Kampanie promujące instalacje aplikacji mobilnej i zaangażowane w aplikację mobilną mają wkrótce zniknąć – Google chce je zastąpić uniwersalną kampanią promującą aplikację.
Obecnie reklamodawcy, którzy chcą promować swoją aplikację, mają do wyboru trzy opcje: uniwersalną kampanię promującą aplikację, instalacje aplikacji mobilnej oraz zaangażowanie w aplikację mobilną. Po 2 października ta sytuacja już się zmieni – wszystkie nowe kampanie, których celem jest promocja aplikacji, będą mogły zostać ustawione jako „Uniwersalne kampanie promujące aplikacje”, a działające obecnie pozostałe kampanie mają zostać zatrzymane 15 listopada. W związku z tymi zmianami Google zaleca więc „jak najszybciej przejść na nowy typ kampanii".
Obecnie Google AdWords pozwala promować aplikacje na trzy sposoby:
Instalacje aplikacji mobilnej to rodzaj kampanii, zachęcający jak największą liczbę użytkowników do pobrania aplikacji reklamodawcy. Użytkownik, po kliknięciu w reklamę, jest od razu przenoszony do sklepu z aplikacjami, dzięki czemu od razu może pobrać promowaną aplikację.
Tego typu kampanie można ustawić w wyszukiwarce Google, w sieci reklamowej oraz „TrueView dla promocji aplikacji mobilnych” w YouTube
Uniwersalne kampanie promujące aplikacje to jeden z typów kampanii Google Adwords, którego celem jest promocja konkretnych aplikacji na Androida lub iOS. Reklamy wyświetlane są w wyszukiwarce Google, Google Play (to internetowy sklep Google'a), na Gmailu, YouTubie oraz w sieci reklamowej Google’a, w skład której wchodzi ok. 2 mln różnych stron internetowych i aplikacji.
Przy tworzeniu kampanii nie trzeba przygotowywać oddzielnych reklam – wystarczy tylko podać tekst reklamy, stawkę początkową i budżet kampanii oraz podać informacje o językach i lokalizacjach dla przyszłych reklam. Google stworzy propozycję reklamy na podstawie informacji podanych przez reklamodawcę oraz tych, pobranych ze strony lub sklepu Google Play.
Jak zauważył na swoim oficjalnym blogu Google, uniwersalne kampanie promujące aplikacje skuteczniejsze od pozostałych kampanii – reklamodawcy, którzy z nich korzystają, odnotowują przeciętnie nawet 140 proc. więcej konwersji na każdego wydanego dolara niż w przypadku innych działań. Z tego powodu Google zapowiedział zmiany – po 2 października wszystkie nowe kampanie, których celem jest promocja aplikacji, będą mogły zostać ustawione tylko jako ,,uniwersalne kampanie promujące aplikacje”, a działające obecnie pozostałe kampanie mają zostać zatrzymane 15 listopada.
W związku z nadchodzącymi zmianami Google zaleca więc ,,jak najszybciej przejść na nowy typ kampanii". Aby to zrobić, należy najpierw wyeksportować dane o skuteczności obecnie trwających kampanii promujących aplikacje (dane te będą potem przydatne przy ustalaniu stawek w nowej kampanii), a następnie stworzyć nową uniwersalną kampanię promującą aplikację z odpowiednimi ustawieniami.
Uniwersalne kampanie promujące aplikacje to kolejny przykład na wykorzystanie systemów samouczących się w kampaniach Google AdWords. Systemy samouczące to – jak pisaliśmy w naszym artykule „Google AdWords a rozwój sztucznej inteligencji” – polega na analizowaniu danych przez komputer oraz wykorzystywaniu ich do samodoskonalenia się i nabywania wiedzy, niezbędnej do rozwiązania konkretnego problemu. W przypadku uniwersalnych kampanii promujących aplikacje, Google zanim wyświetli daną reklamę, analizuje ponad 300 milionów potencjalnych kombinacji sygnałów w czasie rzeczywistym. Sprawdza m.in. w jakich miejscach użytkownicy klikają w reklamy albo jakie kreacje czy słowa kluczowe charakteryzują się największą skutecznością.
Google zapowiedział istotne zmiany w kampaniach promujących aplikacje. Obecnie reklamodawcy mają do wyboru uniwersalną kampanię promującą aplikację, instalacje aplikacji mobilnej oraz zaangażowanie w aplikację mobilną. Za kilka miesięcy dwie ostatnie kampanie nie będą już dostępne i zostaną zastąpione uniwersalną kampanią promującą aplikację.
Obecnie działające kampanie polegające na instalacji aplikacji mobilnej oraz zaangażowaniu w aplikację mobilną zostaną wyłączone 15 listopada, a od 2 października nowe kampanie będą mogły być ustawione jedynie jako „uniwersalna kampania promująca aplikacje”.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy