Facebook wprowadza nowość: organizacje pozarządowe i instytucje edukacyjne w Polsce mają teraz darmowy dostęp do platformy Workplace, która ułatwia współpracę i dzielenie się zadaniami.
Darmowy dostęp do platformy Workplace – dotychczas kojarzonej raczej z firmami i klientami biznesowymi – związany jest z programem Workplace for Good. Biorą już w nim udział takie organizacje jak WWF, Unicef czy War Child, a teraz mogą dołączyć do nich także organizacje pozarządowe i instytucje edukacyjne z Polski. Spotkanie, które oficjalnie rozpoczęło realizację programu w naszym kraju, odbyło się w połowie sierpnia w Warszawie.
Workplace to propozycja dla firm i klientów biznesowych. Narzędzie to działa na podobnej zasadzie jak Facebook – tak, jak medium społecznościowe ma łączyć ze sobą przyjaciół i rodzinę, tak Workplace może ułatwić komunikację w gronie współpracowników.
Aby poznać historię narzędzia, należy cofnąć się do 2016 roku – wtedy Facebook poinformował, że od jakiegoś czasu we współpracy z kilkoma innymi firmami testuje aplikację, usprawniającą wewnętrzną komunikację w gronie współpracowników. W październiku 2016 roku z Workplace (znanego wcześniej jako Facebook at Work) korzystało już 1000 firm z całego świata, z takich krajów jak Stany Zjednoczone, Indie, Wielka Brytania czy Norwegia. Sporą popularność narzędzia potwierdzają także liczby – w ciągu roku utworzonych zostało 100 tys. grup współpracowników, a obecnie korzysta z niego już ponad 30 tys. firm.
Workplace dostępny jest w dwóch wersjach – Standard i Premium, przy czym ta pierwsza jest bezpłatna, a za drugą trzeba zapłacić, ale za to użytkownicy mogą korzystać z kilku dodatkowych funkcjonalności. Między obydwoma wersjami istnieje bowiem kilka zasadniczych różnic: wśród dostępnych w wersji Standard funkcji mamy aktualności, grupy, czat i wideo na żywo, natomiast w wersji Premium dostępne są dodatkowo: pulpit firmowy, integracja z usługą dostawcy tożsamości oraz funkcje administracyjne (co oznacza, że materiały są sprawdzane przez administratorów społeczności, a administrator może bezpośrednio tworzyć i usuwać konta).
Różnice dotyczą także administrowania danymi – w przypadku wersji Standard administratorem danych jest Facebook, a pracownik jest właścicielem treści, które publikuje i udostępnia, natomiast w wersji Premium firma zarządza danymi i jest ich właścicielem, administrator zarządza społecznością, może zmieniać, usuwać lub eksportować dane.
Organizacje pozarządowe i instytucje edukacyjne mogą korzystać teraz z wersji Premium za darmo.
– Organizacje pozarządowe muszą mierzyć się z takimi samymi wyzwaniami jak firmy. Dlaczego więc nie mogłyby używać takich samych narzędzi jak firmy? – tłumaczy Facebook na stronie poświęconej programowi. Dzięki korzystaniu z programu pracownicy sektora pozarządowego mogą korzystać np. z aplikacji mobilnych do obsługi wiadomości i połączeń wideo, tworzyć miejsca do zarządzania zadaniami, tworzyć grupy współpracowników czy błyskawicznie udostępniać pliki. Jednym słowem: użytkownicy mogą znacznie szybciej pracować nad wspólnym projektem, bez konieczności prowadzenia komunikacji e-mailowej czy bez tracenia czasu na spotkaniach. Coś dla siebie mogą też znaleźć pracownicy instytucji edukacyjnych – mogą np. prowadzić transmisje na żywo, budować społeczność czy korzystać z komunikatorów. I to wszystko bez żadnych dodatkowych kosztów.
W czasach, gdy szybka wymiana informacji nie jest już przywilejem danym nielicznym, a staje się powoli koniecznością lub czymś oczywistym, wiele firm czy organizacji staje przed ogromnym wyzwaniem. Dla organizacji pozarządowych czy instytucji edukacyjnych, które często borykają się też z problemem braku środków, takie wyzwanie staje się wyjątkowo trudne. Dlatego za uruchomienie programu Workplace for Good Facebookowi należy się bez wątpienia pochwała – dzięki temu organizacje z sektora pozarządowego mogą spokojnie realizować część swoich zadań bez konieczności ponoszenia dodatkowych wydatków. Warto jednak też pamiętać przy tym o jednym – stawianie tylko na jedno narzędzie może się okazać kłopotem, jeśli firma, od której czerpiemy rozwiązania, zmieni zasady gry. Oczywiście, nie musi być tak w tym wypadku – przecież może się okazać, że (zgodnie z zapowiedziami Facebooka) będzie nadal rozwijał program i udostępniał NGO kolejne narzędzia. Mimo wszystko zawsze warto pamiętać o alternatywie – nawet jeśli czasem będzie to oznaczało korzystanie z mniej zaawansowanych technologicznie rozwiązań.
Więcej na temat programu można przeczytać na poświęconej mu stronie.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy