Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Co decyduje o skuteczności kampanii Google AdWords?

Bez względu na to, czy przedsiębiorca będzie prowadził swoją kampanię Google AdWords samodzielnie czy zleci ją zewnętrznej firmie, ważne jest, by prawidłowo analizować wyniki. Bez tego potencjał Google AdWords może zostać niewykorzystany, a pieniądze przeznaczone na kampanię – zmarnowane. 

Z naszych doświadczeń wynika, że najczęstszym problemem związanym z nieskutecznymi kampaniami marketingowymi jest prowadzenie działań w oderwaniu od strategii marketingowej. Do tego może dojść jeszcze inna kwestia – nieznajomość narzędzia Google AdWords, przez co trudne może być egzekwowanie należytego prowadzenia kampanii przez firmę, której powierzono to zadanie.  

Dlatego przy prowadzeniu kampanii Google Adwords warto pamiętać, że o skuteczności działań decydują przede wszystkim: 

Dopiero zrozumienie działania Google AdWords i umiejętność interpretowania wyników przynoszą dobre wyniki i możliwość optymalizacji kampanii - tak, by była jeszcze skuteczniejsza. W efekcie Google AdWords stanie się źródłem przychodów, a nie kosztów. 

W Google AdWords liczy się konwersja, nie ruch na stronie internetowej 

Jeśli raporty z wynikami kampanii koncentrują się głównie na liczbie wyświetleń i kliknięć w reklamy - to błąd, ponieważ kliknięcia i wejścia na stronę nie są wyznacznikiem skuteczności. Wręcz przeciwnie - w sytuacji, gdy Google pobiera opłaty za każde kliknięcie w reklamę, każdy przypadek, w którym użytkownik klika w reklamę, wchodzi na stronę i natychmiast ją opuszcza, stanowi dla firmy jedynie koszt. W przypadku Google AdWords ważne jest bowiem nie tyle nakłonienie użytkownika do wejścia na stronę, ale nakłonienie do zrobienia na tej stronie tego, na czym firmie zależy. Realizacja tego celu nazywana jest właśnie konwersją. Najprościej sytuacja wygląda w przypadku sklepów internetowych – tutaj konwersją zazwyczaj jest złożenie zamówienia. W przypadku gdy do transakcji nie dochodzi w serwisie, konwersją może być: 

Wysoki współczynnik odrzuceń (bounce rate) nie zawsze świadczy o nieskutecznej kampanii 

Współczynnik odrzuceń informuje, jaki procent osób po wejściu na daną podstronę (czyli tzw. stronę wejścia), na którą przekierowała ich reklama z Google AdWords, nie przeszło już na żadną inną podstronę. Przy wysokim współczynniku nie warto zakładać scenariusza, że użytkownik nie zajrzał do żadnej innej zakładki, ponieważ był niezainteresowany ofertą. Spora liczba stron zbudowanych jest w ten sposób, że większość istotnych informacji znajduje się na konkretnej podstronie, na którą trafia użytkownik i bardzo często na tej podstronie można także znaleźć dane kontaktowe. Jeśli więc na jednej podstronie użytkownik znalazł wszystko, czego potrzebował (łącznie z kontaktem), nie musiał przeglądać innych podstron, by przekonać się do oferty. W takim wypadku wysoki współczynnik odrzuceń jest więc czymś normalnym i wcale nie świadczy o niskiej jakości kampanii. Skuteczność działań w Google AdWords w takim wypadku można zmierzyć poprzez np. dokonanie zmian na stronie, aby po wejściu z reklamy wyświetlał się na stronie inny numer telefonu. W ten sposób łatwo będzie można sprawdzić, którzy klienci dzwonią dzięki reklamie Google Adwords. 

Dane Google Analytics pomogą zrozumieć zachowania użytkowników 

Po rozpoczęciu prowadzenia kampanii jedną z pierwszych decyzji powinno być połączenie ze sobą kont Google AdWords i Google Analytics. Google Analytics to bezpłatne narzędzie do monitorowania ruchu na stronie internetowej. Na koncie Google Adwords znajdą się więc informacje dotyczące samej kampanii, to na tym drugim koncie prezentowane są informacje o zachowaniach użytkowników, którzy trafili na stronę dzięki kampanii. W dziale dedykowanym Google AdWords można znaleźć szereg informacji, m.in. ile czasu użytkownicy spędzili na stronie po kliknięciu w daną reklamę, ile odwiedzili podstron, ilu z nich złożyło zamówienie, jakie słowa kluczowe i frazy były przez nich poszukiwane, itp. 

Podsumowanie

Bez względu na to, czy przedsiębiorca będzie prowadził swoją kampanię Google AdWords samodzielnie czy zleci ją zewnętrznej firmie, ważne jest, by prawidłowo analizować wyniki. Z naszych doświadczeń i obserwacji wynika, że najczęstszym problemem związanym z nieskutecznymi kampaniami marketingowymi jest prowadzenie działań w oderwaniu od strategii marketingowej. Do tego może dojść jeszcze inna kwestia – nieznajomość narzędzia Google AdWords, przez co trudne może być egzekwowanie należytego prowadzenia kampanii przez firmę, której powierzono to zadanie. Dlatego przy prowadzeniu kampanii Google AdWords warto pamiętać, że o skuteczności działań decydują przede wszystkim: konwersja, a nie ruch na stronie internetowej, współczynnik odrzuceń (przy czym wysoki współczynnik nie zawsze musi oznaczać niską skuteczność) oraz dane Google Analytics dotyczące zachowań użytkowników. Dopiero zrozumienie działania Google AdWords i umiejętność interpretowania wyników przynoszą dobre wyniki i możliwość optymalizacji kampanii – tak, by była jeszcze skuteczniejsza i stała się źródłem zysku (przeczytaj artykuł o tym, ile kosztuje Google AdWords i jak zarabiać dzięki kampaniom).

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Google automatycznie usunie konwersje

Z kont Google Ads wkrótce znikną konwersje nieaktywne, czyli takie, które nie zarejestrowały żadnych danych od co najmniej 13 miesięcy. Na szczęście usunięte konwersje będzie można zmienić ponownie na aktywne.
czytaj

Czy otwarcie sklepów stacjonarnych zachwiało rynkiem e-commerce?

Home.pl sprawdził, czy odmrożenie gospodarki i otwarcie sklepów stacjonarnych w maju miało duży wpływ na zakupy w Internecie.
czytaj

Modyfikator dopasowania przybliżonego przechodzi do historii

Zmiany w typach dopasowań słów kluczowych w kampaniach Google Ads - wkrótce nie będzie już można ustawiać fraz z zastosowaniem modyfikatora dopasowania przybliżonego. Zmiany mają zostać wprowadzone pod koniec lipca.
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.