Jak co roku Google opublikował listę najpopularniejszych haseł wpisywanych do wyszukiwarki w ubiegłym roku. Czego najczęściej szukali w sieci polscy użytkownicy Google?
Wśród tematów, które cieszyły się największą popularnością w Google w 2021 roku są zarówno wydarzenia sportowe, jak i kulturalne, sławne osoby, aktualne wydarzenia oraz głośne filmy i seriale. Wiele zapytań dotyczyło również pandemii COVID-19 oraz obowiązkowego spisu powszechnego. Udostępniając dane na temat najczęstszych wyszukań, Google podzieliło je na następujące kategorie:
Jakie hasła znalazły na pierwszych pozycjach w każdej z tych kategorii?
Wśród tematów najszybciej zyskujących na popularności numerem jeden było wyszukanie Euro 2020. Ze względu na pandemię Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 2020 odbyły się dopiero w 2021 roku, dlatego też właśnie to hasło cieszyło się tak dużym zainteresowaniem. Na drugiej pozycji znalazł się zmarły w ubiegłym roku piosenkarz, Krzysztof Krawczyk. Trzecim tematem budzącym najszybciej zainteresowanie internautów był spis powszechny.
Spis powszechny zajął także pierwsze miejsce w kategorii Tematy, o których się mówiło. Na drugim znalazła się fraza szczepienia na COVID-19, a na trzecim Afganistan. Wśród kolejnych pozycji znalazły się m.in. awaria Facebooka, Konkurs Chopinowski 2021 i Nowy Ład.
Osobami, których imiona i nazwiska były w 2021 w Polsce wyszukiwane w Google najczęściej, są m.in.: Christian Eriksen, duński piłkarz, który przeszedł zatrzymanie akcji serca podczas meczu na Euro 2020, Natsu - polska influencerka, Paolo Sousa - były trener polskiej reprezentacji w piłce nożnej i Iga Świątek - odnosząca światowe sukcesy polska tenisistka. Wiele wyszukań dotyczyło również osób, które w minionym roku odeszły: Krzysztofa Krawczyka, Kamila Durczoka, Krzysztofa Kowalewskiego czy Księcia Filipa.
Na liście ogólnoświatowej na pierwszych miejscach znalazły się nazwiska takich osób, jak Alec Baldwin, Kyle Rittenhouse, Tiger Woods, Simone Biles czy Emma Raducanu. Oprócz aktora Aleka Baldwina, reszta popularnych w Google imion i nazwisk należy do sportowców. Wzrost zainteresowania wśród użytkowników wyszukiwarki związany był z odbywającymi się w 2021 roku Igrzyskami Olimpijskimi w Tokio.
Wśród artystów i zespołów muzycznych w Polsce największym zainteresowaniem cieszyli się: raper Mata, zespół Maneskin, raperka Young Leosia, lider zespołu VOX Witold Paszt i piosenkarka Halina Mlynkova. Wśród utworów muzycznych w światowej czołówce znalazły się m.in. piosenki Drivers license Olivii Rodrigo, Montero Lil Nas X, Fancy Like Walkera Hayesa i MAPA grupy SB19.
Serialem, który był w 2021 roku w Google zdecydowanie najpopularniejszy,
była koreańska seria Squid Game. W Polsce kolejne pozycje na tej liście
zajęły takie produkcje, jak Bridgertonowie, Ginny i Georgie, Lupin,
Sexify, New Amsterdam, Rojst 87 i Gambit królowej.
Wśród filmów w
Polsce interesowano się Diuną, Dziewczynami z Dubaju,
filmami Small world, Oczy diabła, Cruella, Listy do M. 4 i Eternals.
Oddzielną
kategorią najczęstszych wyszukań są listy wpisywanych w Google pytań.
Podzielono je według rozpoczynających je zaimków pytajnych: jak,
dlaczego, ile, gdzie, czy, co, kto. Najpopularniejsze pytania "zadawane"
wyszukiwarce Google w 2021 w Polsce brzmiało następująco:
Oprócz list zawierających konkretne wyszukania, Google podaje również wyszukania, które w danym roku pojawiały się znacznie częściej niż kiedykolwiek wcześniej. Jednym z nich jest doomscrolling, czyli uporczywe poszukiwanie negatywnych, złych wiadomości w sieci. Największą popularnością w historii Google cieszyło się natomiast w ubiegłym roku słowo afirmacje. Więcej takich haseł można znaleźć na stronie Google - rok w wyszukiwarce.
Listy najczęściej wyszukiwanych fraz w Polsce opublikowano natomiast na oficjalnym blogu Google Polska. Więcej list dla całego świata można znaleźć natomiast na stronie Google Trends.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy