Google Analytics jest nieodłączną częścią każdej skutecznej kampanii Google AdWords. Na jakich danych z Google Analytics należy się więc skupić przy optymalizacji kampanii?
Dzięki Google Analytics prowadzący kampanię Google AdWords zna nie tylko statystyki dotyczące samej kampanii, ale i wie, w jaki sposób zachowują się na stronie użytkownicy, którzy znaleźli się na niej po kliknięciu w reklamy.
Ale każde tworzenie kampanii należy rozpocząć od określenia celu działań. Można to przygotować również w Google Analytics, w zakładce „Administracja / Wszystkie ustawienia witryny / Cele”. Cele, które można śledzić, zostały pogrupowane następująco:
1. przychody (złożenie przez użytkownika zamówienia lub dokonanie płatności on-line za promowany produkt),
2. pozyskanie (utworzenie konta przez użytkownika),
3. zapytanie (wyświetlenie szczegółów produktu lub usługi, wejście na podstronę z kontaktem, pobranie lub wydrukowanie materiału, umówienie się na spotkanie),
4. zaangażowanie użytkownika (wysłanie przez użytkownika prośby o wersję testową lub próbną produktu, subskrypcja newslettera, skorzystanie narzędzia on-line, np. kalkulatora lub przesłanie pliku, formularza on-line, itp.).
Natomiast w trakcie realizacji kampanii dane i statystyki, na które z pewnością warto zwrócić uwagę, to:
liczba sesji – czyli informacja, ile zdarzeń zostało odnotowanych w danym okresie czasu na stronie (takim zdarzeniem może być np. przejście na inną podstronę),
średnia liczba przeglądanych podstron,
czas spędzony na stronie i na poszczególnych podstronach,
końcowe adresy – jakie podstrony były przez użytkowników opuszczane najczęściej,
przepływ celów – ta zakładka jest istotna, jeśli wybór celu wiązał się z koniecznością doprecyzowania ścieżki i określenia kolejnych podstron. Tak może być np. w przypadku umieszczenia ścieżki zamówienia produktu w sklepie internetowym. W zakładce dotyczącej przepływu celów można sprawdzić statystyki dotyczące kolejnych podstron – w tym szczegółowe informacje, ilu użytkowników zrezygnowało z zakupu na kolejnych podstronach.
Można sprawdzać rezultaty kampanii osiągnięte w danym okresie, można też je porównać z wcześniejszymi rezultatami kampanii AdWords.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy