Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Google AdWords nie zagwarantuje pierwszego miejsca w wyszukiwarce

Nawet najlepsze wyniki kampanii Google AdWords nie są gwarancją pierwszego miejsca wśród płatnych wyników wyszukiwania – pozycja tej samej reklamy po każdej aukcji AdWords może być za każdym razem zupełnie inna.

Niektórzy reklamodawcy, decydując się na uruchomienie kampanii Google AdWords, mylnie zakładają, że duży budżet i wysoko ustawione maksymalne stawki CPC zagwarantują im zawsze wygrane aukcje i pierwsze miejsce wśród wyników wyszukiwania. Jednak nawet najlepiej ustawiona kampania Google Adwords i jej ciągła optymalizacja nie zagwarantują reklamodawcy zawsze pierwszego miejsca wśród płatnych wyników wyszukiwania – potwierdza to zresztą Google w swoich materiałach pomocniczych, informując, że pozycja reklamy może być za każdym razem inna w zależności od konkurencji w danym czasie). W jaki więc sposób pozyskać wiarygodne wyniki dotyczące pozycji reklamy? Śledząc średnią pozycję reklamy w danym czasie.

O pozycji reklamy decyduje aukcja AdWords

O pozycji reklamy wśród płatnych wyników wyszukiwania decyduje tzw. aukcja AdWords – podczas niej ustalane także jakie reklamy będą w ogóle wyświetlane oraz jaki będzie ostateczny koszt za kliknięcie. Przy ustalaniu kolejności reklam Google bierze pod uwagę takie aspekty jak maksymalna stawka CPC (ang. cost per click, czyli maksymalny średni koszt jednego kliknięcia, podany przez reklamodawcę) oraz Wynik Jakości (ang. Quality Score), dotyczący docelowej strony internetowej i reklamy.

Aukcja AdWords odbywa się zawsze wtedy, gdy użytkownik wpisze słowo kluczowe lub frazę do wyszukiwarki – w praktyce oznacza to więc, że za każdym razem, przy każdej aukcji, pozycja reklamy może być zupełnie inna.

Jak śledzić średnią pozycję reklamy dla danego słowa kluczowego?

Aby pozyskać wiarygodne wyniki dotyczące pozycji reklamy należy śledzić średnią pozycję reklamy w danym czasie. W panelu Google AdWords, w zakładce dotyczącej słów kluczowych, można znaleźć kolumnę ,,Średnia pozycja” – znajduje się tam informacja o średniej pozycji, którą w danym okresie czasu zajmowała reklama na stronie wyników wyszukiwania. Im niższe liczby, tym lepiej, ponieważ oznacza to, że reklama znajduje się w czołówce wyników wyszukiwania, np. jeśli w ciągu tygodnia ostatniego tygodnia średnia pozycja reklamy wynosi 1,5, to w praktyce oznacza to, że przez ten tydzień reklama wyświetlana była najczęściej na pozycji 1 lub 2.

Jak poprawić średnią pozycję reklamy?

Nad poprawieniem średniej pozycji można pracować, zwłaszcza poprawiając elementy, które są brane pod uwagę przy ustalaniu Wyniku Jakości – można np. umieszczać słowa kluczowe w reklamie, poprawiać teksty i architekturę informacji na stronie internetowej, można odpowiednio oznaczyć nagłówki w serwisie czy sukcesywnie poprawiać treści reklam.

Wyniki zazwyczaj poprawiają się dość szybko – czasem nawet rezultaty osiągane dzień po dniu mogą się od siebie mocno różnić.

Podsumowanie

Nawet najlepiej ustawiona kampania Google AdWords i jej ciągła optymalizacja nie zagwarantują reklamodawcy zawsze pierwszego miejsca wśród płatnych wyników wyszukiwania. Potwierdza to także Google w swoich materiałach pomocniczych, informując, że pozycja reklamy może być za każdym razem inna w zależności od konkurencji w danym czasie.

Aby więc pozyskać wiarygodne wyniki dotyczące pozycji reklamy należy śledzić średnią pozycję reklamy w danym czasie – im niższe liczby, tym lepiej, ponieważ oznacza to, że reklama znajduje się w czołówce wyników wyszukiwania. Nad poprawieniem średniej pozycji można pracować, zwłaszcza poprawiając elementy, które są brane pod uwagę przy ustalaniu Wyniku Jakości – więcej przeczytaj o tym w naszym artykule „Co ma wpływ na Wynik Jakości i jak go poprawić?”.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Czy konieczność dostosowania stron internetowych do standardów WCAG wpłynie na kampanie Google Ads?

Do 28 czerwca 2025 r. część przedsiębiorców powinna dostosować swoje strony i sklepy internetowe do standardów dotyczących dostępności serwisów dla osób z niepełnosprawnościami i ograniczeniami – wzrokowymi, słuchowymi, fizycznymi czy poznawczymi.
czytaj

Jak łączyć kampanie PMax z kampaniami w sieci wyszukiwania według najlepszych standardów?

Jak wykorzystać kampanie PMax w połączeniu z kampaniami tekstowymi w wyszukiwarce tak, aby oba typy kampanii nie konkurowały ze sobą?
czytaj

Google wprowadza AI Max do kampanii w sieci wyszukiwania

Według zapewnień Google możliwość wykorzystania AI w kampaniach w sieci wyszukiwania ma być dostępna w wersji beta dla wszystkich reklamodawców do końca tego miesiąca. Na czym będzie polegało wykorzystanie sztucznej inteligencji podczas tworzenia kampanii?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.