Reklamodawcy prowadzący stale kampanie w Google AdWords często zastanawiają się, czy warto dodawać reklamy informujące o ofertach czasowych i okazjonalnych – np. świątecznych obniżkach cen czy posezonowych wyprzedażach. Z doświadczenia wiemy, że właśnie w takich sytuacjach Google AdWords sprawdza się jako narzędzie pozwalające w szybki i skuteczny sposób dotrzeć do potencjalnych klientów.
Niektóre oferty specjalne i promocje trwają naprawdę krótko – np. coraz popularniejszy w Polsce Black Friday – więc mogłoby się wydawać, że nie warto trudzić się z ustawianiem nowej kampanii w Google AdWords. Warto jednak pamiętać o tym, że reklamodawcy, którzy prowadzą kampanie w sieci wyszukiwania przez cały rok, tworząc nową – czy to kampanię, czy grupę reklam, czy same reklamy – mogą skorzystać z dotychczasowych list słów kluczowych czy treści reklam nieznacznie je modyfikując.
O ofercie specjalnej nie poinformują natomiast w wyszukiwarce ci sprzedawcy i usługodawcy, którzy w ogóle nie korzystają z AdWords i liczą jedynie na pozycjonowanie. Opisu organicznego wyniku wyszukiwania na liście nie jesteśmy w stanie zmienić – Google pobiera automatycznie fragment tekstu ze strony dopasowując go do zapytania wpisanego w wyszukiwarkę przez użytkownika. Tylko korzystając z reklam tekstowych Google AdWords jesteśmy w stanie wyświetlić internaucie dokładnie przemyślaną informację o ofercie zachowując nad nią pełną kontrolę.
Stworzenie nowych lub modyfikacja istniejących reklam w danej grupie
reklam nie zajmie wiele czasu, a może przynieść wymierne korzyści.
Przygotowując się do promowania oferty specjalnej w AdWords warto pomyśleć o tym, jak wykorzystać już funkcjonujące kampanie i grupy reklam. Jeśli sprzedajemy świece zapachowe i przed Dniem Matki chcemy poinformować klientów o darmowej wysyłce, warto po prostu wstrzymać dotychczas aktywne reklamy, skopiować je i edytować kopie zmieniając np. nagłówek. Po zakończeniu promocji zmodyfikowane reklamy wystarczy wstrzymać, a włączyć ponownie oryginalne. Reklamy z promocjami warto zachować na koncie, by użyć ich przy kolejnej okazji. Pamiętajmy o tym, że każda edycja aktywnej reklamy i zapisanie jej nowej wersji spowoduje wyzerowanie dotychczasowych statystyk. Dlatego warto przy okazji nawet najmniejszych zmian wstrzymywać reklamę i modyfikować jej kopię.
Jeśli czasu na promowanie oferty specjalnej jest naprawdę niewiele, można również pomyśleć o takim dostosowaniu stawek, by zmaksymalizować liczbę wyświetleń reklamy w czasie trwania promocji.
System reklamowy AdWords został skonstruowany w taki sposób, by umożliwić osobom reklamującym swoje usługi czy produkty za jego pośrednictwem, dodawanie ofert ograniczonych czasowo. Na samym początku konfigurowania kampanii możemy określić datę jej rozpoczęcia i zakończenia (harmonogram kampanii). Umożliwia nam to planowanie działań marketingowych i przygotowywanie kampanii na długo przed rozpoczęciem wyprzedaży czy obniżki cen. Wystarczy zapisać ją na koncie z odpowiednimi ustawieniami. Datę zakończenia kampanii możemy w jej trakcie zmienić klikając w zakładkę Ustawienia → Daty rozpoczęcia i zakończenia. Jeśli o promocji informujemy wydzielając osobną grupę reklam, musimy pamiętać o jej ręcznym włączeniu i wstrzymaniu w odpowiedniej chwili.
Ciekawą możliwością pozwalającą nie tylko na poinformowanie internautów o ofercie specjalnej, ale i skłaniającą ich do jak najszybszego z niej skorzystania, jest promowanie jej za pomocą odliczania w reklamie. Jak to wygląda w praktyce? Reklama tekstowa z odliczaniem pokazuje potencjalnemu klientowi, ile czasu pozostało do wygaśnięcia oferty – np. końca wyprzedaży. Jak ją przygotować?
Odliczanie możemy dodać do istniejącej reklamy modyfikując jej treść lub wstawić je w tekst nowej reklamy. W tym celu w nagłówku lub treści konkretnej reklamy wpisujemy otwierający nawias klamrowy { i z wyświetlonego menu wybieramy „Odliczanie”. Następnie wybieramy odpowiednie opcje i wypełniamy pola dotyczące rozpoczęcia i zakończenia odliczania.
Pamiętajmy o tym, by składnia zdania poprzedzającego odliczanie pasowała zarówno do wyrażenia „2 dni”, jak i „10 minut”. Zdanie „Do końca wyprzedaży pozostały tylko 2 dni” będzie poprawne, ale gdy w to samo miejsce wstawimy wspomniane 10 minut, całość nie będzie wyglądała dobrze („Do końca wyprzedaży pozostały 10 minut”). Zwróćmy również uwagę na długość tekstu z odliczaniem. Jeśli przekroczy on dopuszczalną liczbę znaków, litery podświetlą się na czerwono, a Google nie pozwoli nam zapisać reklamy. Gotowa reklama może wyglądać w ten sposób:
System Google AdWords świetnie sprawdza się w promowaniu ofert specjalnych i ograniczonych czasowo szczególnie w przypadku tych reklamodawców, którzy stale prowadzą kampanie reklamowe w sieci wyszukiwania. Przygotowanie reklam dotyczących promocji, nawet trwającej np. tylko przez weekend, nie musi być wcale czasochłonne i wymagać dużego nakładu pracy, a może przynieść realne korzyści. O nadchodzącej promocji czy wyprzedaży warto także informować w reklamach tekstowych nieco wcześniej, z wyprzedzeniem – dzięki temu internauci, którzy już zdecydowali się na zakup, mogą wstrzymać się do czasu rozpoczęcia promocji i sfinalizować zakup właśnie w naszym sklepie.
Takich możliwości nie daje pozycjonowanie – tylko dzięki reklamom tekstowym w wyszukiwarce jesteśmy w stanie dostosować wynik wyszukiwania do zapytania internauty oraz aktualnej oferty firmy.
Więcej na ten temat: „Czym Google AdWords różni się od pozycjonowania strony?”
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy