Zmiany w kampaniach Google AdWords, możliwość sprawdzenia, czy kampanie video wpływają na ruch w sklepie stacjonarnym, wprowadzenie nowego interface’a Google AdWords do grudnia 2017 roku czy kierowanie reklam tekstowych według zainteresowań użytkowników - to tylko część nowości, zaprezentowanych podczas tegorocznego Google Marketing Next.
W tym roku konferencja Google Marketing Next trwała od 22 do 24 maja w San Francisco. Spotkanie skierowane jest do ekspertów marketingu online, poruszane tematy dotyczą rozwiązań i nowości wprowadzanych w Google AdWords, Google Analytics oraz DoubleClick. W tym roku Google zapowiedziało m.in. wykorzystanie technologii AMP w kampaniach Google AdWords, wprowadzenie rozszerzeń lokalizacji w reklamach na YouTube, możliwość sprawdzenia, jak kampanie video wpływają na ruch w sklepie stacjonarnym, wprowadzenie nowego interface’a Google AdWords na wszystkich kontach najpóźniej w grudniu 2017 roku, możliwość połączenia konta Google Optimize z kontem Google AdWords, dostępność unikalnego zasięgu dla kampanii w sieci reklamowej i DoubleClick, kierowanie reklam AdWords według zainteresowań dostępne także w sieci wyszukiwania, ulepszone planowanie w DoubleClick Bid Manager, integracja Google AdWords z Google Surveys 360 oraz wykorzystanie wirtualnego asystenta Google’a także w sprzedaży.
W nowej wersji Google AdWords, która ma zostać niedługo wprowadzona, będzie istniała możliwość ustawienia strony AMP jako strony docelowej w reklamach tekstowych Google AdWords. Ponadto Google chce wykorzystać technologię do przyspieszenia czasu wyświetlania reklam w sieci reklamowej.
Projekt o nazwie Accelerated Mobile Pages Google rozpoczął ponad 18 miesięcy temu. Technologia – zwana w skrócie AMP – pozwala na szybsze ładowanie strony na urządzeniach mobilnych. Jeśli bowiem strona internetowa wczytuje się zbyt długo, reklamodawca traci realne szanse na zarobek – z danych Google’a wynika, że połowa użytkowników opuszcza stronę mobilną, gdy musi czekać na jej wczytanie dłużej niż trzy sekundy, natomiast czas wczytywania strony mobilnej dłuższy o sekundę może zmniejszyć liczbę konwersji nawet o 20 proc. Tymczasem mediana czasu wczytywania stron AMP wynosi mniej niż sekundę.
Dotychczas opcja ta była dostępna w wyszukiwarce Google, teraz - po wprowadzeniu nowej wersji Google AdWords - będzie można ustawić strony AMP jako strony docelowej w reklamach tekstowych Google AdWords.
Rozszerzenia o lokalizacji - dotychczas dostępne w innych kampaniach Google AdWords - będą także dostępne w kampaniach realizowanych na YouTube.
Dzięki rozszerzeniom lokalizacji w reklamie można ustawić informację o adresie firmy. Dzięki kliknięciu w rozszerzenie firmę można odnaleźć w Google Maps i w prosty sposób np. ustawić trasę dojazdu do niej. Dotychczas rozszerzenia lokalizacji można było ustawić w kampaniach Google AdWords prowadzonych w wyszukiwarce oraz w sieci reklamowej, teraz wzbogacone będą mogły być także reklamy na YouTube.
Google poinformował, że wizyty w sklepach będą liczone także w kampaniach na YouTube, a nie tylko podawane w statystykach kampanii AdWords w sieci wyszukiwania, Google Shopping oraz kampanii w sieci reklamowej. Liczenie wizyt w kampaniach prowadzonych na YouTube pozwoli sprawdzić, w jaki sposób kampanie video wpływają na ruch w sklepie stacjonarnym.
Choć wprowadzenie nowego interface’a AdWords Google zapowiedział już w marcu 2016 roku, a w sierpniu 2016 roku zaprezentowana była nowa wersja, to na razie jednak końca zmian nie widać. Podczas konferencji Google podał jednak termin zakończenia tego projektu – w grudniu 2017 roku nowa wersja Google AdWords będzie już dostępna. Użytkowników czeka kilka istotnych zmian, m.in. dostępne będą raporty, dotyczące Landing Page, co pozwoli na ulepszanie i personalizowanie stron docelowych, do których prowadzą reklamy AdWords – w tym wersji mobilnych.
Google zapowiedziało możliwość połączenia konta Google Optimize z kontem Google AdWords. Google Optimize to darmowa platforma przeznaczona do testów A/B – dzięki niej istnieje możliwość sprawdzenia strony pod kątem oczekiwań i potrzeb użytkowników oraz zwiększenia szans na spełnienie biznesowych celów. Integracja kont pozwoli na łatwe tworzenie i testowanie Landing Page. Strony docelowe mogą być dostosowane do użytych w kampanii słów kluczowych, do grup reklam lub kampanii.
Opcja integracji ma być dostępna w najbliższych tygodniach.
Unikalny zasięg dostępny będzie także dla kampanii w sieci reklamowej i DoubleClick. Na początku 2017 roku Google wprowadził opcję unikalnego zasięgu w kampaniach prowadzonych na YouTube, teraz będzie to możliwe też w sieci reklamowej. Dzięki temu będzie można sprawdzić, jak często reklamy są wyświetlane pojedynczemu użytkownikowi –nawet wtedy, gdy korzysta on z różnych urządzeń. Unikalny zasięg reklam video i reklam w sieci reklamowej dostępny będzie również DoubleClick.
Dotychczas kierowanie reklam według zainteresowań odbiorców kojarzyło się głównie z siecią reklamową, teraz będzie dostępne również przy prowadzeniu kampanii AdWords w sieci wyszukiwania. Obecnie reklamy tekstowe można kierować według np. lokalizacji, słów kluczowych czy języków. Wkrótce dostępna będzie także opcja kierowania reklam wg. zainteresowań, co oznacza, że jeśli ktoś np. szuka informacji o samochodach z najlepszymi wynikami dotyczącymi spalania paliwa, to mogą mu się też wyświetlić reklamy sprzedawców samochodów.
Google zapowiedział możliwość ulepszonego planowania kampanii w DoubleClick Bid Manager – platformie, która umożliwia agencjom i marketerom skuteczniejszy i sprawniejszy zakup mediów displayowych z pojedynczej platformy w różnych programach wymiany ruchu w czasie rzeczywistym. Google chce wykorzystać samouczące się systemy, by można było media plan modyfikować, zatwierdzać i aktywować jednym kliknięciem, co pozwoli skutecznie dotrzeć do odbiorców.
Google AdWords zostanie wkrótce zintegrowany z Google Surveys 360. Google Surveys 360 to narzędzie służące do przeprowadzania ankiet wśród użytkowników, stanowi część pakietu Google Analytics 360 Suite. Pytania będzie można zadań użytkownikom z list remarketingowych – dzięki integracji listy remarketingowe z Google AdWords będą też dostępne w Google Surveys 360. Na razie to rozwiązanie dostępne jest w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.
Google zapowiedział wykorzystanie możliwości narzędzia Google Assistant w handlu. Google Assistant to stosunkowo nowy cyfrowy asystent, zaprezentowany po raz pierwszy w sierpniu 2016 roku. Już teraz może np. pomóc w wyborze restauracji czy odpowiedzieć na pytanie o pogodę, a wkrótce będzie go można zapytać również o dany produkt, jego cenę oraz dostępność w najbliższych sklepach.
Z konferencji Google Marketing Next wynika, ze w najbliższych miesiącach można się spodziewać kilku istotnych nowości. Do najważniejszych z pewnością można zaliczyć:
1. wykorzystanie technologii AMP w kampaniach Google AdWords,
2. wprowadzenie rozszerzeń lokalizacji w reklamach na YouTube,
3. możliwość sprawdzenia, jak kampanie video wpływają na ruch w sklepie stacjonarnym (przeczytaj nasz artykuł „Google śledzi użytkowników w tradycyjnych sklepach”),
4. wprowadzenie nowego interface’a Google AdWords na wszystkich kontach najpóźniej w grudniu 2017 roku,
5. możliwość połączenia konta Google Optimize z kontem Google AdWords,
6. dostępność unikalnego zasięgu dla kampanii w sieci reklamowej i DoubleClick,
7. kierowanie reklam AdWords według zainteresowań dostępne także w sieci wyszukiwania,
8. ulepszone planowanie dostępne w DoubleClick Bid Manager,
9. integracja Google AdWords z Google Surveys 360,
10. możliwość wykorzystania wirtualnego asystenta Google’a także w sprzedaży.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy