Skontaktuj się z nami i zacznij zarabiać więcej

kontakt@adpresso.pl

61 6700393

ul. Dąbrowskiego 29 biuro 3, 60-840 Poznań

Agencja Google Ads

Kontrowersyjna decyzja Google: AdWords blokuje reklamy dotyczące leczenia uzależnień

13—06—2018

Od ubiegłego czwartku osoby promujące w sieci usługi związane z leczeniem uzależnień nie mogą publikować nowych reklam. Stopniowo będą również blokowane dotychczas aktywne kampanie.

O swojej decyzji Google poinformowało w kwietniu, jednak zmiany zasad wprowadzono niejako tylnymi drzwiami – dlatego dziś wielu reklamodawców ze zdziwieniem odkrywa, że ich reklamy zostały zablokowane. Czy uaktualnione zasady związane z opieką zdrowotną i lekami pozwalają w jakikolwiek sposób informować o tego typu usługach w reklamach AdWords?

Certyfikaty dla reklamodawców

W komunikacie informującym o zmianach Google pisze o „ograniczeniu” reklamowania usług związanych z terapią osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków. W rzeczywistości jednak promowanie leczenia uzależnień jest obecnie całkowicie niedozwolone. Czego nie można promować w reklamach AdWords? Google podaje kilka przykładów:

  • ambulatoryjnego lub szpitalnego leczenia uzależnień w placówkach medycznych oraz innych specjalistycznych ośrodkach,
  • terapii dla uzależnionych od alkoholu i narkotyków osób trzeźwych realizowanych przez różnego rodzaju placówki,
  • telefonów zaufania dla osób uzależnionych od narkotyków i alkoholu.

Choć mowa tutaj jedynie o leczeniu alkoholizmu i narkomanii, Google zablokował również naszą testową reklamę dotyczącą terapii uzależnienia od hazardu, prawdopodobnie wystarczy więc użycie w tekście reklamy lub wśród słów kluczowych frazy „leczenie uzależnień” i zbliżonych, by reklama została zablokowana.

Obostrzenia dotyczą obecnie właściwie wszystkich państw poza Stanami Zjednoczonymi. Google informuje wyraźnie, że „Poza Stanami Zjednoczonymi reklamowanie usług związanych z leczeniem uzależnień jest obecnie niedozwolone”. W samych Stanach, aby promować tego typu działalność, należy uzyskać specjalny certyfikat LegitScript. Reklamodawcy będą mogli starać się o niego dopiero w lipcu, na razie więc reklamy dotyczące uzależnień blokowane będą na całym świecie.

Motywy decyzji Google'a nie są do końca jasne. W USA już w 2017 roku w związku z rosnącą lawinowo liczbą osób uzależnionych od opioidów zauważono wzrost liczby wyszukiwań dotyczących leczenia tego uzależnienia. Wiele promujących się w ten sposób w wyszukiwarce ośrodków i terapeutów świadczyło usługi wątpliwej jakości, co już wtedy doprowadziło do ograniczenia wyświetlania ich reklam (informujący o tym artykuł z „New York Timesa” "Google Sets Limits of on Addiction Treatment Ads, Citing Safety"). Dziś Google również tłumaczy się dbałością o bezpieczeństwo swoich użytkowników, jednak całkowite zablokowanie reklam terapii uzależnień rodzi pytanie o odpowiedzialność wyszukiwarki za obecność niektórych witryn nieuczciwych usługodawców wśród wyników organicznych niepodlegających żadnym oficjalnym regulacjom.

Dziś reklamy dotyczące leczenia uzależnień wciąż widoczne są w wyszukiwarce – wystarczy wpisać testowo frazę „leczenie alkoholizmu warszawa” w Google, by się o tym przekonać. Reklamy te będą jednak wyłapywane i blokowane, nie ma również możliwości publikowania nowych – AdWords wyświetla komunikat „Zatwierdzona (ograniczona): Usługi związane z leczeniem uzależnień”, co w praktyce oznacza, że reklama się nie wyświetla.


Więcej o nowych zasadach Google przeczytasz na stronach Centrum Zasad AdWords.

Słowa kluczowe

  • zasady adwords
  • blokowanie reklam

Najnowsze artykuły

Nowość: reklamy produktowe teraz także na YouTube

Reklamy produktowe mają być wyświetlane także na YouTube - na stronie głównej serwisu oraz wśród wyników wyszukiwania. Dostępne będą też nowe rozszerzenia.

Co warto wiedzieć o remarketingu?

Śledzące reklamy to tylko część prawdy o remarketingu Google Ads. W jaki sposób możesz ustawić swoje listy remarketingowe i jak możesz je później wykorzystać?

Facebook ruszył na podbój świata mediów

Facebook News - nowy projekt największego medium społecznościowego na świecie - ma skupiać wiadomości od wydawców.