Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce – na czym polegają i kiedy warto je wykorzystać?

Reklamy dynamiczne pozwalają na dostosowanie tekstu reklamy w wyszukiwarce do treści znajdujących się na docelowej stronie internetowej. Czy i kiedy warto z nich korzystać?

Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce to reklamy tekstowe, których nagłówek oraz adres URL generowane są przez Google na podstawie wpisanego w wyszukiwarkę hasła oraz zawartości odpowiadającej mu strony docelowej. Reklamodawca podaje jedynie 80-znakową treść reklamy, może również (tak, jak w przypadku zwykłych reklam tekstowych w wyszukiwarce) dodać jej rozszerzenia (więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule „Rozszerzenia w reklamach tekstowych Google AdWords”). W jaki sposób działają reklamy dynamiczne i jak można je wykorzystać?

Kampania dynamiczna – najważniejsze różnice

O tym, czy chcemy wyświetlać reklamy dynamiczne, trzeba zadecydować na poziomie kampanii. Opcja „Włącz w tej kampanii dynamiczne reklamy w wyszukiwarce” to jedno z ustawień, które wyświetli się po kliknięciu w etykietę „Dodatkowe ustawienia” na etapie konfigurowania nowej kampanii Google AdWords.

W kolejnych etapach proces ustawiania reklam wygląda podobnie. Najważniejszą różnicą jest brak listy słów kluczowych powiązanych z grupami reklam (ustawić można jedynie wykluczające słowa kluczowe). Słowa te system każdorazowo „pobiera” ze strony docelowej, do której kieruje ostatecznie reklama. Jeśli będą one odpowiadały wyrażeniu, które internauta wpisał w wyszukiwarkę, nasza reklama wyświetli się z nagłówkiem i adresem URL zwierającymi daną frazę. Dlatego kolejną różnicą jest tworzenie tekstu samej reklamy – tutaj możemy wpisać jedynie jej treść i, ewentualnie, dodać rozszerzenia:

Reklamy dynamiczne kierują do wybranych przez system podstron naszej domeny głównej, którą podamy w ustawieniach kampanii. Dla naszej strony domeną będzie „adpresso.pl”. Aby wybrać podstrony, na które ma kierować dana reklama, należy skorzystać z opcji „Dynamiczne cele reklamy”. Do wyboru mamy trzy możliwości:


Już na tym etapie wyraźnie widać, że reklamy dynamiczne przysłużą się reklamodawcom, którzy posiadają duże, rozbudowane witryny – np. sklepy internetowe. Dlaczego?

Dla kogo reklamy dynamiczne?

Google podpowiada, by grupę reklam kierować na kategorię, czyli zestaw stron powiązanych ze sobą tematycznie. To, na którą z nich ostatecznie trafi internauta po kliknięciu w reklamę, zależy od jego zapytania wpisanego chwilę wcześniej w wyszukiwarkę. Kategorią może być np. typ produktu – sukienki, podzielony na podtypy (czyli osobne podstrony) – sukienki krótkie, sukienki długie, sukienki koktajlowe itd. Jeśli nasz potencjalny klient wpisze w okno wyszukiwarki zapytanie „sukienka krótka”, wyświetli mu się reklama z daną frazą w nagłówku oraz adresie URL, a z podanego przez nas zestawu stron w kategorii sukienki wybrana zostanie podstrona zawierająca ofertę sukienek krótkich.

Grupę reklam dynamicznych można kierować także tylko na jedną stronę docelową dzięki opcji „Konkretne strony internetowe”, ale jest to o wiele bardziej skomplikowane niż w przypadku zwykłej kampanii. Jeśli nie oferujemy wielu produktów i usług, a chcielibyśmy wyświetlać reklamy z tekstem dopasowanym jak najlepiej do wyszukiwań naszych potencjalnych klientów, warto skorzystać z opcji wstawiania wyszukiwanych słów w nagłówek reklamy za pomocą polecenia {keyword: słowo kluczowe}. Dzięki niemu w miejscu, w którym wstawimy kod z uzupełnionym słowem kluczowym, wyświetli się fraza podana przez internautę.

Reklamy dynamiczne sprawdzą się więc w przypadku dużych witryn, z rozbudowaną strukturą i wieloma kategoriami produktów czy usług. Są także atrakcyjne dla firm, których oferta często się zmienia i aktualizuje – reklamy dynamiczne odciążają reklamodawcę: wystarczy zmiana treści na stronie internetowej, by automatycznie zaktualizowała się treść wyświetlanych przez Google AdWords reklam. Co ważne, każdorazowo za końcową postać i treść reklamy odpowiada reklamodawca. Jeśli więc na stronie pojawią się informacje, które łamią zasady Google, wygenerowana reklama może zostać odrzucona.

Podsumowanie

Reklamy dynamiczne z pewnej perspektywy mogą okazać się dobrym rozwiązaniem pozwalającym oszczędzić wiele czasu i wysiłku. Z doświadczenia wiemy jednak, że automatyzacja jakichkolwiek procesów w Google AdWords sprzyja zwykle wyższym kosztom reklam. Finalnie możemy więc za zaoszczędzony czas po prostu zapłacić. W przypadku konfigurowania tego typu kampanii potrzeba też bardzo wiele uwagi i dobrej znajomości systemu AdWords, szczególnie w początkowym okresie. Tylko właściwe ustawiona kampania będzie przynosiła zysk i zagwarantuje kontrolę nad treścią wyświetlanych reklam, dlatego warto wesprzeć się wiedzą i doświadczeniem profesjonalnej agencji Google AdWords.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Rekomendacje w kampaniach Google Ads - które z nich warto stosować?

Wśród porad, które proponują reklamodawcom algorytmy Googlea, można się czasem pogubić - dlatego przygotowaliśmy krótki poradnik, które rekomendacje warto wdrożyć do kampanii, a które lepiej odpuścić.
czytaj

Google zwiększa liczbę wyników wyszukiwania na smartfonach

Nowość dotycząca wyników wyszukiwania w Google na urządzeniach mobilnych. Użytkownicy smartfonów nie będą już musieli klikać w przycisk ,,Zobacz Więcej", by zobaczyć kolejne strony wyszukiwania - Google automatycznie wyświetli od razu cztery strony z wynikami.
czytaj

Awaria Facebooka to przestroga dla firm

Kilkugodzinna awaria Facebooka i serwisów z nim powiązanych udowodniła, że w działaniach promocyjnych nie można się ograniczać wyłącznie do mediów społecznościowych.
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.