Jeśli promujesz w Google Ads serwis komputerowy, koniecznie zajrzyj na konto – w tym tygodniu Google rozpoczął masowe blokowanie reklam dotyczących usług związanych z naprawą sprzętu komputerowego i laptopów.
Zmiana zasad dla reklamodawców nie została poprzedzona jakimkolwiek komunikatem, nikt więc nie mógł się do niej przygotować. Od kilku dni do tzw. „Innej działalności podlegającej ograniczeniom” należy również „Pomoc techniczna oferowana użytkownikom przez firmy zewnętrzne”. W praktyce oznacza to sukcesywne odrzucanie reklam serwisów komputerowych. W kampanii jednego z naszych klientów zajmującego się naprawą laptopów odrzucono już 15 z 70 reklam. W żaden sposób nie można ich włączyć ponownie, a według informacji od Google, kolejne reklamy będą odrzucane w najbliższym czasie.
Zapis, na który powołuje się Google, jest niejasny i wyznacza bardzo szeroki zakres usług, których nie można już za pomocą Google Ads promować. Przytaczamy go w całości:
Nie zezwalamy na:
Niedozwolone: Promowanie oferowanej przez dostawców zewnętrznych pomocy technicznej w zakresie konsumenckiego sprzętu i oprogramowania oraz usług online
Przykłady (lista nie jest wyczerpująca): pomoc techniczna związana z rozwiązywaniem problemów, zabezpieczeniami, usuwaniem wirusów, łącznością z internetem, obsługą kont (np. odzyskiwaniem haseł i loginów) lub instalacją oprogramowania
Źródło: Centrum Zasad Google Ads - Lista zasad dotycząca reklam
Według konsultantów Google, nowe zasady wprowadzono na stałe. Ich utrzymanie oznacza, że w Google Ads będą mogły promować się tylko autoryzowane serwisy komputerowe poszczególnych marek. Reklamy serwisów naprawiających sprzęt wielu producentów i oferujących naprawy pogwarancyjne będą odrzucane. Z naszych informacji wynika, że weryfikacja reklam związanych z tego typu usługami będzie na razie przeprowadzana ręcznie.
Nieoczekiwana zmiana zasad jest niezrozumiała i dość kontrowersyjna. Wzbudza wiele wątpliwości i uderza w zdrową konkurencję na rynku tego typu usług. Stawia reklamodawców w zupełnie nowej sytuacji. Wielu zastanawia się nad tym, jak będzie teraz wyglądała weryfikacja nowych reklam? Kto będzie w stanie stwierdzić, czy dany punkt naprawy jest autoryzowany lub nie? Czy weryfikowana będzie tylko strona internetowa danego serwisu? Takie rozwiązanie uderzy z pewnością w interesy klientów – łatwo możemy sobie wyobrazić, że pojawią się serwisy nieuczciwie podające się za autoryzowane punkty naprawy sprzętu danego producenta.
Na razie jednak nie wiadomo, jak będzie wyglądała przyszłość serwisów komputerowych w Google Ads. Informacje na temat własnych kampanii związanych z tą tematyką można uzyskać dzwoniąc do Pomocy Google Ads pod numer 800 253 500. Wszelkie nowe informacje dotyczące całej sprawy będą się również pojawiać na naszym blogu.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy