Od niedawna każdy reklamodawca, który chce kierować reklamy Google Ads (AdWords) do konkretnych klientów w wyszukiwarce, na Youtubie i Gmailu, musi spełnić dodatkowe wymagania, związane z historią swojego konta.
Reklamodawcy, którzy chcą kierować reklamy do swoich klientów w wyszukiwarce, na Youtubie i Gmailu, muszą się teraz wykazać odpowiednią historią konta. Kryteria są następujące:
Nowe zasady weszły w życie 22 października u reklamodawców we wszystkich krajach - nie ma od tego wyjątku. W tym dniu kampanie kierowane na konkretnych klientów zostały wstrzymane, jeśli reklamodawca nie spełnił dodatkowych wymagań.
Jeśli ktoś ma wątpliwości, czy obowiązują go nowe restrykcje, może skontaktować się ze swoim opiekunem konta w Googleu. Jeśli ktoś z takiego kierowania nie korzystał i nie ma swojego opiekuna, nie może ustawić u siebie tego typu kampanii. W przyszłości Google chce jednak rozwiązać ten problem, wprowadzając proces przetwarzania zgłoszeń od reklamodawców, którzy nie kierowali reklam do konkretnych klientów, ale chcieliby rozpocząć tego typu działanie.
Kampanie z reklamami kierowanymi do konkretnych użytkowników przypominają nieco remarketing - w tym wypadku także możemy m.in. przypomnieć się tym użytkownikom, którzy już znają firmę (np. są jej klientami lub otrzymali wcześniej od nas ofertę). Dzięki ustawieniu kierowania do konkretnych osób można np. dotrzeć do użytkowników podobnych do osób z listy, można wyświetlać też spersonalizowane reklamy kierowane do wąskiej grupy (np. informujące o specjalnym rabacie dla stałych klientów) lub dostosować do nich stawki za kliknięcie w reklamę.
Przy ustawianiu lub aktualizacji kampanii należy przesłać do Googlea plik danych z informacjami uzyskanymi od klientów, następnie jako metodę kierowania należy wybrać użytkowników, których dane znalazły się w pliku. Jeśli będą oni zalogowani na swoje konto Google, reklamy mogą wyświetlić się podczas korzystania z wyszukiwarki Google, YouTube i Gmaila. Takie kierowanie można ustawić we wszystkich kampaniach Google Ads (AdWords), prócz kampanii w sieci reklamowej (czyli bannerowej).
Nowe wymagania, dotyczące historii konta, a więc:
dołączają do grona już obowiązujących zasad. Najważniejsza z nich dotyczy dobrowolności w przekazywaniu danych, co oznacza, że w kampaniach nie można wykorzystywać danych pozyskanych od podmiotów zewnętrznych (np. kupując bazę od innej firmy). Wszystkie informacje muszą być podane przez klientów dobrowolnie, np. podczas transakcji czy rejestracji w programie lojalnościowym. Zgodnie z przepisami należy też uprzedzić, że dane są przetwarzane w celach reklamowych i mogą też być przekazywane innym podmiotom (w tym wypadku Googleowi).
Dodatkowo reklam nie można kierować do zbyt wąskiej grupy odbiorców (zawężonej np. ograniczeniami geograficznymi), reklamy nie mogą też umożliwić identyfikacji osób czy poufnych informacji o klientach. Nie można również kierować reklam związanych z poufnymi informacjami pozyskanymi od klienta (np. produktów farmaceutycznych).
Oczywiście wszystkie reklamy muszą być zgodnie z zasadami reklamowymi Google Ads (AdWords).
Nowe wymagania można sprawdzić w artykule: Aktualizacja zasad kierowania na listę klientów (październik 2018 r.), natomiast informacje na temat kierowania reklam można sprawdzić w tekście: Kierowanie na listę klientów.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy