania

Od początku lipca Google Analytics 4 jest domyślną wersją Analyticsa, a gromadzenie danych w Universal Analytics ma być niedługo wstrzymane.
czytaj

Google testuje nową wyszukiwarkę wykorzystującą AI

Google poinformował, że pracuje nad nową wyszukiwarką opartą o sztuczną inteligencję. Czym inteligentna wyszukiwarka będzie się różnić od dotychczasowej wyszukiwarki Google?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.