Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Call to action w reklamie: dlaczego jest tak ważne?

Aby reklama była skuteczna, warto umieścić w niej tzw. call to action (CTA), czyli wezwania do działania. Przyjmuje ono różne formy, zależne jest od naszego celu biznesowego i miejsca, w którym reklama będzie opublikowana. Czym dokładnie jest CTA? Jak wykorzystać potencjał nawet dwóch słów, aby zwiększyć sprzedaż? Co wpływa na to, że nasze wezwanie do działania będzie skuteczne? Dowiedz się więcej w dalszej części artykułu!

Jeśli czytasz tekst dalej i poświęcasz na to swój czas, to znaczy, że zareagowałeś na wcześniejsze call to action. Wezwanie do działania znajduje na początku tekstu, w leadzie, i zawiera się w zdaniu: Dowiedz się więcej w dalszej części artykułu. Słowa dowiedz się moglibyśmy także zastąpić wyrażeniem sprawdź teraz lub przeczytaj dalej. To dobry przykład, aby pokazać, że CTA może być wykorzystywane w każdym komunikacie, a jego cel nie musi być związany jedynie ze sprzedażą.

Do czego jeszcze innego może zachęcać CTA? Przykładem może być wezwanie do działania, którego celem jest przekierowanie użytkownika do podstrony z kursem Google Ads w Adpresso:

Możliwości wykorzystania CTA jest wiele, może ono zachęcać także do np.:

Czym jest call to action i gdzie się znajduje?

Najczęściej CTA przyjmuję formę linku lub przycisku. Można mieć wrażenie, że jeden wyraz, na przykład – Zobacz, Sprawdź – nie ma aż tak dużego znaczenia dla tekstu reklamowego. Wiele osób bagatelizuje CTA lub o nim zapomina, a jest to dla internauty drogowskaz, który ułatwia mu podjęcie kolejnego kroku.
CTA znajduje się najczęściej na samym końcu komunikatu reklamowego. Jeśli użytkownik zaangażował się i przeczytał słowa, które do niego kierujemy, istnieje duże prawdopodobieństwo, że wykona następny, pożądany przez nas, krok.

CTA powinno pojawiać się na każdej ścieżce, której celem jest na przykład zakup naszego produktu. Podstawą jest stworzenie prostych i jednoznacznych wezwań  do działania. Powinny one odpowiadać wybranej konwersji i jednocześnie motywować naszego potencjalnego klienta do wykonania kolejnego kroku na tej ścieżce.

Na co zwrócić uwagę, tworząc call to action?

Może nam się wydawać, że nasze komunikaty są jednoznaczne a nasza strona internetowa jest niezwykle intuicyjna. Tworząc wezwanie do działania, należy brać pod uwagę każdego użytkownika. Dla niektórych mała wskazówka – jedno słowo – może ułatwić, przykładowo, zakup naszego produktu. CTA nie zadziała, jeśli reszta treści będzie kiepska. Reklama powinna tłumaczyć klientowi, dlaczego wykonanie kolejnego kroku jest dla niego korzystne i co otrzyma w zamian.

Wskazówka: sprzedając produkt, zwróćmy uwagę nie tylko na jego cechy, ale także wartości dodatkowe oferowanej usługi, na przykład szybką wysyłkę. Klienci zaciekawieni naszą ofertą chętniej klikną w link i wejdą na naszą stronę internetową. CTA jest więc podsumowaniem naszego komunikatu, który dopina zawarte w nim treści.

Przydatne wskazówki przy tworzeniu CTA

Zadbajmy o to, aby nasze CTA było dobrze widoczne. Jeśli jest to przycisk, to graficznie powinien się on odróżniać. Wzór, obramowanie musi zaciekawić użytkownika, który niejako czuje "potrzebę"  kliknięcia. Widoczność nie oznacza jednak nadmiernej pstrokacizny. CTA powinno dawać jednoznaczną wskazówkę, gdzie należy kliknąć. W komunikacie najlepiej używać także trybu rozkazującego.


Powyżej: przykład CTA, który zachęca do kontaktu. Tło przycisku nie odróżnia się, ale wykorzystując odpowiednio dobraną czcionkę oraz obramowanie, dajemy jasny sygnał, gdzie użytkownik powinien kliknąć kursorem myszki. Pamiętajmy, że CTA na stronach internetowych powinno być zawsze blisko tekstu, którego dotyczy.

Jednoznaczny przekaz
 CTA to nie miejsce na wyliczanie korzyści lub opis promowanego produktu. Może oczywiście zawierać się w dłuższym zdaniu, na przykład: Obejrzyj nasz filmik i dowiedź się jak uzyskać 25 proc. zniżki, ale tworzenie dwu-  lub trzy zdaniowego wezwania nie ma sensu. CTA daje impuls, który powinien być jasno i konkretnie przekazany.

CTA w Google Ads
Jeśli wykorzystujemy CTA w reklamach Google Ads, pamiętajmy o jego usytuowaniu. Pierwsza część (linia tekstu) reklamy jest zawsze wyświetlana, dlatego to w tym miejscu powinna znaleźć się nasza wskazówka dla użytkownika. Jeśli wyświetlą się obie linie tekstu reklamy, to nasze CTA pojawi się w środku komunikatu:

Brak idealnej metody
Można kategoryzować CTA ze względu na cele, do jakich mają one prowadzić, ale tak naprawdę każde wezwanie do działania będzie inne. Na jego użyteczność wpływa wiele czynników, przede wszystkim jakość wszystkich treści na stronie i graficzna strona komunikatu. Jeśli chcemy uzyskać dane kontaktowe od potencjalnego klienta, najpierw pokażmy mu korzyści, a dopiero później poinformujmy o formularzu. Tworząc CTA, lepiej tworzyć pojedyncze, zrozumiałe komunikaty, odnoszące się do jednego działania i nie starać się osiągnąć kilku różnych celów jednocześnie.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak mierzyć konwersję zdobytą dzięki CTA, przeczytaj: Konwersja w kampanii Google Ads. Co można, a co warto mierzyć? lub skontaktuj się z nami: zadzwoń 61 670-03-93 lub napisz kontakt@adpresso.pl.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Rekomendacje w kampaniach Google Ads - które z nich warto stosować?

Wśród porad, które proponują reklamodawcom algorytmy Googlea, można się czasem pogubić - dlatego przygotowaliśmy krótki poradnik, które rekomendacje warto wdrożyć do kampanii, a które lepiej odpuścić.
czytaj

Google zwiększa liczbę wyników wyszukiwania na smartfonach

Nowość dotycząca wyników wyszukiwania w Google na urządzeniach mobilnych. Użytkownicy smartfonów nie będą już musieli klikać w przycisk ,,Zobacz Więcej", by zobaczyć kolejne strony wyszukiwania - Google automatycznie wyświetli od razu cztery strony z wynikami.
czytaj

Awaria Facebooka to przestroga dla firm

Kilkugodzinna awaria Facebooka i serwisów z nim powiązanych udowodniła, że w działaniach promocyjnych nie można się ograniczać wyłącznie do mediów społecznościowych.
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.