Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Jaka strategia działania na Facebooku będzie najlepsza?

Ponad 1,8 miliarda użytkowników na Facebooku to liczba, która bez wątpienia robi wrażenie. Nic więc dziwnego, że wiele osób uznaje, że medium to może być świetnym miejscem do promocji produktów i usług oraz do pozyskiwania nowych klientów. Jaką więc przyjąć strategię, by obecność na Facebooku przynosiła firmie wymierne korzyści?

Oczywiście, nadal należy pamiętać, że dla każdej firmy w Internecie powinna być najważniejsza strona internetowa i należy zrobić wszystko, by fani z Facebooka stali się użytkownikami serwisu. Mimo wszystko obecność w mediach społecznościowych może przynieść wiele korzyści i może być świetnym uzupełnieniem strony internetowej. Jednak sama obecność to z pewnością za mało – trzeba przede wszystkim wiedzieć, jakie cele są do osiągnięcia i w jaki sposób je zrealizować. 

Facebook to świetny kanał komunikacji z klientami

Facebook, podobnie jak inne media społecznościowe to świetny kanał do komunikacji z klientami - można na bieżąco komunikować się z internautami, przekazywać nowości, odpowiadać na pytania czy wyjaśniać wątpliwości w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej. Takie działania – zwłaszcza w porównaniu z innymi działaniami promocyjnymi – nie są drogie, ale pozwalają na pozyskanie nowych klientów i budowanie lojalności wśród tych obecnych. Z tym wszystkim wiąże się też budowanie świadomości marki, a to już jest bezcenne, jeśli zależy nam na długofalowym rozwoju firmy.

Kolejna korzyść to prowadzenie kampanii promocyjnej. Co prawda - jak wynika z informacji opublikowanych w serwisie Small Business Trends - aż 62 procent właścicieli małych firm uważa, że działania na Facebooku nie przekładają się na późniejszą sprzedaż, jednak z naszych obserwacji wynika, że wcale tak nie musi być, ponieważ właściciele firm nie wiedzą, w jaki sposób zmierzyć skuteczność prowadzonej kampanii na Facebooku (wątek ten poruszaliśmy w tekście W jaki sposób zmierzyć sukces kampanii na Facebooku?).

Na Facebooku nie wystarczy posiadanie fanpage’a 

Samo posiadanie fanpage’a na Facebooku dziś już wystarczy. Nawet jeśli firma posiada konto, ale świeci ono pustkami, ostatnia wrzucona informacja pochodzi sprzed sześciu miesięcy albo administrator nie komunikuje się z fanami i nie odpowiada na ich pytania, to równie dobrze tego Fanpage’a mogłoby nie być – przynosi on więcej szkody niż korzyści. 

Podobnie jest z nadmiarem informacji – jeśli informacje wrzucane są dzień po dniu, godzina po godzinie, a większość dotyczy spraw błahych, to wiele osób może potraktować te treści jak zwykły spam. W tym wypadku nie dość, że nie przeczytają oni informacji, to na dodatek marka zacznie budzić wyraźną niechęć i może być stawiana jako negatywny wzór dla innych firm.

Jak Facebook może pomóc w realizacji strategicznych celów

Posiadanie konta na Facebooku tylko dlatego, że inni już tam są, to zły pomysł – kluczowe jest bowiem przemyślenie, w jaki sposób Facebook może pomóc w realizacji strategicznych celów firmy. Dlaczego zanim zostanie założone konto (obojętnie czy na Facebooku czy w innym medium społecznościowym) należy się zapoznać z wszystkimi możliwościami i przygotować strategię działania. Aby to zrobić, trzeba odpowiedzieć sobie szczerze na szereg pytań: dlaczego chcesz być obecny w mediach społecznościowych? Jakich narzędzi chcesz używać? Czy potrzebna jest Ci pomoc eksperta? Czy poradzisz sobie z kryzysami?

Założenie konta na Facebooku to pierwszy krok. Jeśli jednak ktoś czuje, że nie poradzi sobie z jego prowadzeniem, ponieważ nie ma takich umiejętności, nie chce się tego uczyć lub zwyczajnie nie czuje się na siłach, to nie szkodzi – można się w tej kwestii znać na ekspertów. 

Podsumowanie 

Dla każdej firmy w Internecie powinna być najważniejsza strona internetowa i powinniśmy robić wszystko, by fani ostatecznie stali się użytkownikami serwisu, jednak media społecznościowe mogą być ciekawym dodatkiem do naszych działań promocyjnych. Umożliwiają one nie bowiem komunikację z klientami, pozwalają na pozyskiwanie nowych klientów i budowanie lojalności wśród tych obecnych. Zanim jednak firma pojawi się na Facebooku, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań: dlaczego chcesz być obecny w mediach społecznościowych? Jakich narzędzi chcesz używać? Czy potrzebna jest Ci pomoc eksperta? Czy poradzisz sobie z kryzysami? Najlepiej działać wtedy, gdy poznane zostaną odpowiedzi na te pytania. Dziś na Facebooku nie wystarczy być tylko dlatego, że inni już tam są.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Weryfikacja konta Google Ads - zrób to, zanim będzie za późno

Na początku 2022 roku Google zaczął wymagać weryfikacji kont Google Ads. Na początku weryfikację mogli przejść tylko reklamodawcy wyznaczeni przez Google. Obecnie każdy może zweryfikować swoje konto samodzielnie.
czytaj

Nie trać swoich danych z GA4 - zmień domyślny okres ich przechowywania

Od początku lipca Google Analytics 4 jest domyślną wersją Analyticsa, a gromadzenie danych w Universal Analytics ma być niedługo wstrzymane.
czytaj

Google testuje nową wyszukiwarkę wykorzystującą AI

Google poinformował, że pracuje nad nową wyszukiwarką opartą o sztuczną inteligencję. Czym inteligentna wyszukiwarka będzie się różnić od dotychczasowej wyszukiwarki Google?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.