Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Kontrowersyjna decyzja Google: AdWords blokuje reklamy dotyczące leczenia uzależnień

Od ubiegłego czwartku osoby promujące w sieci usługi związane z leczeniem uzależnień nie mogą publikować nowych reklam. Stopniowo będą również blokowane dotychczas aktywne kampanie.

O swojej decyzji Google poinformowało w kwietniu, jednak zmiany zasad wprowadzono niejako tylnymi drzwiami – dlatego dziś wielu reklamodawców ze zdziwieniem odkrywa, że ich reklamy zostały zablokowane. Czy uaktualnione zasady związane z opieką zdrowotną i lekami pozwalają w jakikolwiek sposób informować o tego typu usługach w reklamach AdWords?

Certyfikaty dla reklamodawców

W komunikacie informującym o zmianach Google pisze o „ograniczeniu” reklamowania usług związanych z terapią osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków. W rzeczywistości jednak promowanie leczenia uzależnień jest obecnie całkowicie niedozwolone. Czego nie można promować w reklamach AdWords? Google podaje kilka przykładów:

Choć mowa tutaj jedynie o leczeniu alkoholizmu i narkomanii, Google zablokował również naszą testową reklamę dotyczącą terapii uzależnienia od hazardu, prawdopodobnie wystarczy więc użycie w tekście reklamy lub wśród słów kluczowych frazy „leczenie uzależnień” i zbliżonych, by reklama została zablokowana.

Obostrzenia dotyczą obecnie właściwie wszystkich państw poza Stanami Zjednoczonymi. Google informuje wyraźnie, że „Poza Stanami Zjednoczonymi reklamowanie usług związanych z leczeniem uzależnień jest obecnie niedozwolone”. W samych Stanach, aby promować tego typu działalność, należy uzyskać specjalny certyfikat LegitScript. Reklamodawcy będą mogli starać się o niego dopiero w lipcu, na razie więc reklamy dotyczące uzależnień blokowane będą na całym świecie.

Motywy decyzji Google'a nie są do końca jasne. W USA już w 2017 roku w związku z rosnącą lawinowo liczbą osób uzależnionych od opioidów zauważono wzrost liczby wyszukiwań dotyczących leczenia tego uzależnienia. Wiele promujących się w ten sposób w wyszukiwarce ośrodków i terapeutów świadczyło usługi wątpliwej jakości, co już wtedy doprowadziło do ograniczenia wyświetlania ich reklam (informujący o tym artykuł z „New York Timesa” "Google Sets Limits of on Addiction Treatment Ads, Citing Safety"). Dziś Google również tłumaczy się dbałością o bezpieczeństwo swoich użytkowników, jednak całkowite zablokowanie reklam terapii uzależnień rodzi pytanie o odpowiedzialność wyszukiwarki za obecność niektórych witryn nieuczciwych usługodawców wśród wyników organicznych niepodlegających żadnym oficjalnym regulacjom.

Dziś reklamy dotyczące leczenia uzależnień wciąż widoczne są w wyszukiwarce – wystarczy wpisać testowo frazę „leczenie alkoholizmu warszawa” w Google, by się o tym przekonać. Reklamy te będą jednak wyłapywane i blokowane, nie ma również możliwości publikowania nowych – AdWords wyświetla komunikat „Zatwierdzona (ograniczona): Usługi związane z leczeniem uzależnień”, co w praktyce oznacza, że reklama się nie wyświetla.


Więcej o nowych zasadach Google przeczytasz na stronach Centrum Zasad AdWords.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Google upomni za naruszanie zasad reklamowych

Google grozi palcem reklamodawcom, którzy notorycznie łamią zasady reklamowe Google Ads - we wrześniu wprowadzony zostanie nowy system ostrzeżeń.
czytaj

Google automatycznie usunie konwersje

Z kont Google Ads wkrótce znikną konwersje nieaktywne, czyli takie, które nie zarejestrowały żadnych danych od co najmniej 13 miesięcy. Na szczęście usunięte konwersje będzie można zmienić ponownie na aktywne.
czytaj

Czy otwarcie sklepów stacjonarnych zachwiało rynkiem e-commerce?

Home.pl sprawdził, czy odmrożenie gospodarki i otwarcie sklepów stacjonarnych w maju miało duży wpływ na zakupy w Internecie.
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.