Bardzo często zdarza się, że firma zmienia stronę internetową przy okazji zmiany nazwy, strategii działania czy poszerzenia oferty. Przy takiej zmianie należy pamiętać nie tylko o kwestiach organizacyjnych, ale także o odpowiednim ustawieniu kampanii Google AdWords.
Takie przypadki jak zmiana nazwy, strategii czy oferty zdarzają się częściej niż się wydaje, co widzimy też często wśród naszych klientów. Przyczyny mogą być różne - prawne, organizacyjne, mogą też zmieniać się właściciele. Najważniejsze jest jednak, by przy zmianach strategicznych nie umknęły także inne elementy. Firmy bardzo często koncentrują się bowiem na samej stronie oraz jej optymalizacji pod kątem wyników wyszukiwania, ale jeśli wcześniej była prowadzona kampania Google AdWords i powiązania z nią też była poprzednia strona, to wprowadzenie zmian w kampanii lub ustawienie nowej staje się tak samo istotne jak wprowadzenie zmian na stronie. Wszystko to po to, by pieniądze przeznaczone na promocję Google AdWords nie zostały wyrzucone w błoto.
O chwilowym wyłączeniu kampanii Google AdWords warto
pamiętać w trakcie zmiany strony lub modyfikacji informacji na niej zawartych.
Dzieje się tak w sytuacji, gdy poprzednia strona jest wyłączona lub informacje
na niej nie są już aktualne, a nowa witryna jeszcze nie ruszyła. W takiej
sytuacji szkoda tracić pieniądze na przyciągnięcie użytkowników na stronę, która
jeszcze do końca nie ruszyła.
Warto przygotować nową kampanię Google AdWords jeszcze zanim
nowa strona zostanie uruchomiona - dzięki temu promocję nowej oferty będzie
można zacząć praktycznie od razu gdy zostanie uruchomiona. Przy ustawianiu
nowej kampanii nie należy kopiować poprzednich ustawień. Może się bowiem
zdarzyć tak, że zmiana strategii firmy będzie się wiązała z nową ofertą i nową
grupą docelową - wszystkie te aspekty należy uwzględnić już w nowej kampanii AdWords.
Przy ustawianiu nowej kampanii należy sprawdzić, czy słowa
kluczowe użyte w poprzedniej kampanii będą pasować. Jeśli nie, to trzeba
poszukać nowych fraz, korzystając z planera słów kluczowych lub podpowiedzi
Google'a. Z czasem będzie można też wykorzystać informacje o tym, jakie frazy
wpisywali internauci, którzy kliknęli w reklamy.
Podobnie jak w przypadku słów kluczowych, w nowej kampanii
należy przygotować nowe treści reklam, dostosowanych do nowej oferty i grupy
docelowej. Dopiero takie komunikaty, przedstawiające przewagi i korzyści
wynikającej z oferty, mogą trafić do odpowiednich odbiorców. Warto przy tym pamiętać,
że w reklamie nawet jedno słowo ma znaczenie, dlatego tak istotne jest testowanie,
czyli przygotowanie różnych treści i sprawdzanie, w którą z reklam chętniej
klikają internauci.
W przypadku tworzenia nowej strony należy dostosować również
adresy URL w reklamach Google AdWords. Jeśli firma posiada kompletnie nową domenę, to
koniecznie trzeba na koncie utworzyć kolejną kampanię, ponieważ nie można
umieszczać różnych domen w reklamach w ramach jednej kampanii.
Zdarzają się reklamy, zawierające linki do podstron, numer
telefonu czy lokalizację firmy – to rozszerzenia reklam, które również trzeba
dostosować w swoich działaniach. Jeśli firma zmieniła adres strony internetowej
lub lokalizację, wszystko to trzeba również zmienić.
Google Analytics to narzędzie, które zbiera informacje o
zachowaniu użytkowników na stronie, natomiast tag remarketingowy jest niezbędny
przy prowadzeniu kampanii remarketingowej. Aby zbierały one wszystkie niezbędne
informacje do prowadzenia i optymalizacji kampanii muszą się znaleźć w kodzie
strony www. W trakcie zmian należy się więc upewnić, czy obydwa kody się tam
znajdują.
Jeśli firma nie zbierała wcześniej danych z Google Analytics
lub do nowej witryny wklejony zostanie nowy kod, to należy pamiętać, by
połączyć konto Google AdWords z nowym kontem Google Analytics. W takiej
sytuacji możliwe będzie poznanie nie tylko statystyk dotyczących kampanii -
będzie również wiadomo, w jaki sposób w witrynie zachowują użytkownicy, którzy
trafili tam dzięki m.in. kampanii Google AdWords.
Uaktualnienie pliku danych na platformie Google Merchant
Center jest niezbędne gdy firma prowadzi kampanię Google Shopping (Google Zakupy to jeden z typów kampanii Google AdWords).
Kampanie produktowe służą wsparciu sprzedaży w sklepach internetowych.
Platforma Google Merchant Center to platforma, w której znajdują się wszystkie
informacje o sklepie i produktach, promowanych za pomocą Google Shopping.
Umieszcza się na niej pliki danych z linkami do podstron produktów oraz linki
do zdjęć. Jeśli te adresy różnią się od poprzednich, należy jak najszybciej
wprowadzić niezbędne poprawki.
O zapewnieniu certyfikatu SSL musi pamiętać każdy właściciel
sklepu internetowego, którzy zamierza prowadzić kampanię Google Shopping.
Google nie pozwala bowiem na prowadzenie kampanii Google Shopping, jeśli
strona, na której użytkownik dokonuje transakcji, nie jest zabezpieczona
protokołem SSL. Certyfikat potwierdza, że transmisja danych realizowanych za
pośrednictwem danej witryny jest poufna.
Firmy zmieniają swoje nazwy czy ofertę częściej niż się to
wydaje. Za tymi zmianami idą kolejne - zmiana strategii działania, oferty,
grupy docelowej czy strony internetowej. Niestety, właściciele firm są tak
zajęci działaniami strategicznymi, że mogą zapomnieć o takich działaniach jak Google
AdWords lub uznać je za chwilowo mniej istotne. To jednak błędne założenie -
jeśli kampania trwa, a zmiany nie zostały wprowadzone, to klient nie trafi na
stron z odpowiednimi informacjami, więc będzie ich szukał u konkurencji. W
takim wypadku cały wysiłek, związany z wprowadzeniem dotychczasowych zmian,
może pójść na marne.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy