Skontaktuj się z nami i zacznij zarabiać więcej

kontakt@adpresso.pl

61 6700393

ul. Dąbrowskiego 29 biuro 3, 60-840 Poznań

Eksperci od skutecznych kampanii Google Adwords

13 sposobów na zmniejszenie liczby koszyków porzucanych w sklepie internetowym

14—04—2017

Czasem wystarczy poprawienie kilku elementów, by znacząco ograniczyć liczbę porzucanych koszyków w sklepie internetowym.

Czasem się zdarza, że mimo skutecznej kampanii Google Adwords i atrakcyjnego asortymentu sklep internetowy nie sprzedaje tylu produktów, ile mógłby, gdyby witryna została przygotowana prawidłowo. Dlatego warto przyjrzeć się kilku istotnym elementom, które mogą mieć wpływ na liczbę porzucanych koszyków w sklepie.

1. Złożenie zamówienia bez konieczności rejestracji

Złożenie zamówienia bez konieczności rejestrowania się to jedno z większych ułatwień, które można zaproponować klientowi. Konieczność wypełnienia formularza rejestracyjnego nie bez powodu jest jednym z częstszych powodów porzucenia koszyka, dlatego ktoś nie ma swojego konta w danym sklepie, powinien mieć możliwość zapłacenia za towar bez rejestracji i właśnie taka opcja powinna być ustawione w sklepie domyślnie. Wystarczy, że po kliknięciu w przycisk „Finalizuję transakcję” czy „Kup teraz” klient będzie po prostu mógł wypełnić formularz zamówienia, a nie rejestrować się czy szukać na swojej poczcie e-mailowej hasła koniecznego do zalogowania się.

W ostateczności, gdy ktoś uzupełni swoje dane można mu zaproponować założenie konta tylko poprzez wypełnienie dodatkowego pola – z hasłem. W takim wypadku loginem będzie wpisany już wcześniej adres e-mailowy.

Nie należy przy tym błędnie zakładać, że jeśli sklep oferuje możliwość kupna bez rejestracji lub z rejestracją, to problem jest rozwiązany. W takim wypadku klient musi dokonać dodatkową czynność, czyli kliknąć w przycisk „Chcę dokonać zakupu bez rejestracji” i przejść na kolejną podstronę. Tymczasem im więcej podstron musi przejść klient, tym większe ryzyko, że gdzieś po drodze się rozmyśli. Dlatego to zagrożenie należy jak najbardziej zminimalizować.

2. Łatwiejszy kontakt z obsługą na każdym etapie zakupu

Jeśli klient może napotkać problem podczas zakupu, na każdym etapie procesu zakupowego należy mu umożliwić kontakt z obsługą sklepu. Po drodze mogą się pojawić bowiem pytania na tyle istotne, że klient może porzucić koszyk i próbować znaleźć szczegółowe informacje na podstronach sklepu. Wtedy jednak jest ryzyko, że nie dokończy zakupu, nawet jeśli pozna odpowiedź na pytanie. Dlatego na kolejnych podstronach, na których dokonywana jest finalizacja zakupu, warto dodać informację o możliwości wykonania telefonu do sklepu oraz bezpośredni numer do działu obsługi klienta. Wtedy jest duża szansa, że użytkownik nie porzuci koszyka, tylko po prostu wykona telefon, by znaleźć rozwiązanie swojego problemu.

3. Prosta edycja zawartości koszyka w każdym momencie zakupu

Klient musi mieć możliwość zmiany zawartości koszyka na każdym etapie finalizowania transakcji – tak, by nie płacił za produkty, których ostatecznie nie chciał. Jeśli nie będzie miał możliwości, by zrobić to w prosty sposób, istnieje spore ryzyko, że po prostu porzuci cały koszyk, bez dogłębnej analizy, czy mógłby usunąć z koszyka tylko jeden produkt.

4. Zdjęcia produktów w koszyku

Dzięki umieszczeniu w koszyku zdjęć produktów klienci mają pewność, że na pewno kupuję tę rzecz, którą planowali. W przeciwieństwie to sklepów stacjonarnych, w sieci nie ma kontaktu fizycznego z towarem, dlatego zdjęcie z pewnością poprawi komfort klientów i nie wzbudzi z nich niepokoju, czy na pewno wybrali właściwy produkt i czy spełni on ich oczekiwania.

5. Zamówienie produktu na jednej podstronie

Im mniej podstron tym większa szansa, że klient się nie rozmyśli, dlatego idealnym rozwiązaniem będzie stworzenie możliwości zamówienia produktu na jednej podstronie. Dzięki temu klienci unikną sytuacji, w której będą musieli wypełniać formularz na jednej podstronie i nie będą świadomi, jakie dane będą jeszcze musieli podać lub nie będą wiedzieli, czy mogą wrócić do poprzedniej podstrony, by jakieś informacje poprawić.

6. Informacja o kosztach dostawy powinna być zawsze widoczna

Informacje o kosztach wysyłki są bardzo często ukryte na oddzielnej podstronie, trudno je znaleźć, podczas gdy koszty te powinny być widoczne na podstronie każdego produktu – tak, by informacja ta nie zaskoczyła niemiło klientów. Czasem ceny dostawy mogą wydawać się wysokie, użytkownicy ich nie szukają i w rezultacie dowiadują się o nich w momencie gdy składają zamówienie. A dość wysokie koszty dostawy mogą skutecznie zniechęcić do zakupu i spowodować rezygnację.

7. Darmowa dostawa

Jeśli to możliwe, warto wprowadzić darmową dostawę produktów kupionych w sklepie – będzie to kolejny argument za tym, by dokończyć składanie zamówienia, ponieważ klient nie będzie zaskoczony dodatkowymi kosztami. W takim wypadku można część kosztów „włączyć” w cenę towaru.

8. Informacja o gwarancji bezpieczeństwa

Klientowi nie wystarczy zapewnienie bezpieczeństwa tylko na poziomie informatycznym – warto zaprezentować na stronie wszystkie informacje, które wpływają na bezpieczeństwo transakcji i wyjaśnić całą procedurę. We wszystkich przypadkach należy też pilnować, by wszystkie oferowane przez sklep rozwiązania informatyczne budziły zaufanie, podobnie jak serwisy internetowe, na które klient jest przekierowywany (np. platformy do dokonywania szybkich przelewów).

9. Rożne opcje płatności za towar

Oferowanie różnych możliwości płatności to ukłon w stronę klientów, którzy mają różne przyzwyczajenie – zawsze warto je uwzględnić. Niektórzy użytkownicy wolą wybrać płatność „za pobraniem”, co według nich obniża ryzyko dokonania zakupu w nieznanym sklepie. Inni klienci wolą np. dokonać od razu przelew, ponieważ dokonanie płatności mają już wtedy z głowy, pozostaje im tylko odebranie przesyłki.

10. Poprawnie i intuicyjnie działający koszyk

Końcowy etap dokonywania zakupu jest jedną z ważniejszych czynności, którą klient wykonuje na stronie internetowym, niestety właściciele sklepów internetowych często nie sprawdzają w jaki sposób działa koszyk i czy jest on intuicyjny. To błąd, ponieważ nawet najmniejsze elementy, które negatywnie odbijają się na intuicyjności i koszyka, mogą skutkować rezygnacją z zakupu.

11. Możliwość zwrotu zakupionego towaru i poinformowanie o tym klientów

Możliwość zwrotu zakupionego towaru przez klientów indywidualnych jest zagwarantowana odpowiednimi przepisami, dlatego żaden sklep internetowy nie może tego unikać. A informacja o takiej możliwości może sprawić, że klient chętniej złoży zamówienie. Nie oznacza to, że sklepy muszą się liczyć z dużymi zwrotami – w praktyce przesyłka na własnym koszt oraz wysiłek, który musi wykonać klient (przygotowanie paczki, pójście na pocztę, itp.) skutecznie zniechęcają do dokonania zwrotu.

12. Informacja o terminie wysyłki i dostawy towaru

Informacja o terminie wysyłki i dostawy sprawiają, że klient – z natury niecierpliwy – może być bardziej skłonny do dokończenia transakcji. Dlatego jeśli np. produkty są wysyłane jeszcze tego samego dnia, a kurier jest w stanie dostarczyć przesyłkę z ciągu 24 godzin, to warto tę informację umieścić w miejscu dla klienta widocznym.

13. Znalezienie linku do koszyka musi być łatwe

Kupowanie to podstawowa czynność w sklepie – także internetowym – dlatego znalezienie linku do koszyka musi być dla klienta łatwe. Jeśli informacja o zawartości koszyka i link do niego umieszczone są w miejscu, gdzie nikt się tego nie spodziewa, to może to doprowadzić do sytuacji, w której klient przejdzie do konkurencji. Podobnie może być w przypadku, gdy trudno jest stwierdzić, czy kliknięcie przycisku „Dodaj do koszyka” spowodowało jakąkolwiek reakcję.

Słowa kluczowe

  • sklep internetowy
  • google adwords
  • web usability

Najnowsze artykuły

Trendy w zachowaniach potencjalnych klientów wykorzystaj w kampanii Google Ads

Google podpowiada, jakim charakterystycznym zachowaniom użytkowników warto się przyjrzeć i w jaki sposób można wykorzystać je w kampaniach Google Ads (AdWords).

Jak tworzyć reklamy elastyczne, które pomogą w sprzedaży?

Reklamodawcy będą teraz mieli nowe narzędzia, które pomogą im w tworzeniu i optymalizacji skutecznych reklam elastycznych w wyszukiwarce Google.

Reklamy typu „Tylko połączenie” z prawdziwymi nazwami firm

Reklamodawcy, którzy w swoich kampaniach Google Ads stosują reklamy tekstowe typu „Tylko połączenie”, będą musieli podawać w reklamach prawdziwe nazwy swoich firm.