Poznaj cztery skuteczne rozwiązania, dzięki którym wybór grupy docelowej w kampanii na Facebooku będzie łatwiejszy niż kiedykolwiek wcześniej.
Kilka dni temu Facebook pochwalił się swoimi nowymi wynikami – już ponad 2 miliardy osób korzysta aktywnie z największego medium społecznościowego na świecie. To ogromna grupa, w której można znaleźć także potencjalnych klientów. Ważne jest jednak, by skutecznie do nich trafić – najpierw należy więc wyodrębnić odpowiednią grupę docelową, a następnie skierować do niej odpowiedni przekaz. Pozostaje więc pytanie, w jaki sposób to zrobić? Z naszych doświadczeń wynika, że warto zwrócić uwagę na cztery ważne aspekty – przygotowanie strategii firmy, w której zawarta zostanie informacja o potencjalnych klientach i ich potrzebach, pamiętanie o targetowaniu kampanii, a następnie optymalizacja działań. Dzięki temu wybranie odpowiedniej grupy docelowej będzie prostsze niż kiedykolwiek było to możliwe wcześniej.
Choć wydaje się, że zaczynanie działań od strategii biznesowej i marketingowej to aspekt charakterystyczny dla większych firm, jednak bardzo często powtarzamy, że rzadko którą firmę stać na to, by tej strategii nie posiadać. Wielu przedsiębiorców na początku popełnia błąd, skupiając się bardziej na organizacji firmy, a nie na celach strategicznych. I choć z pewnością pojęcie „strategia biznesowa firmy” brzmi groźnie, to nie ma się tym co martwić – nie musi wcale to oznaczać dokumentu na kilkadziesiąt czy kilkaset stron. Równie dobrze może to oznaczać po prostu 2-3 kartki papieru, gdzie znajdzie się plan dotarcia do klientów i sprawienia, aby wybrali akurat to, co mamy im do zaoferowania – bez względu na to, czy będziemy próbowali do nich dotrzeć za pomocą Facebooka czy innych narzędzi, np. kampanii Google AdWords. Myśląc o założeniu firmy należy pamiętać nie tylko o tym, co będziemy sprzedawać, ale i komu będziemy to sprzedawać – odpowiedź na to pytanie powinna zawierać właśnie strategia biznesowa firmy.
Po ustaleniu, kim mogą być potencjalni klienci firmy, należy zastanowić się, jakie mogą być ich potrzeby – od tego będzie zależało dobranie grupy docelowej i ustawienie odpowiedniego komunikatu. Przykładowo jeśli ktoś prowadzi pensjonat i chce gościć u siebie rodziny z dziećmi, to zupełnie inaczej przygotuje swoje działania niż ktoś, kto jest nastawiony, by gościć u siebie tylko seniorów.
Nawet po uruchomieniu kampanii należy sprawdzać, czy początkowe założenia były słuszne i czy w ten sam sposób produkt czy usługę postrzegają potencjalni klienci – może się bowiem okazać, że te potrzeby są zupełnie inne, niż początkowo zakładali przedsiębiorcy.
Przeczytaj więcej w artykule „Rozpoznanie potrzeb klientów to klucz do skutecznej kampanii Google Adwords”.
Facebook umożliwia targetowanie reklam według bardzo precyzyjnych informacji. Można ustawić reklamy według danych demograficznych (np. wykształcenie, wydarzenia z życia, rodzice, poglądy polityczne, praca, itp.), zainteresowań czy zachowań użytkowników (np. pod kątem nawyków zakupowych, aktywności w sieci, użytkownik urządzeń przenośnych, itp.). Takich szczegółowych kategorii jest kilkadziesiąt. Dobrze jest skorzystać z tych możliwości i dobrać odpowiednio pod kątem swoich działań i wybranych celów. Wybór odpowiedniej grupy docelowej pozwoli na przygotowanie takiej kampanii, która odpowie na potrzeby i oczekiwania klientów.
Każda kampania powinna na być na bieżąco sprawdzana i przy prowadzeniu działań należy sobie odpowiedzieć sobie na pytania dotyczące grupy docelowej – czy emitowane reklamy są napisane i przygotowane prawidłowo, czy wybrana grupa docelowa reaguje na reklamę. Jeśli nie, może trzeba zmienić treść reklamy lub targetowanie, może grupa docelowa jest zbyt wąska, itp.? Ważne jest także, by pamiętać o zmianach w kampanii zawsze wtedy, gdy dokonywane są zmiany na stronie internetowej lub zmieniana jest oferta firmy.
Już ponad 2 miliardy osób korzysta aktywnie z Facebooka – największego medium społecznościowego na świecie. Ważne jest jednak, by skutecznie do nich trafić – najpierw należy więc wyodrębnić odpowiednią grupę docelową, a następnie skierować do niej odpowiedni przekaz. Z naszych obserwacji wynika, że – aby to zrobić – należy zwrócić uwagę na takie aspekty jak przygotowanie strategii firmy, w której zawarta zostanie informacja o potencjalnych klientach i ich potrzebach, pamiętanie o targetowaniu kampanii, a następnie optymalizacja działań.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy