Porównanie skuteczności kampanii w wyszukiwarce Google i kampanii mediach społecznościowych, wyraźnie wypada na korzyść tej drugiej – to dlatego, że wyszukiwarka służy internautom do innych celów niż media społecznościowe.
Dlaczego Google AdWords jest skuteczniejsze? Wytłumaczenie jest proste – media społecznościowe służą głównie rozrywce, a użytkownicy nie myślą tam o wydawaniu pieniędzy. Na Facebooku publikowane są statusy znajomych, aktualności, zbliżające się wydarzenia, zabawne krótkie filmy, itp., a pomiędzy nimi można znaleźć reklamy i oferty. Nawet jeśli są one spersonalizowane i zgodne z zainteresowaniami, to jednak użytkownik najczęściej w ogóle ich nie poszukuje.
Google natomiast służy do poszukiwania rozwiązań, które pomagają w zaspokajaniu potrzeb. A w takim wypadku użytkownik będzie bardziej skłonny do dokonania zakupu, niż wtedy, gdy przegląda aktualne posty na Facebooku.
W wyszukiwarce Google’a reklamy pojawiają się w odpowiedzi na konkretne zapytania internautów i na zapytania, dotyczące ich potrzeb. I nawet jeśli te potrzeby nie są jeszcze nie do końca sprecyzowane, to i tak kampania Google Adwords pozwala na zaprezentowanie konkretnych rozwiązań z oferty – tak, by klient miał szansę się o tych rozwiązaniach dowiedzieć i być może wybrać jedno z nich. Takim przykładowym hasłem może być fraza „wakacje 2017”, która oznacza, że użytkownik prawdopodobnie poszukuje ofert związanych z wyjazdami wakacyjnym w tym roku, jednak nie ma jeszcze do końca sprecyzowanych oczekiwań. W reklamie Google Adwords można jednak zaprezentować najbardziej atrakcyjne oferty tegorocznych wyjazdów albo zaproponować skorzystanie z oferty promocyjnej.
Google coraz częściej staje się także źródłem odpowiedzi na konkretne pytania. Widać to także w corocznych zestawieniach najpopularniejszych haseł, które prezentuje Google – kiedyś były to najczęściej pojedyncze słowa czy nazwy własne, teraz są to także bardziej skomplikowane frazy zaczynające się od słów „jak…?”, „gdzie…?”, „ile…?” (np. „ile kosztuje…?”) czy „kim jest…?”. Jeśli więc internauta wpisze do wyszukiwarki hasło „ile kosztuje nowy laptop apple” to nietrudno zgadnąć, że jakim konkretnie produktem z oferty jest szczególnie zainteresowany. W ten sposób można przygotować spersonalizowaną reklamę Adwords, przekierować internautę na stronę internetową i właściwie zaprezentować produkt lub usługę, a w efekcie – z dużym prawdopodobieństwem pozyskać nowego klienta.
Zupełnie inaczej jest sytuacja wygląda w mediach społecznościowych – tutaj bowiem użytkownicy szukają głównie rozrywki, chcą sprawdzić co słychać u znajomych, co ciekawego ostatnio robili, czy też jakie odległe miejsca odwiedzili. Większość użytkowników Facebooka ma też polubione interesujące ich profile, dzięki czemu mają dostęp do interesujących aktualności. Jednym słowem – media społecznościowe najczęściej służą do komunikacji i miłego spędzania czasu, a nie do szukania rozwiązań. Co prawda Facebook od jakiegoś czasu umożliwia prowadzenie sponsorowanych kampanii reklamowych (w tym także tych sprzedażowych, opatrzonych przyciskiem „Kup teraz”), jednak w kampanii możemy precyzyjnie dopasować tylko grupę osób, którym reklama się wyświetli (np. wiek, płeć, zainteresowania, itp.). Nawet jeśli więc użytkownik zobaczy u siebie na ekranie komputera reklamę laptopa Apple’a, to nie ma żadnej gwarancji, że będzie zainteresowany tą konkretną marką. Co więcej – nie wiadomo nawet, czy planuje kupno nowego sprzętu.
W mediach społecznościowych użytkownicy szukają głównie rozrywki, natomiast w Google – rozwiązań, które pomagają w zaspokajaniu potrzeb. Dlatego dzięki dobrze poprowadzonej kampanii w Google AdWords szybciej uda się sprzedać produkt niż na Facebooku – jest bowiem bardziej prawdopodobne, że internauta kliknie w reklamę AdWords, która pojawi mu się na ekranie komputera podczas poszukiwań rozwiązania, a nie podczas czytania informacji o tym, co słychać u jego znajomych lub co wydarzy się wkrótce w najbliższej okolicy.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy