Amerykańska agencja WordStream, zajmująca się m.in. prowadzeniem kampanii Google AdWords, sprawdziła jak zmian w systemie reklamowym Google wpłynęły na znaczenie pozycjonowania. Wyniki nie są zaskakujące, potwierdziły wręcz to, o czym pisaliśmy już wielokrotnie - znaczenie pozycjonowania jest coraz mniejsze, zwiększa się natomiast rola Google AdWords.
Firma WordStream przeanalizowała wejścia na swoją stronę, pochodzące z wyników organicznych. Pod uwagę wzięła prawie dwuletni okres - od maja 2015 roku do marca 2017 roku. Firma sprawdziła pozycję strony pod kątem wybranych 24 słów kluczowych. Okazało się, że od marca 2015 roku współczynnik CTR (współczynnik klikalności - click through rate, który oznacza stosunek między liczbą kliknięć w reklamę a liczbą jej wyświetleń) spadł aż o 37 proc. Stało się tak, mimo, że w większości przypadków serwis znajdował się na pierwszym miejscu, choć zdarzało się też, że średnia pozycja wynosiła 1,1, lub 1,2.
Wyniki analizy firmy WordStream nie są zaskakujące, wręcz przeciwnie - potwierdzają nasze wcześniejsze prognozy o zmniejszeniu znaczenia pozycjonowania. Jeszcze kilka lat temu sukcesem firmy było znalezienie się w czołówce wyników wyszukiwania. Reklamy Google AdWords mocno się odróżniały od wyników organicznych, internauci im nie ufali, więc je pomijali, szukając rozwiązań i odpowiedzi wśród wyników organicznych.
Dziś pozycjonowanie nie ma aż takiego dużego znaczenia, co jest rezultatem zmian wprowadzonych ostatnio w systemie reklamowym Google AdWords. Przypomnijmy, że od lutego 2016 roku płatne wyniki można znaleźć w pobliżu wyników wyszukiwania - cztery reklamy nad wynikami organicznymi i trzy pod nimi. Dodatkowo reklamy od pozostałych wyników od niedawna odróżniają się wyłącznie małym napisem REKLAMA, umieszczonym na białym tle i napisanym zieloną czcionką. Kiedyś te różnice były wyraźniejsze, dzisiaj reklamy i wyniki organiczne są do siebie tak łudząco podobne, że użytkownicy mogą mieć problem z ich rozróżnieniem.
Istnieje także jeszcze jeden powód, który sprawia, że na płatne wyniki internauci patrzą przychylniej niż kiedyś - z naszych obserwacji wynika, że kampanie Google AdWords są lepiej prowadzone niż to było kiedyś i są lepiej dopasowane do oczekiwań i potrzeb internautów.
Jeszcze kilka lat temu, gdy internauta szukał konkretnej książki i wpisywał do wyszukiwarki jej tytuł, z dużym prawdopodobieństwem reklama Google AdWords wyglądała w ten sposób: „U nas znajdziesz wszystkie książki, których potrzebujesz”. Użytkownik klikał, był przekierowywany na stronę główną księgarni i tam musiał znów wpisywać tytuł, by znaleźć wydawnictwo. Wynik organiczny natomiast z dużym prawdopodobieństwem prowadził go do podstrony z książką. Dziś to wygląda zupełnie inaczej reklamy płatne, które w większości prowadzą do podstron w e-księgarniach. W przypadku wyszukiwania konkretnego produktu jest jeszcze łatwiej - najpierw są bowiem widoczne reklamy Google Shopping, gdzie od razu są podawane ceny. Można więc od razu wybrać najatrakcyjniejszą ofertę i w tę reklamę kliknąć.
Tak jak już pisaliśmy kilkakrotnie, kampanie Google AdWords mają nad pozycjonowaniem kilka przewag. Reklamy można dopasować do wybranej grupy odbiorców, wybrać lokalizację, tekst reklamy można też samodzielnie przygotować. Reklamy Google AdWords są też widoczne od razu, nie trzeba czekać miesiącami na efekty jak w przypadku pozycjonowania.
Obecnie na większości ekranów wyników organicznych nie widać od razu, jeśli opublikowane są najpierw wyniki Google Shopping, a pod spodem - reklamy tekstowe. W niektórych przypadkach Google publikuje także tzw. Direct Answers, znane także jako Featured Snippets. To fragmenty tekstów ze strony internetowej, które są publikowane od razu na stronie wyników wyszukiwania - również nad wynikami organicznymi.
Wszystko to sprawia, że wyniki organiczne nie są widoczne na ekranie dopóki nie przewinie się go w dół.
Analiza firmy WordStream to kolejny dowód na to, że zmiany w systemie reklamowym Google AdWords znacząco obniżyły znaczenie pozycjonowania, o czym pisaliśmy już kilkakrotnie. Dziś kampanie Google AdWords są prowadzone lepiej niż kiedyś i w większości przypadków spełniają oczekiwania internautów. To sprawia, że użytkownicy nie przewijają ekranu w dół, by szukać odpowiedzi wśród wyników organicznych. Nie można przy tym twierdzić, że jedynym wygranym w przypadku kampanii AdWords jest Google - kampanie dają bowiem szanse na dotarcie do nowej grupy klientów, którzy szukają konkretnej oferty. Dlatego warto przyjrzeć się bliżej kampaniom Google AdWords i powierzyć ich prowadzenie ekspertom.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy