Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

10 elementów Google AdWords ważnych przy zmianie strony

Bardzo często zdarza się, że firma zmienia stronę internetową przy okazji zmiany nazwy, strategii działania czy poszerzenia oferty. Przy takiej zmianie należy pamiętać nie tylko o kwestiach organizacyjnych, ale także o odpowiednim ustawieniu kampanii Google AdWords.

Takie przypadki jak zmiana nazwy, strategii czy oferty zdarzają się częściej niż się wydaje, co widzimy też często wśród naszych klientów. Przyczyny mogą być różne - prawne, organizacyjne, mogą też zmieniać się właściciele. Najważniejsze jest jednak, by przy zmianach strategicznych nie umknęły także inne elementy. Firmy bardzo często koncentrują się bowiem na samej stronie oraz jej optymalizacji pod kątem wyników wyszukiwania, ale jeśli wcześniej była prowadzona kampania Google AdWords i powiązania z nią też była poprzednia strona, to wprowadzenie zmian w kampanii lub ustawienie nowej staje się tak samo istotne jak wprowadzenie zmian na stronie. Wszystko to po to, by pieniądze przeznaczone na promocję Google AdWords nie zostały wyrzucone w błoto.

1. Chwilowe wyłączenie kampanii Google AdWords

O chwilowym wyłączeniu kampanii Google AdWords warto pamiętać w trakcie zmiany strony lub modyfikacji informacji na niej zawartych. Dzieje się tak w sytuacji, gdy poprzednia strona jest wyłączona lub informacje na niej nie są już aktualne, a nowa witryna jeszcze nie ruszyła. W takiej sytuacji szkoda tracić pieniądze na przyciągnięcie użytkowników na stronę, która jeszcze do końca nie ruszyła.

2. Przygotowanie nowej kampanii Google AdWords przed uruchomieniem strony

Warto przygotować nową kampanię Google AdWords jeszcze zanim nowa strona zostanie uruchomiona - dzięki temu promocję nowej oferty będzie można zacząć praktycznie od razu gdy zostanie uruchomiona. Przy ustawianiu nowej kampanii nie należy kopiować poprzednich ustawień. Może się bowiem zdarzyć tak, że zmiana strategii firmy będzie się wiązała z nową ofertą i nową grupą docelową - wszystkie te aspekty należy uwzględnić już w nowej kampanii AdWords.

3. Dostosowanie słów kluczowych w Google AdWords

Przy ustawianiu nowej kampanii należy sprawdzić, czy słowa kluczowe użyte w poprzedniej kampanii będą pasować. Jeśli nie, to trzeba poszukać nowych fraz, korzystając z planera słów kluczowych lub podpowiedzi Google'a. Z czasem będzie można też wykorzystać informacje o tym, jakie frazy wpisywali internauci, którzy kliknęli w reklamy.

4. Dostosowanie reklam w nowej kampanii Google AdWords

Podobnie jak w przypadku słów kluczowych, w nowej kampanii należy przygotować nowe treści reklam, dostosowanych do nowej oferty i grupy docelowej. Dopiero takie komunikaty, przedstawiające przewagi i korzyści wynikającej z oferty, mogą trafić do odpowiednich odbiorców. Warto przy tym pamiętać, że w reklamie nawet jedno słowo ma znaczenie, dlatego tak istotne jest testowanie, czyli przygotowanie różnych treści i sprawdzanie, w którą z reklam chętniej klikają internauci.

5. Dostosowanie adresu URL w reklamie

W przypadku tworzenia nowej strony należy dostosować również adresy URL w reklamach Google AdWords. Jeśli firma posiada kompletnie nową domenę, to koniecznie trzeba na koncie utworzyć kolejną kampanię, ponieważ nie można umieszczać różnych domen w reklamach w ramach jednej kampanii.

6. Dostosowanie rozszerzeń reklam

Zdarzają się reklamy, zawierające linki do podstron, numer telefonu czy lokalizację firmy – to rozszerzenia reklam, które również trzeba dostosować w swoich działaniach. Jeśli firma zmieniła adres strony internetowej lub lokalizację, wszystko to trzeba również zmienić.

7. Sprawdzenie kodu Google Analytics i tagu remarketingowego

Google Analytics to narzędzie, które zbiera informacje o zachowaniu użytkowników na stronie, natomiast tag remarketingowy jest niezbędny przy prowadzeniu kampanii remarketingowej. Aby zbierały one wszystkie niezbędne informacje do prowadzenia i optymalizacji kampanii muszą się znaleźć w kodzie strony www. W trakcie zmian należy się więc upewnić, czy obydwa kody się tam znajdują.

8. Połączenie Google AdWords z Google Analytics

Jeśli firma nie zbierała wcześniej danych z Google Analytics lub do nowej witryny wklejony zostanie nowy kod, to należy pamiętać, by połączyć konto Google AdWords z nowym kontem Google Analytics. W takiej sytuacji możliwe będzie poznanie nie tylko statystyk dotyczących kampanii - będzie również wiadomo, w jaki sposób w witrynie zachowują użytkownicy, którzy trafili tam dzięki m.in. kampanii Google AdWords.

9. Uaktualnienie pliku danych w Google Merchant Center

Uaktualnienie pliku danych na platformie Google Merchant Center jest niezbędne gdy firma prowadzi kampanię Google Shopping (Google Zakupy to jeden z typów kampanii Google AdWords). Kampanie produktowe służą wsparciu sprzedaży w sklepach internetowych. Platforma Google Merchant Center to platforma, w której znajdują się wszystkie informacje o sklepie i produktach, promowanych za pomocą Google Shopping. Umieszcza się na niej pliki danych z linkami do podstron produktów oraz linki do zdjęć. Jeśli te adresy różnią się od poprzednich, należy jak najszybciej wprowadzić niezbędne poprawki.

10. Zapewnienie certyfikatu SSL

O zapewnieniu certyfikatu SSL musi pamiętać każdy właściciel sklepu internetowego, którzy zamierza prowadzić kampanię Google Shopping. Google nie pozwala bowiem na prowadzenie kampanii Google Shopping, jeśli strona, na której użytkownik dokonuje transakcji, nie jest zabezpieczona protokołem SSL. Certyfikat potwierdza, że transmisja danych realizowanych za pośrednictwem danej witryny jest poufna.

Podsumowanie

Firmy zmieniają swoje nazwy czy ofertę częściej niż się to wydaje. Za tymi zmianami idą kolejne - zmiana strategii działania, oferty, grupy docelowej czy strony internetowej. Niestety, właściciele firm są tak zajęci działaniami strategicznymi, że mogą zapomnieć o takich działaniach jak Google AdWords lub uznać je za chwilowo mniej istotne. To jednak błędne założenie - jeśli kampania trwa, a zmiany nie zostały wprowadzone, to klient nie trafi na stron z odpowiednimi informacjami, więc będzie ich szukał u konkurencji. W takim wypadku cały wysiłek, związany z wprowadzeniem dotychczasowych zmian, może pójść na marne.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Weryfikacja konta Google Ads - zrób to, zanim będzie za późno

Na początku 2022 roku Google zaczął wymagać weryfikacji kont Google Ads. Na początku weryfikację mogli przejść tylko reklamodawcy wyznaczeni przez Google. Obecnie każdy może zweryfikować swoje konto samodzielnie.
czytaj

Nie trać swoich danych z GA4 - zmień domyślny okres ich przechowywania

Od początku lipca Google Analytics 4 jest domyślną wersją Analyticsa, a gromadzenie danych w Universal Analytics ma być niedługo wstrzymane.
czytaj

Google testuje nową wyszukiwarkę wykorzystującą AI

Google poinformował, że pracuje nad nową wyszukiwarką opartą o sztuczną inteligencję. Czym inteligentna wyszukiwarka będzie się różnić od dotychczasowej wyszukiwarki Google?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.