Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Kierowanie reklam AdWords według zainteresowań także w sieci wyszukiwania

Google zapowiedział, że reklamy AdWords w sieci wyszukiwania będą mogły być kierowane także według zainteresowań użytkowników. To rozwiązanie, które całkowicie może odmienić oblicze kampanii prowadzonych do tej pory w sieci wyszukiwania Google.

Choć Google przyzwyczaił wszystkich do ciągłych zmian w swoim systemie reklamowym, to jednak zapowiedź kierowania w wyszukiwarce Google według zainteresowań użytkowników może mieć o wiele większe znaczenie niż zmiany niż to było do tej pory. Dotychczas kierowanie reklam wg zainteresowań użytkowników kojarzyło się z prowadzeniem kampanii w sieci reklamowej i na YouTube, podczas gdy reklamy tekstowe AdWords można kierować według np. lokalizacji, słów kluczowych czy języków. Wkrótce jednak to się zmieni, ponieważ Google zapowiedział możliwość kierowania reklam według zainteresowań odbiorców również w sieci wyszukiwania. Już niedługo jeśli ktoś będzie szukał informacji o samochodach z najlepszymi wynikami dotyczącymi spalania paliwa, to mogą mu się też przy okazji wyświetlić reklamy salonów samochodowych z ich ofertami.

Na czym polega kierowanie reklam według zainteresowań odbiorców?

Kierowanie reklam według zainteresowań odbiorców polega na dotarciu do użytkowników zainteresowanych produktami i usługami podobnymi do oferty reklamodawcy, nawet jeśli nie są bezpośrednio nią zainteresowani. Google oferuje rozbudowaną listę kategorii zainteresowań – mogą to być np. motoryzacja, sport, podróże czy moda. Google chce wykorzystać samouczące się systemy, by ocenić, czy użytkownik szykuje się do dokonania zakupu. W tym celu będzie analizował zapytania i działania z milionów stron internetowych, by ocenić, którzy użytkownicy są zdecydowani na zakup, a następnie wyświetlić im reklamy zgodne z ich zainteresowaniami.

Reklamy tekstowe AdWords wyświetlane są w odpowiedzi na wpisywane frazy

Dużą przewagą kampanii Google AdWords w wyszukiwarce nad innymi kampaniami jest fakt, że reklamy wyświetlane są wyłącznie w odpowiedzi na wpisywane do pola wyszukiwania konkretne frazy. Dobór odpowiednich słów kluczowych (w tym fraz wykluczających) stanowi więc fundament skutecznej kampanii i pozwala na dotarcie tylko do tych klientów, którzy aktywnie poszukują danej oferty.
Obecnie – po zmianach wprowadzonych przez Google’a w ostatnim czasie – reklamy Google AdWords są bardzo podobne do wyników organicznych, więc użytkownicy nie traktują ich jak reklam, tylko jak odpowiedź na swoje potrzeby. Co więcej – duża część użytkowników nawet nie odróżnia wyników płatnych od wyników organicznych.
Kampanie Google AdWords są też coraz lepiej prowadzone. Z naszych obserwacji wynika, że jeszcze kilka lat temu użytkownikowi, który szukał konkretnej książki, wyświetlała się najczęściej ogólna reklama internetowej księgarni. Istniało duże prawdopodobieństwo, że po kliknięciu w reklamę internauta trafi na stronę główną, a nie na podstronę z tytułem, gdzie można też było dokonać od razu transakcji. Dziś jest inaczej – słowa kluczowe ustawiane są bardzo precyzyjnie, a teksty reklamowe są przygotowane są tak, że zachęcają odbiorców do kliknięcia w link. Użytkownicy trafiają też najczęściej na konkretną podstronę, gdzie znajdą się szczegóły oferty.

Zmiany w kampaniach w sieci wyszukiwania niekoniecznie będą dobrym rozwiązaniem

Czy zmiany ustawieniach kampanii w sieci wyszukiwania będą dobrym rozwiązaniem? Na razie trudno to ocenić po zapowiedzi, ale z naszych obserwacji wynika, że niekoniecznie muszą przynosić reklamodawcom realne zyski i większą liczbę konwersji niż to jest teraz. Dlaczego? W Google AdWords zazwyczaj użytkownik szuka różnych ofert, ponieważ chce wybrać dla siebie najlepszą opcję, więc istnieje duże prawdopodobieństwo, że kliknie w kilka reklam – w tym także w te, które mu się wyświetlą dzięki kierowaniu po zainteresowaniach. Jeśli jednak użytkownik nie znajdzie tam tego, czego szukał, a oferta nie będzie odpowiadała precyzyjnie na jego potrzeby, to prawdopodobnie po kilku sekundach i tak opuści stronę internetową. Google na tym kliknięciu zarobi, ale dla reklamodawcy będzie stanowił on koszt – za kliknięcie musi bowiem zapłacić, a ostatecznie nie przyniesie ono żadnego efektu.

Podsumowanie

Google zapowiedział, że reklamy AdWords w sieci wyszukiwania będą mogły być kierowane także według zainteresowań użytkowników. W tym celu chce wykorzystać samouczące się systemy, by ocenić, czy użytkownik szykuje się do dokonania zakupu. W tym celu będzie analizował zapytania i działania z milionów stron internetowych, by ocenić, którzy użytkownicy są zdecydowani na zakup, a następnie wyświetlić im reklamy zgodne z ich zainteresowaniami.

To rozwiązanie, które całkowicie może odmienić oblicze prowadzonych do tej pory kampanii w sieci wyszukiwania. Obecnie dużą przewagą kampanii wyszukiwarce nad innymi kampaniami jest fakt, że reklamy wyświetlane są w odpowiedzi na wpisywane do pola wyszukiwania konkretne frazy. W Google AdWords zazwyczaj użytkownik szuka różnych ofert, ponieważ chce wybrać dla siebie najlepszą opcję, więc istnieje duże prawdopodobieństwo, że kliknie w kilka reklam – w tym także w te, które wyświetlą się dzięki kierowaniu po zainteresowaniach. Jeśli jednak użytkownik nie znajdzie tam tego, czego szukał, a oferta nie będzie odpowiadała precyzyjnie na jego potrzeby, to prawdopodobnie po kilku sekundach i tak opuści stronę internetową. Google na tym kliknięciu zarobi, ale dla reklamodawcy będzie stanowił on koszt – za kliknięcie musi bowiem zapłacić, a ostatecznie nie przyniesie ono żadnego efektu.

Google zapowiedziało nowe rozwiązanie podczas Google Marketing Next 2017. Przeczytaj nasz artykuł „Jakie nowości szykuje Google? Relacja z Google Marketing Next 2017” i dowiedz się więcej o zapowiedzianych rozwiązaniach.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Google automatycznie usunie konwersje

Z kont Google Ads wkrótce znikną konwersje nieaktywne, czyli takie, które nie zarejestrowały żadnych danych od co najmniej 13 miesięcy. Na szczęście usunięte konwersje będzie można zmienić ponownie na aktywne.
czytaj

Czy otwarcie sklepów stacjonarnych zachwiało rynkiem e-commerce?

Home.pl sprawdził, czy odmrożenie gospodarki i otwarcie sklepów stacjonarnych w maju miało duży wpływ na zakupy w Internecie.
czytaj

Modyfikator dopasowania przybliżonego przechodzi do historii

Zmiany w typach dopasowań słów kluczowych w kampaniach Google Ads - wkrótce nie będzie już można ustawiać fraz z zastosowaniem modyfikatora dopasowania przybliżonego. Zmiany mają zostać wprowadzone pod koniec lipca.
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.