Nawet najlepsze wyniki kampanii Google AdWords nie są gwarancją pierwszego miejsca wśród płatnych wyników wyszukiwania – pozycja tej samej reklamy po każdej aukcji AdWords może być za każdym razem zupełnie inna.
Niektórzy reklamodawcy, decydując się na uruchomienie kampanii Google AdWords, mylnie zakładają, że duży budżet i wysoko ustawione maksymalne stawki CPC zagwarantują im zawsze wygrane aukcje i pierwsze miejsce wśród wyników wyszukiwania. Jednak nawet najlepiej ustawiona kampania Google Adwords i jej ciągła optymalizacja nie zagwarantują reklamodawcy zawsze pierwszego miejsca wśród płatnych wyników wyszukiwania – potwierdza to zresztą Google w swoich materiałach pomocniczych, informując, że pozycja reklamy może być za każdym razem inna w zależności od konkurencji w danym czasie). W jaki więc sposób pozyskać wiarygodne wyniki dotyczące pozycji reklamy? Śledząc średnią pozycję reklamy w danym czasie.
O pozycji reklamy wśród płatnych wyników wyszukiwania decyduje tzw. aukcja AdWords – podczas niej ustalane także jakie reklamy będą w ogóle wyświetlane oraz jaki będzie ostateczny koszt za kliknięcie. Przy ustalaniu kolejności reklam Google bierze pod uwagę takie aspekty jak maksymalna stawka CPC (ang. cost per click, czyli maksymalny średni koszt jednego kliknięcia, podany przez reklamodawcę) oraz Wynik Jakości (ang. Quality Score), dotyczący docelowej strony internetowej i reklamy.
Aukcja AdWords odbywa się zawsze wtedy, gdy użytkownik wpisze słowo kluczowe lub frazę do wyszukiwarki – w praktyce oznacza to więc, że za każdym razem, przy każdej aukcji, pozycja reklamy może być zupełnie inna.
Aby pozyskać wiarygodne wyniki dotyczące pozycji reklamy należy śledzić średnią pozycję reklamy w danym czasie. W panelu Google AdWords, w zakładce dotyczącej słów kluczowych, można znaleźć kolumnę ,,Średnia pozycja” – znajduje się tam informacja o średniej pozycji, którą w danym okresie czasu zajmowała reklama na stronie wyników wyszukiwania. Im niższe liczby, tym lepiej, ponieważ oznacza to, że reklama znajduje się w czołówce wyników wyszukiwania, np. jeśli w ciągu tygodnia ostatniego tygodnia średnia pozycja reklamy wynosi 1,5, to w praktyce oznacza to, że przez ten tydzień reklama wyświetlana była najczęściej na pozycji 1 lub 2.
Nad poprawieniem średniej pozycji można pracować, zwłaszcza poprawiając elementy, które są brane pod uwagę przy ustalaniu Wyniku Jakości – można np. umieszczać słowa kluczowe w reklamie, poprawiać teksty i architekturę informacji na stronie internetowej, można odpowiednio oznaczyć nagłówki w serwisie czy sukcesywnie poprawiać treści reklam.
Wyniki zazwyczaj poprawiają się dość szybko – czasem nawet rezultaty osiągane dzień po dniu mogą się od siebie mocno różnić.
Nawet najlepiej ustawiona kampania Google AdWords i jej ciągła optymalizacja nie zagwarantują reklamodawcy zawsze pierwszego miejsca wśród płatnych wyników wyszukiwania. Potwierdza to także Google w swoich materiałach pomocniczych, informując, że pozycja reklamy może być za każdym razem inna w zależności od konkurencji w danym czasie.
Aby więc pozyskać wiarygodne wyniki dotyczące pozycji reklamy należy śledzić średnią pozycję reklamy w danym czasie – im niższe liczby, tym lepiej, ponieważ oznacza to, że reklama znajduje się w czołówce wyników wyszukiwania. Nad poprawieniem średniej pozycji można pracować, zwłaszcza poprawiając elementy, które są brane pod uwagę przy ustalaniu Wyniku Jakości – więcej przeczytaj o tym w naszym artykule „Co ma wpływ na Wynik Jakości i jak go poprawić?”.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy