Skontaktuj się z nami i zacznij zarabiać więcej

kontakt@adpresso.pl

61 6700393

ul. Dąbrowskiego 29 biuro 3, 60-840 Poznań

Eksperci od skutecznych kampanii Google Adwords

Co decyduje o skuteczności kampanii Google AdWords?

29—03—2017

Bez względu na to, czy przedsiębiorca będzie prowadził swoją kampanię Google AdWords samodzielnie czy zleci ją zewnętrznej firmie, ważne jest, by prawidłowo analizować wyniki. Bez tego potencjał Google AdWords może zostać niewykorzystany, a pieniądze przeznaczone na kampanię – zmarnowane. 

Z naszych doświadczeń wynika, że najczęstszym problemem związanym z nieskutecznymi kampaniami marketingowymi jest prowadzenie działań w oderwaniu od strategii marketingowej. Do tego może dojść jeszcze inna kwestia – nieznajomość narzędzia Google AdWords, przez co trudne może być egzekwowanie należytego prowadzenia kampanii przez firmę, której powierzono to zadanie.  

Dlatego przy prowadzeniu kampanii Google Adwords warto pamiętać, że o skuteczności działań decydują przede wszystkim: 

  • konwersja, a nie ruch na stronie internetowej, 
  • współczynnik odrzuceń – przy czym wysoki współczynnik nie zawsze musi oznaczać niską skuteczność, 
  • dane Google Analytics dotyczące zachowań użytkowników. 

Dopiero zrozumienie działania Google AdWords i umiejętność interpretowania wyników przynoszą dobre wyniki i możliwość optymalizacji kampanii - tak, by była jeszcze skuteczniejsza. W efekcie Google AdWords stanie się źródłem przychodów, a nie kosztów. 

W Google AdWords liczy się konwersja, nie ruch na stronie internetowej 

Jeśli raporty z wynikami kampanii koncentrują się głównie na liczbie wyświetleń i kliknięć w reklamy - to błąd, ponieważ kliknięcia i wejścia na stronę nie są wyznacznikiem skuteczności. Wręcz przeciwnie - w sytuacji, gdy Google pobiera opłaty za każde kliknięcie w reklamę, każdy przypadek, w którym użytkownik klika w reklamę, wchodzi na stronę i natychmiast ją opuszcza, stanowi dla firmy jedynie koszt. W przypadku Google AdWords ważne jest bowiem nie tyle nakłonienie użytkownika do wejścia na stronę, ale nakłonienie do zrobienia na tej stronie tego, na czym firmie zależy. Realizacja tego celu nazywana jest właśnie konwersją. Najprościej sytuacja wygląda w przypadku sklepów internetowych – tutaj konwersją zazwyczaj jest złożenie zamówienia. W przypadku gdy do transakcji nie dochodzi w serwisie, konwersją może być: 

  • wejście na podstronę z kontaktem (co może sugerować, że dany użytkownik chce się skontaktować z firmą, może więc zostać potencjalnym klientem), 
  • liczba przeglądanych podstron, 
  • czas spędzony na stronie, 
  • zapisanie się na newsletter, 
  • pobranie jakiegoś materiału, 
  • odtworzenie filmu itp. 

Wysoki współczynnik odrzuceń (bounce rate) nie zawsze świadczy o nieskutecznej kampanii 

Współczynnik odrzuceń informuje, jaki procent osób po wejściu na daną podstronę (czyli tzw. stronę wejścia), na którą przekierowała ich reklama z Google AdWords, nie przeszło już na żadną inną podstronę. Przy wysokim współczynniku nie warto zakładać scenariusza, że użytkownik nie zajrzał do żadnej innej zakładki, ponieważ był niezainteresowany ofertą. Spora liczba stron zbudowanych jest w ten sposób, że większość istotnych informacji znajduje się na konkretnej podstronie, na którą trafia użytkownik i bardzo często na tej podstronie można także znaleźć dane kontaktowe. Jeśli więc na jednej podstronie użytkownik znalazł wszystko, czego potrzebował (łącznie z kontaktem), nie musiał przeglądać innych podstron, by przekonać się do oferty. W takim wypadku wysoki współczynnik odrzuceń jest więc czymś normalnym i wcale nie świadczy o niskiej jakości kampanii. Skuteczność działań w Google AdWords w takim wypadku można zmierzyć poprzez np. dokonanie zmian na stronie, aby po wejściu z reklamy wyświetlał się na stronie inny numer telefonu. W ten sposób łatwo będzie można sprawdzić, którzy klienci dzwonią dzięki reklamie Google Adwords. 

Dane Google Analytics pomogą zrozumieć zachowania użytkowników 

Po rozpoczęciu prowadzenia kampanii jedną z pierwszych decyzji powinno być połączenie ze sobą kont Google AdWords i Google Analytics. Google Analytics to bezpłatne narzędzie do monitorowania ruchu na stronie internetowej. Na koncie Google Adwords znajdą się więc informacje dotyczące samej kampanii, to na tym drugim koncie prezentowane są informacje o zachowaniach użytkowników, którzy trafili na stronę dzięki kampanii. W dziale dedykowanym Google AdWords można znaleźć szereg informacji, m.in. ile czasu użytkownicy spędzili na stronie po kliknięciu w daną reklamę, ile odwiedzili podstron, ilu z nich złożyło zamówienie, jakie słowa kluczowe i frazy były przez nich poszukiwane, itp. 

Podsumowanie

Bez względu na to, czy przedsiębiorca będzie prowadził swoją kampanię Google AdWords samodzielnie czy zleci ją zewnętrznej firmie, ważne jest, by prawidłowo analizować wyniki. Z naszych doświadczeń i obserwacji wynika, że najczęstszym problemem związanym z nieskutecznymi kampaniami marketingowymi jest prowadzenie działań w oderwaniu od strategii marketingowej. Do tego może dojść jeszcze inna kwestia – nieznajomość narzędzia Google AdWords, przez co trudne może być egzekwowanie należytego prowadzenia kampanii przez firmę, której powierzono to zadanie. Dlatego przy prowadzeniu kampanii Google AdWords warto pamiętać, że o skuteczności działań decydują przede wszystkim: konwersja, a nie ruch na stronie internetowej, współczynnik odrzuceń (przy czym wysoki współczynnik nie zawsze musi oznaczać niską skuteczność) oraz dane Google Analytics dotyczące zachowań użytkowników. Dopiero zrozumienie działania Google AdWords i umiejętność interpretowania wyników przynoszą dobre wyniki i możliwość optymalizacji kampanii – tak, by była jeszcze skuteczniejsza i stała się źródłem zysku (przeczytaj artykuł o tym, ile kosztuje Google AdWords i jak zarabiać dzięki kampaniom).

Słowa kluczowe

  • Google Adwords
  • Google Analytics
  • kampania
  • SEM

Najnowsze artykuły

Reklamy typu Tylko połączenie z prawdziwymi nazwami firm

Reklamodawcy, którzy w swoich kampaniach Google Ads stosują reklamy tekstowe typu ,,Tylko połączenie", będą musieli podawać w reklamach prawdziwe nazwy swoich firm.

Koniec geoblokowania w handlu internetowym

3 grudnia zaczęło obowiązywać nowe unijne prawo znoszące tzw. geoblokowanie w e-commerce. Co to oznacza dla sklepów sprzedających swoje produkty w sieci?

Nowe bloki reklamowe pojawią się na Youtubie?

Google chce sprawdzić, jaką skuteczność będą miały reklamy video emitowane przed filmem na Youtubie jedna po drugiej.