Dobór odpowiednich fraz wykluczających w kampanii Google AdWords to klucz do odpowiedniego zarządzania budżetem kampanii – tak, by nie marnować środków przeznaczonych na kampanię.
Frazy wykluczające to takie stwierdzenia, na które reklama tekstowa Google AdWords ma się nie wyświetlać w wyszukiwarce. Odpowiedni dobór słów kluczowych z takim dopasowaniem pozwoli na skuteczne zarządzanie budżetem kampanii – tak, by nie stracić dużej części budżetu na niepotrzebne kliknięcia i trafiać do użytkowników potencjalnie zainteresowanych ofertą.
Aby dobrać słowa wykluczające przy ustawianiu kampanii AdWords niezastąpiona będzie przede wszystkim znajomość swojego biznesu, można skorzystać także z propozycji planera słów kluczowych i podpowiedzi Google'a. Już po uruchomieniu kampanii warto regularnie sprawdzać, jakie frazy wpisywali do wyszukiwarki internauci, którzy kliknęli w reklamę – być może część z nich kompletnie nie ma nic wspólnego z promowaną ofertą.
Dopasowania słów kluczowych to narzędzia, które pozwalają doprecyzować, na jakie stwierdzenia dana reklama ma się wyświetlać użytkownikom, a na jakie nie. Można bowiem ustawić np. takie dopasowanie, dzięki któremu reklama wyświetli się tylko przy konkretnej frazie albo takie, dzięki któremu reklama wyświetla się także w przypadkach, gdy wpisane stwierdzenie będzie podobne do słowa kluczowego.
Oddzielną kategorią jest natomiast dopasowanie wykluczające – na słowa kluczowe z takim dopasowaniem reklama po prostu nie wyświetli się. Można w ten sposób zapobiec wyświetleniu reklamy użytkownikowi, który na pewno nie szuka tego, co oferuje reklamodawca. W takim wypadku nie ma ryzyka niepotrzebnego kliknięcia, za które trzeba będzie zapłacić, dzięki czemu budżet nie jest marnowany.
Istnieje kilka możliwości dobrania odpowiednich słów kluczowych w kampanii Google AdWords, np. znajomość swojego biznesu i doświadczenie reklamodawcy, planer słów kluczowych i podpowiedzi Google’a oraz wyszukiwane przez internautów słowa kluczowe.
W doborze słów kluczowych oraz ustalaniu ich dopasowania mocno pomaga znajomość swojego biznesu. Jeśli więc np. ktoś sprzedaje meble do salonu czy do sypialni, może od razu wykluczyć frazy „meble ogrodowe” czy „meble do kuchni”, ponieważ nie ma tego w swojej ofercie. W takim wypadku nawet jeśli użytkownik kliknąłby w reklamę, to i tak szybko opuści serwis, ponieważ poszukuje zupełnie innych mebli.
Oczywiście, nie zawsze da się przewidzieć, na jakie zapytania Google wyświetli reklamę, ponieważ z naszych obserwacji wynika, że skojarzenia mogą być czasem nawet dość odległe. Pewne wskazówki można znaleźć w planerze słów kluczowych, czyli bezpłatnym narzędziu Google’a, w którym można znaleźć propozycje nowych fraz. Część z nich można wykorzystać w kampanii, a niektóre – dobrać do wykluczających fraz, jeśli reklamodawca obawia się, że na te zapytania reklama może się wyświetlić.
W trakcie trwania kampanii warto regularnie zaglądać do zakładki „Słowa kluczowe” > „Wyszukiwane hasła”. Można tam znaleźć cenne informacje, dotyczące oczekiwań użytkowników – znajdują się tam bowiem słowa kluczowe użyte przez internautów, którym wyświetliły się reklamy z danej grupy reklam i które z tych wyświetleń zakończyły się kliknięciem w reklamę. Wśród nich z pewnością znajdą się takie frazy, które nie pasują do oferty, więc szkoda marnować na nie budżet.
Frazy wykluczające, czyli takie stwierdzenie, na które reklama ma się nie wyświetlać, to nieodłączna część każdej kampanii Google AdWords. Dzięki temu można uniknąć (lub przynajmniej mocno ograniczyć) sytuacje, w których reklama wyświetla się także tym użytkownikom, którzy wpisali frazę tylko częściowo powiązaną z promowaną ofertą i poszukują tak naprawdę kompletnie innych rzeczy.
Przy ustawianiu kampanii AdWords warto więc wykorzystać znajomość swojego biznesu oraz skorzystać z propozycji planera słów kluczowych i podpowiedzi Google'a. Już po uruchomieniu kampanii warto regularnie sprawdzać, jakie frazy wpisywali do wyszukiwarki internauci, którzy kliknęli w reklamę – być może część z nich kompletnie nie ma nic wspólnego z promowaną ofertą.
Przeczytaj także: „Dlaczego dopasowanie słów kluczowych jest tak ważne?”
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy