Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Google ruszył do walki z fake-newsami

Aby walczyć z wydawcami fałszywych informacji, najpierw Google usunął kilkuset wydawców ze swojej sieci AdSense, a teraz ma się zająć weryfikacją informacji, które znaleźć można w wyszukiwarce.

Fałszywe informacje, tzw. fake-news to prawdziwa plaga Internetu. Choć propagowaniem fałszywych informacji mamy do czynienia od dawna, to zjawisko występowało przecież w czasach przed powstaniem Internetu, to jednak dopiero w ostatnich latach stało się o nim głośno, zwłaszcza w przypadkach, gdy fake-newsy mogą stanowić oręż w walce politycznej – taka gorąca dyskusja pojawiła się np. przy okazji ostatnich wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych. Nic więc dziwnego, że walkę z nimi zapowiedziały już nie tylko władze państw, ale i wielkie firmy z szeroko pojętej branży nowoczesnej technologii, jak Facebook czy wspomniany tutaj Google.

Google już zrobiło pierwszy krok w walce z fake-newsami

Google już zrobiło pierwszy krok w walce z fake-newsami – kilka miesięcy temu na początku stycznia 2017 roku Google ujawnił, że pod koniec 2016 roku sprawdził 550 witryn, należących do sieci AdSense. Do sieci tej należą witryny, które udostępniają Google'owi swoją przestrzeń reklamową. Google dzięki temu emituje reklamy, a wydawca - zarabia.

W wyniku kontroli Google w listopadzie i grudniu 2016 roku usunął ze swojej sieci reklamowej AdSense serwisów. Byli to wydawcy, którzy podszywali się pod portale informacyjne i publikowali wiadomości wprowadzające w błąd użytkowników.

Google zapowiada zmiany w wyszukiwarce

Aby witryny z fałszywymi informacjami nie pojawiały się wśród wyników organicznych, Google zapowiada zmiany w wyszukiwarce. Choć wiadomo, że nigdy nie uda się całkowicie pozbyć tego typu stron z wyników wyszukiwania, to jednak Google’owi zależy głównie na tym, by znalazły się one w wynikach organicznych jak najniżej. Wykorzystywana tu bowiem będzie ta sama zasada co w przypadku Google AdWords – jeśli użytkownik znajdzie odpowiedź na swoje zapytanie w górnych wynikach wyszukiwania, to jest małe prawdopodobieństwo, że kolejnych informacji będzie szukał niżej, wśród dalszych wyników.

Na czym dokładnie będą polegały zmiany? Google zapowiedziało obniżanie rankingów takich stron w wyszukiwarce, co w praktyce oznacza, że witryny nie będą się wyświetlać wysoko wśród wyników wyszukiwania, przez co liczba ich czytelników powinna się zmniejszyć. Google udostępnia też na całym świecie narzędzie do weryfikacji faktów, które umożliwi użytkownikom i wydawcom oznaczanie informacji w Google i w Google News symbolem „Informacje zweryfikowane”.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Google automatycznie usunie konwersje

Z kont Google Ads wkrótce znikną konwersje nieaktywne, czyli takie, które nie zarejestrowały żadnych danych od co najmniej 13 miesięcy. Na szczęście usunięte konwersje będzie można zmienić ponownie na aktywne.
czytaj

Czy otwarcie sklepów stacjonarnych zachwiało rynkiem e-commerce?

Home.pl sprawdził, czy odmrożenie gospodarki i otwarcie sklepów stacjonarnych w maju miało duży wpływ na zakupy w Internecie.
czytaj

Modyfikator dopasowania przybliżonego przechodzi do historii

Zmiany w typach dopasowań słów kluczowych w kampaniach Google Ads - wkrótce nie będzie już można ustawiać fraz z zastosowaniem modyfikatora dopasowania przybliżonego. Zmiany mają zostać wprowadzone pod koniec lipca.
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.