Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce – na czym polegają i kiedy warto je wykorzystać?

Reklamy dynamiczne pozwalają na dostosowanie tekstu reklamy w wyszukiwarce do treści znajdujących się na docelowej stronie internetowej. Czy i kiedy warto z nich korzystać?

Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce to reklamy tekstowe, których nagłówek oraz adres URL generowane są przez Google na podstawie wpisanego w wyszukiwarkę hasła oraz zawartości odpowiadającej mu strony docelowej. Reklamodawca podaje jedynie 80-znakową treść reklamy, może również (tak, jak w przypadku zwykłych reklam tekstowych w wyszukiwarce) dodać jej rozszerzenia (więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule „Rozszerzenia w reklamach tekstowych Google AdWords”). W jaki sposób działają reklamy dynamiczne i jak można je wykorzystać?

Kampania dynamiczna – najważniejsze różnice

O tym, czy chcemy wyświetlać reklamy dynamiczne, trzeba zadecydować na poziomie kampanii. Opcja „Włącz w tej kampanii dynamiczne reklamy w wyszukiwarce” to jedno z ustawień, które wyświetli się po kliknięciu w etykietę „Dodatkowe ustawienia” na etapie konfigurowania nowej kampanii Google AdWords.

W kolejnych etapach proces ustawiania reklam wygląda podobnie. Najważniejszą różnicą jest brak listy słów kluczowych powiązanych z grupami reklam (ustawić można jedynie wykluczające słowa kluczowe). Słowa te system każdorazowo „pobiera” ze strony docelowej, do której kieruje ostatecznie reklama. Jeśli będą one odpowiadały wyrażeniu, które internauta wpisał w wyszukiwarkę, nasza reklama wyświetli się z nagłówkiem i adresem URL zwierającymi daną frazę. Dlatego kolejną różnicą jest tworzenie tekstu samej reklamy – tutaj możemy wpisać jedynie jej treść i, ewentualnie, dodać rozszerzenia:

Reklamy dynamiczne kierują do wybranych przez system podstron naszej domeny głównej, którą podamy w ustawieniach kampanii. Dla naszej strony domeną będzie „adpresso.pl”. Aby wybrać podstrony, na które ma kierować dana reklama, należy skorzystać z opcji „Dynamiczne cele reklamy”. Do wyboru mamy trzy możliwości:


Już na tym etapie wyraźnie widać, że reklamy dynamiczne przysłużą się reklamodawcom, którzy posiadają duże, rozbudowane witryny – np. sklepy internetowe. Dlaczego?

Dla kogo reklamy dynamiczne?

Google podpowiada, by grupę reklam kierować na kategorię, czyli zestaw stron powiązanych ze sobą tematycznie. To, na którą z nich ostatecznie trafi internauta po kliknięciu w reklamę, zależy od jego zapytania wpisanego chwilę wcześniej w wyszukiwarkę. Kategorią może być np. typ produktu – sukienki, podzielony na podtypy (czyli osobne podstrony) – sukienki krótkie, sukienki długie, sukienki koktajlowe itd. Jeśli nasz potencjalny klient wpisze w okno wyszukiwarki zapytanie „sukienka krótka”, wyświetli mu się reklama z daną frazą w nagłówku oraz adresie URL, a z podanego przez nas zestawu stron w kategorii sukienki wybrana zostanie podstrona zawierająca ofertę sukienek krótkich.

Grupę reklam dynamicznych można kierować także tylko na jedną stronę docelową dzięki opcji „Konkretne strony internetowe”, ale jest to o wiele bardziej skomplikowane niż w przypadku zwykłej kampanii. Jeśli nie oferujemy wielu produktów i usług, a chcielibyśmy wyświetlać reklamy z tekstem dopasowanym jak najlepiej do wyszukiwań naszych potencjalnych klientów, warto skorzystać z opcji wstawiania wyszukiwanych słów w nagłówek reklamy za pomocą polecenia {keyword: słowo kluczowe}. Dzięki niemu w miejscu, w którym wstawimy kod z uzupełnionym słowem kluczowym, wyświetli się fraza podana przez internautę.

Reklamy dynamiczne sprawdzą się więc w przypadku dużych witryn, z rozbudowaną strukturą i wieloma kategoriami produktów czy usług. Są także atrakcyjne dla firm, których oferta często się zmienia i aktualizuje – reklamy dynamiczne odciążają reklamodawcę: wystarczy zmiana treści na stronie internetowej, by automatycznie zaktualizowała się treść wyświetlanych przez Google AdWords reklam. Co ważne, każdorazowo za końcową postać i treść reklamy odpowiada reklamodawca. Jeśli więc na stronie pojawią się informacje, które łamią zasady Google, wygenerowana reklama może zostać odrzucona.

Podsumowanie

Reklamy dynamiczne z pewnej perspektywy mogą okazać się dobrym rozwiązaniem pozwalającym oszczędzić wiele czasu i wysiłku. Z doświadczenia wiemy jednak, że automatyzacja jakichkolwiek procesów w Google AdWords sprzyja zwykle wyższym kosztom reklam. Finalnie możemy więc za zaoszczędzony czas po prostu zapłacić. W przypadku konfigurowania tego typu kampanii potrzeba też bardzo wiele uwagi i dobrej znajomości systemu AdWords, szczególnie w początkowym okresie. Tylko właściwe ustawiona kampania będzie przynosiła zysk i zagwarantuje kontrolę nad treścią wyświetlanych reklam, dlatego warto wesprzeć się wiedzą i doświadczeniem profesjonalnej agencji Google AdWords.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Weryfikacja konta Google Ads - zrób to, zanim będzie za późno

Na początku 2022 roku Google zaczął wymagać weryfikacji kont Google Ads. Na początku weryfikację mogli przejść tylko reklamodawcy wyznaczeni przez Google. Obecnie każdy może zweryfikować swoje konto samodzielnie.
czytaj

Nie trać swoich danych z GA4 - zmień domyślny okres ich przechowywania

Od początku lipca Google Analytics 4 jest domyślną wersją Analyticsa, a gromadzenie danych w Universal Analytics ma być niedługo wstrzymane.
czytaj

Google testuje nową wyszukiwarkę wykorzystującą AI

Google poinformował, że pracuje nad nową wyszukiwarką opartą o sztuczną inteligencję. Czym inteligentna wyszukiwarka będzie się różnić od dotychczasowej wyszukiwarki Google?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.