Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Jak utworzyć konto Google Analytics w wersji Universal Analytics?

Od połowy października Google Analytics 4 jest domyślną wersją Analyticsa dla zakładanych po tym terminie kont. Czy można jeszcze utworzyć konto z usługą Universal Analytics? Jak to zrobić?

Google Analytics to darmowa usługa od Google pozwalająca śledzić i mierzyć ruch na stronie internetowej. Aby z niej korzystać, do kodu witryny należy dodać kod śledzenia Google Analytics. Wygenerowanie unikalnego kodu śledzenia jest możliwe dopiero po założeniu konta. Po 14 października każde nowe konto Google Analytics tworzone jest domyślnie jako konto Google Analytics 4. Dla wielu użytkowników nowy Analytics stanowi jednak niemały problem. Dlaczego?

Google Analytics 4 – łatwiejsze monitorowanie wyników?

Nowa wersja Google Analytics ma w teorii być bardziej użyteczna, dostarczać więcej cennych danych oraz pozwalać na mierzenie w jednym miejscu efektywności stron internetowych oraz aplikacji mobilnych. Nie każdemu jednak tak rozbudowana analityka jest potrzebna. Dla osób prowadzących kampanie Google Ads, Analytics był jednym ze źródeł informacji o skuteczności prowadzonych kampanii. W usłudze Universal Analytics dane dotyczące kampanii Google Ads można było w łatwy sposób znaleźć, przechodząc do dedykowanego raportu dotyczącego wyłącznie kampanii (Pozyskiwanie → Google Ads → Kampanie). Dojście do tych danych w Google Analytics 4 jest o wiele bardziej skomplikowane, tym bardziej, że dla usługi brak na razie odpowiednich instrukcji w Centrum Pomocy Google Analytics.

Dlatego osobom przywiązanym do dotychczasowego interfejsu Google Analytics oraz tym, którzy jeszcze nigdy nie korzystali z tego narzędzia, zalecamy utworzenie konta z usługą Universal Analytics. Na szczęście Google jeszcze dopuszcza taką możliwość, a korzystając z dotychczasowej wersji usługi można również uzyskać dostęp do Google Analytics 4. Jak to zrobić?

Jak utworzyć konto z usługą Universal Analytics?

Aby utworzyć nowe konto Google Analytics, należy najpierw założyć konto Google (lub skorzystać z dotychczasowego konta, np. Gmail). Po zalogowaniu się do Google należy przejść na stronę Google Analytics i kliknąć niebieski przycisk Utwórz bezpłatnie.

Po kliknięciu system przeprowadza przez cały proces utworzenia konta. W pierwszym kroku należy podać nazwę konta Google Analytics (czyli np. nazwę firmy czy domeny).


Po wpisaniu nazwy i ewentualnie odznaczeniu widocznych poniżej zgód na udostępnianie danych z Google Analytics innym usługom Google i zespołowi wsparcia technicznego, wystarczy kliknąć w niebieski przycisk Następny, aby przejść do kolejnego kroku.

To na tym etapie będzie można zadecydować, czy chcemy korzystać z wersji Analytics 4 czy z Universal Analytics. Opcja wyboru dotychczasowej wersji usługi jest jednak ukryta. Aby do niej dotrzeć, należy kolejno przewinąć stronę do końca i kliknąć w niebieski napis Pokaż opcje zaawansowane:


Po kliknięciu pokaże się sekcja pozwalająca utworzyć usługę Universal Analytics. Aby jednak z niej skorzystać, należy najpierw włączyć tę możliwość przesuwając widoczny po prawej stronie przełącznik:

Dopiero po przełączeniu pojawią się wszystkie opcje konfiguracji usługi Universal Analytics.

W tym momencie można podjąć decyzję, czy utworzyć usługi Google Analytics 4 i Universal Analytics jednocześnie, czy pozostać jedynie przy Universal Analytics. W przypadku opcji pierwszej do witryny wystarczy dodać jeden wspólny dla obu usług tag śledzenia. Przewagą tego rozwiązania jest również przygotowanie się na zapowiadaną przez Google migrację wszystkich kont do nowej wersji Analytics. Jeśli od razu ją utworzymy i w okresie przejściowym będziemy korzystać zarówno z Universal Analyitcs, jak i Google Analytics 4 łatwiej będzie nam przejść potem do Analytics 4, gdy Google wyłączy zupełnie usługę Universal Analytics (na razie nie wiadomo, kiedy ten moment nastąpi). Dlatego w tym miejscu rekomendujemy wybór pierwszej opcji, czyli Utwórz usługi Google Analytics 4 i Universal Analytics.

Jeśli zdecydujemy się na takie rozwiązanie, należy pamiętać, aby w sekcji wyżej uzupełnić także nazwę usługi Google Analytics 4 oraz ustawić odpowiednią strefę czasową i walutę.

W trzecim kroku wystarczy uzupełnić informacje o firmie i utworzyć konto. Jeśli wybraliśmy jednoczesne utworzenie usługi Universal Analytics i Google Analytics 4, obie będą widoczne po zalogowaniu się na konto Google Analytics. Usługa Google Analytics 4 będzie oznaczona gwiazdką:

Podsumowanie

Osoby, którym nowa wersja Google Analytics nie przypadła do gustu, nadal mogą korzystać z dotychczasowej usługi, czyli Universal Analytics. Choć domyślną wersją dla nowych kont będzie Analytics 4, na etapie zakładania konta można również zadecydować o utworzeniu go w wersji Universal Analytics. Dotychczasowe konta będą stopniowo zmieniane w konta Google Analytics 4, nie wiadomo jednak, kiedy nastąpi migracja wszystkich kont do nowej wersji. Na razie korzystać można z obu wersji, także jednocześnie, dodając do witryny jeden wspólny kod śledzenia. O kolejnych zmianach w Google Analytics będziemy na bieżąco informować na blogu.


Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Google upomni za naruszanie zasad reklamowych

Google grozi palcem reklamodawcom, którzy notorycznie łamią zasady reklamowe Google Ads - we wrześniu wprowadzony zostanie nowy system ostrzeżeń.
czytaj

Google automatycznie usunie konwersje

Z kont Google Ads wkrótce znikną konwersje nieaktywne, czyli takie, które nie zarejestrowały żadnych danych od co najmniej 13 miesięcy. Na szczęście usunięte konwersje będzie można zmienić ponownie na aktywne.
czytaj

Czy otwarcie sklepów stacjonarnych zachwiało rynkiem e-commerce?

Home.pl sprawdził, czy odmrożenie gospodarki i otwarcie sklepów stacjonarnych w maju miało duży wpływ na zakupy w Internecie.
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.