Przy planowaniu i optymalizacji kampanii Google AdWords trzeba znaleźć swój sposób na odniesienie sukcesu, a nie kopiować rozwiązania innych reklamodawców.
W przypadku prowadzenia działań marketingowych – w tym kampanii Google AdWords – małe i średnie przedsiębiorstwa powinny koncentrować się na skutecznym i niemalże natychmiastowym pozyskiwaniu klientów, a każda wydana złotówka wydana na marketing powinna być mierzona i powinna zwrócić się w postaci przychodów.
Tymczasem wielu właścicieli firm popełnia strategiczny błąd – patrzą w kierunku dużych przedsiębiorstw i próbują kopiować rozwiązania, które sprawdzają się na międzynarodowym rynku. Przy planowaniu i optymalizacji kampanii Google AdWords trzeba znaleźć swój sposób na odniesienie sukcesu, a nie wzorować się na innych reklamodawcach. Aby tak się stało, należy przeanalizować pięć elementów skutecznej kampanii Google AdWords, dzięki którym możliwe będzie zwiększenie liczby klientów: odpowiednia prezentacja oferty, zakomunikowanie, co klient ma zrobić, mierzenie wyników działań promocyjnych, budowanie świadomości marki poprzez działania niegenerujące kosztów oraz dopracowanie odpowiedniego przekazu.
Promowana w Google AdWords oferta powinna być odpowiednio zaprezentowana w działaniach prowadzonych w ramach kampanii oraz na stronie internetowej – tylko w ten sposób można pozyskać nowych klientów. Jeśli na stronie nie zostanie ona odpowiednio przygotowana, firma zbuduje wśród odbiorców raczej świadomość matki, a to w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw proces trudny, czasochłonny i kosztochłonny. Dlatego w tym wypadku najważniejsze powinno być pozyskanie klienta.
Na stronie internetowej informacja o ofercie, jej wyróżnikach i korzyściach dla klientów powinny być więc najważniejsze – witryna jest wszak wirtualnym sprzedawcą, który ma przekonać odbiorcę do kupna produktu lub skorzystania z oferty. Teksty na stronie muszą precyzyjnie odpowiadać na potrzeby i oczekiwania klientów oraz ich problemy.
Informacja o ofercie nie wystarczy – należy jasno zakomunikować, co klient ma zrobić. Błędem jest zakładanie, że użytkownicy będą wiedzieli, co należy zrobić po przeczytaniu informacji o ofercie. Dlatego informację na stronie internetowej należy zakończyć odpowiednim call to action, np. informacją o wykonaniu telefonu, złożeniu zamówienia czy pobraniu materiału. Dotyczy to również reklam Google AdWords, np. reklam tekstowych w wyszukiwarce czy materiałów graficznych. Przeczytaj artykuł „Tajniki przygotowania skutecznego CTA”.
Ważne jest, by działania marketingowe, podejmowanie przez firmę, były mierzalne – wtedy można ocenić ich skuteczność i sens wydawanych na nie pieniędzy. Dzięki sprawdzeniu wyników można też optymalizować działania – testować i korygować, a także eliminować te nieskuteczne, które pochłaniają dużo pieniędzy, a przynoszą marne efekty. W przypadku działań prowadzonych w Google AdWords takim narzędziem może być np. Google Analytics. Narzędzie to pozwala na śledzenie zachowań m.in. tych użytkowników, którzy trafili na stronę dzięki kampanii.
Nie ma nic złego w budowaniu świadomości marki, zwłaszcza, jeśli nie wymaga to żadnych nakładów finansowych. W przypadku strony internetowej można bazować na content marketingu i publikować informacje lub porady, które są wartościowe dla klientów, także tych, którzy na stronę trafili dzięki Google AdWords. Takie działania podejmowane systematycznie przez dłuższy czas zbudują markę i będą na nią pracowały przez lata.
Klienta może przekonać konkretna korzyść, którą odniesie kupując produkt lub korzystając z usługi, dlatego warto zwrócić uwagę na odpowiedni przekaz, stosowany w działaniach marketingowych – czy jest jednolity i czytelny oraz czy jasno komunikuje korzyści, które przyniesie klientowi.
Warto tu też pamiętać o przeprowadzaniu testów A/B, czyli o sprawdzaniu różnych wersji, np. reklamy Google AdWords czy podstrony, na którą trafiają klienci. Dzięki temu można określić, który wariant reklamy lub docelowej podstrony prowadzi do wyższej realizacji zamierzonego celu (konwersji), a w efekcie – do zwiększenia przychodów.
W przypadku prowadzenia działań marketingowych – w tym kampanii Google AdWords – małe i średnie przedsiębiorstwa powinny koncentrować się na skutecznym i niemalże natychmiastowym pozyskiwaniu klientów, a każda wydana złotówka wydana na marketing powinna być mierzona i powinna zwrócić się w postaci przychodów. Sprawdź, czy ta zasada stosowana jest w Twoich działaniach Google AdWords oraz na stronie internetowej. Może tracisz środki na coś, co jest niemierzalne i nieefektywne? Czas to zmienić już dziś i wdrożyć skuteczne działania marketingowe.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy