Wcale nie tak rzadko zdarza się, że Google odrzuca reklamy - zarówno tekstowe, jak i graficzne - i tym samym blokuje ich wyświetlanie. Co zrobić w takiej sytuacji?
Google może odrzucić reklamę z wielu powodów - często problemem jest niezgodność reklamy z zasadami Google. Odrzucona reklama nie może się wyświetlać, dopóki nie zostanie poprawiona zgodnie z wytycznymi Google, ponownie sprawdzona i zaakceptowana.
Każda nowo utworzona reklama w Google Ads przechodzi proces weryfikacji. Algorytmy Google sprawdzają, czy reklama nie promuje zakazanych usług lub produktów, czy spełnia wymogi redakcyjne Google i w żaden sposób nie narusza zasad obowiązujących reklamodawców. Co istotne, weryfikowana jest nie tylko sama reklama i jej treść, ale także słowa kluczowe oraz strona docelowa i cała witryna, do której reklama odsyła. Status nowej reklamy można sprawdzić w kolumnie Stan na poziomie reklam w panelu Google Ads. Obok reklamy mogą wyświetlać się następujące komunikaty:
Jeżeli reklama zostaje odrzucona, najczęściej w kolumnie Stan widzimy także komunikat informujący o powodzie odrzucenia reklamy. Przykładowo, może to być promowanie terapii o niepotwierdzonej skuteczności (według Google):
Po najechaniu kursorem na komunikat informujący o odrzuceniu, pojawi się odnośnik do odpowiedniego artykułu w Centrum Pomocy Google Ads oraz możliwość przesłania odwołania lub edytowania reklamy:
Niestety, czasami artykuły opisujące, co można promować w Google Ads są na tyle enigmatyczne, że przed utworzeniem reklamy trudno przewidzieć, czy zostanie ona zaakceptowana czy odrzucona. Obecnie zablokowanie reklamy gwarantuje poruszanie takich tematów (zarówno na poziomie słów kluczowych, jak i w treści reklamy oraz na stronie docelowej), jak m.in. kryptowaluty, nieautoryzowane serwisy komputerowe, leczenie uzależnień, leki na receptę, botoks, . Więcej zasad reklamowych można znaleźć na tej stronie w Centrum Zasad Google Ads: Zasady reklamowe. Warto tu zwrócić uwagę na kategorię Inna działalność podlegająca ograniczeniom, która jest dość pojemna i może dotyczyć wielu bardzo różnych produktów i usług. W przypadku wątpliwości co do tego, czy reklama będzie zatwierdzona przez Google, najlepszym sprawdzianem jest po prostu jej utworzenie i czekanie na reakcję systemu. Czasami co prawda pierwotnie zaakceptowana reklama zostaje zablokowana dopiero po jakimś czasie, ale wtedy można spróbować odwołać się od decyzji Google.
Niestety, nie ma możliwości, aby odrzucona reklama została przez Google samoistnie zatwierdzona. Dlatego w przypadku oznaczenia reklamy jako nieodpowiedniej należy przede wszystkim sprawdzić powód odrzucenia - będzie on widoczny w kolumnie Stan. Jeśli reklama została zablokowana z uzasadnionego powodu, należy ją poprawić i przesłać do ponownego zaakceptowania. Tak, jak zaznaczono wyżej, powodem odrzucenia może być nie sama reklama, ale treść strony docelowej. Przykładowo, chcemy promować salon kosmetyczny, a dokładnie jedną z usług - makijaż permanentny. Nie jest to temat niezgodny z zasadami Google, reklama powinna więc zostać zatwierdzona. Jednak na dotyczącej trwałego makijażu podstronie, na którą chcemy kierować po kliknięciu w reklamę, znajdują się odnośniki do innych usług salonu - m.in. zastrzyków z botoksu, których z kolei Google nie pozwala promować. Przez to, że na stronie docelowej dla naszej reklamy znajduje się samo słowo "botoks", reklama może zostać odrzucona, choć wprost nie reklamujemy tej usługi. Po utworzeniu reklamy algorytmy Google skanują witrynę i jeśli znajdą na niej słowa związane z niedozwolonym tematem (także w kodzie strony), najprawdopodobniej reklama zostanie zablokowana. W przypadku przykładowego salonu należałoby najpierw usunąć problematyczne słowo ze strony, a potem odwołać się od decyzji Google, klikając przy reklamie napis Prześlij odwołanie, a następnie wybierając opcję Poprawiono reklamę zgodnie z zasadami:
Zgłoszona reklama powinna zostać ponownie sprawdzona i zatwierdzona w ciągu 24 godzin. Status odwołania można w każdej chwili sprawdzić, wchodząc w panelu Google Ads w górnym menu w Narzędzia i ustawienia i z kolumny Konfiguracja wybierając pozycję Menedżer zasad:
W tym miejscu wyświetlą się reklamy, które są aktualnie odrzucone z informacją o tym, na jakim etapie jest odwołanie. Jeśli mimo poprawienia reklamy czy strony docelowej zgodnie z wymogami Google reklama nadal nie zostanie zatwierdzona, należy ponownie przejść całą procedurę odwołania. Dopiero w przypadku, gdy mimo drugiego odwołania reklama wciąż będzie odrzucona, warto skontaktować się z pomocą Google Ads i poprosić o ręczne sprawdzenie reklamy. Aby to zrobić, należy, będąc zalogowanym na konto Google Ads, przejść na stronę: https://support.google.com/google-ads/gethelp i wypełnić formularz kontaktowy.
Jeżeli reklama została odrzucona z powodu, z którym się nie zgadzamy, odwołanie należy przesłać zaznaczając opcję Nie zgadzam się z decyzją. Jeśli mimo odwołania reklama nie zostanie zaakceptowana, można od razu skontaktować się z działem pomocy Google Ads i poprosić o ręczne zatwierdzenie reklamy lub wskazanie powodu, dla którego jest ona zablokowana. Algorytmy Google niestety nie zawsze działają idealnie, więc zdarza się, że reklama będzie odrzucana mimo tego, że nie narusza żadnych zasad Google. Zdarza się to szczególnie w przypadku reklam graficznych, gdzie system nieprawidłowo odczytuje zawartość grafiki.
Google może odrzucić reklamę z wielu powodów, nie wszystkie są do końca jasne i nie każdy z nich można przewidzieć przed uruchomieniem reklamy. Zdarza się również, że Google zmienia zasady, gdy kampania już działa i blokuje reklamę, z którą nie było wcześniej problemu. Reklamodawcy, którzy mają wątpliwości co do tego, czy mogą promować swoje usługi lub produkty za pomocą Google Ads, powinni najpierw zapoznać się z dostępnymi w sieci materiałami na ten temat lub skontaktować się z działem pomocy Google Ads. Choć nigdy nie ma gwarancji, że dana reklama nie zostanie odrzucona, można w ten sposób dowiedzieć się, jakie zmiany należy wprowadzić na stronie docelowej przed uruchomieniem kampanii.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy