Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Czy warto korzystać z programu Google Ad Grants?

Przeznaczony dla organizacji non-profit program Google Ad Grants pozwala korzystać z Google Ads bez ponoszenia kosztów kliknięć. Teoretycznie organizacja zakwalifikowana do programu może przeznaczać promowanie swojej działalności nawet 10 tys. dolarów miesięcznie. Jak w rzeczywistości działa program Ad Grants?

Aby korzystać z konta Google Ads w ramach programu Ad Grants, organizacja musi przejść dość skomplikowany proces weryfikacji i spełnić określone przez Google warunki dotyczące m.in. prowadzonej działalności, zasad przyjmowania i wykorzystywania darowizn, a nawet strony internetowej organizacji. Szczegółowy opis kryteriów uczestnictwa w programie znaleźć można na stronie Google Ad Grants. Zachętą do dołączenia do programu ma być przyznany przez Google budżet na promowanie działalności organizacji w Google Ads, sięgający 10 tys. dolarów miesięcznie. Wydaje się, że dla takiej kwoty warto przejść cały proces kwalifikacji do programu. W rzeczywistości jednak może okazać się, że prowadzone na grantowym koncie Google Ads kampanie są zupełnie nieskuteczne. Dlaczego?

Ogromny budżet, którego nie można wydać

Prowadzone na koncie Google Ads w ramach Ad Grants kampanie muszą spełniać określone przez Google kryteria. Kliknięcia na koncie rozliczane są w dolarach (tego ustawienia nie można zmienić), a maksymalny dzienny budżet wszystkich kampanii wynosi 329 dolarów. Ograniczeniu podlega również maksymalna stawka za kliknięcie - nie można ustawić wyższego limitu CPC niż 2 dolary. Wydaje się, że w polskich warunkach dzienny budżet w wysokości ponad 1200 zł oraz limit stawki za kliknięcie na poziomie prawie 8 zł pozwolą prowadzić skuteczną i konkurencyjną kampanię.

Doświadczenie z kampaniami prowadzonymi z kont utworzonych w ramach programu Ad Grants pokazuje jednak, że wydanie tak dużych kwot (czyli pozyskanie tylu wyświetleń i kliknięć w reklamy) jest właściwie niemożliwe. Choć teoretycznie środki na koncie są dostępne, a kampanie ustawione zostały tak, by trafiały do jak najszerszego grona odbiorców, reklamy wyświetlają się sporadycznie, a średni rzeczywisty koszt kampanii sięga zaledwie kilku dolarów. Biorąc pod uwagę, że konkurencja na frazy związane z promowaną działalnością organizacji jest niewielka, a zainteresowanie użytkowników dość duże, kampanie mają potencjał, którego jednak nie sposób wykorzystać.

Jak zwiększyć liczbę wyświetleń reklam w kampaniach prowadzonych na kontach Ad Grants?

Niestety, taka sytuacja na kontach utworzonych w ramach Google Ad Grants jest dość powszechna. Google zachęca do udziału w programie, pokazując ogromne – szczególnie z polskiej perspektywy – kwoty, które można pozyskać i wykorzystać na kliknięcia, jednak w rzeczywistości niewiele organizacji faktycznie wyklikuje budżety swoich kampanii. Specjaliści od Google Ads przyznają, że konta założone w ramach programu Ad Grants mają pewne ograniczenia i nie działają tak samo, jak standardowe konta Google Ads. Rozszerzenie zasięgu kampanii poprzez dodanie fraz w dopasowaniu przybliżonym lub zmiana lokalizacji zwykle nie przynosi zamierzonego skutku.

Dlatego jednym ze sposobów na zwiększenie ruchu z kampanii prowadzone na koncie Ad Grants jest utworzenie grupy reklam dynamicznych. W tego typu grupach nie podaje się słów kluczowych – Google automatycznie dopasowuje wyszukania do treści strony docelowej. Także w reklamach tworzy się jedynie ich treść, bez nagłówków. Google generuje nagłówek na podstawie konkretnego wyszukania danego użytkownika, dzięki czemu reklama jest idealnie dopasowana do zapytania, a szansa na kliknięcie wzrasta.

Kolejnym sposobem jest ustawienie w kampanii automatycznej strategii ustalania stawek, bez dodawania limitu maksymalnego CPC. Dzięki temu w niektórych aukcjach stawka za kliknięcie może być wyższa niż zakładane dla kont Ad Grants 2 dolary. Warto tutaj wypróbować strategie „Maksymalizuj liczbę kliknięć”, która zwykle pozytywnie wpływa na częstotliwość wyświetlania reklam.

Podsumowanie

Choć mogłoby się wydawać, że przystąpienie do programu Google Ad Grants to dla organizacji non-profit doskonały sposób na darmową promocję swojej działalności, praktyka dowodzi, że zakwalifikowanie się od programu nie jest proste, a kampanie ustawione na koncie grantowym nie działają tak, jak na standardowych kontach Google Ads. Przed rozpoczęciem całego procesu warto więc rozważyć, czy te trudności nie będą niwelowały potencjalnych korzyści płynących z prowadzenia niezbyt efektywnej kampanii.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Weryfikacja konta Google Ads - zrób to, zanim będzie za późno

Na początku 2022 roku Google zaczął wymagać weryfikacji kont Google Ads. Na początku weryfikację mogli przejść tylko reklamodawcy wyznaczeni przez Google. Obecnie każdy może zweryfikować swoje konto samodzielnie.
czytaj

Nie trać swoich danych z GA4 - zmień domyślny okres ich przechowywania

Od początku lipca Google Analytics 4 jest domyślną wersją Analyticsa, a gromadzenie danych w Universal Analytics ma być niedługo wstrzymane.
czytaj

Google testuje nową wyszukiwarkę wykorzystującą AI

Google poinformował, że pracuje nad nową wyszukiwarką opartą o sztuczną inteligencję. Czym inteligentna wyszukiwarka będzie się różnić od dotychczasowej wyszukiwarki Google?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.