Bardzo często zdarza się, że kampanie Google AdWords są mylone z pozycjonowaniem, a płatne wyniki brane są za wyniki organiczne. Dlatego prezentujemy krótki poradnik, który pozwala odróżnić reklamy AdWords od innych wyników i zrozumieć, czym różni się kampania Google AdWords od pozycjonowania.
Z naszych obserwacji wynika, że obecnie duża liczba osób ma problem z rozróżnieniem wyników płatnych od pozostałych linków. Szczególnie jest to widoczne po ostatnich zmianach, które Google wprowadził w wyglądzie reklam tekstowych AdWords. Dlatego postanowiliśmy przygotować krótki poradnik, który pozwala zrozumieć, czym różnią się kampanie Google AdWords od pozycjonowania i jak odróżnić wyniki płatne od bezpłatnych. Przygotowując krótki poradnik wzięliśmy pod uwagę takie aspekty jak wygląd reklam AdWords i wyników organicznych, miejsce w wynikach wyszukiwania oraz czynniki, które mają wpływ na miejsce publikacji.
Obecnie reklamy i wyniki organiczne są do siebie łudząco podobne. Jeszcze kilka lat temu reklam Google AdWords raczej nie można było pomylić z wynikami organicznymi, ponieważ były umieszczane na kolorowym tle, w pobliżu umieszczane były też kolorowe napisy „Linki sponsorowane” czy „Reklama”. Od jakiegoś jednak czasu reklamy tekstowe Google AdWords są łudząco podobne do wyników organicznych – nagłówek, adres URL oraz opis reklam wyglądają identycznie jak wyniki wyszukiwania organicznego. W płatnych wynikach widoczny jest tylko jeden dodatkowy element - mały napis „Reklama”, napisany zieloną czcionką i umieszczony w pobliżu adresu URL.
Zarówno reklamy tekstowe Google AdWords, jak i wyniki organiczne publikowane są w wynikach wyszukiwania Google. Do lutego 2016 roku czasem pojawiało się aż jedenaście reklam - trzy nad wynikami organicznymi i trzy pod nimi oraz pięć z prawej strony ekranu, tuż obok wyników wyszukiwania. Obecnie płatne wyniki publikowane są wśród wszystkich wyników – maksymalnie cztery reklamy widoczne są nad wynikami organicznymi i maksymalnie trzy pod nimi.
Wśród czynników, które mają wpływ na miejsce publikacji wyników organicznych, trzeba wymienić przede wszystkim pozycjonowanie, zwane także w skrócie SEO (search engine optimization). To wszystkie działania, dzięki którym strona znajdzie się jak najwyżej na liście organicznych wyników wyszukiwania. Proces ten trwa dość długo, w tym czasie trzeba dbać o zawartość witryny i jej aktualizację, dobór odpowiednich fraz, optymalizację kodu źródłowego strony, używanie meta tagów oraz umieszczanie wartościowych treści (np. poprzez publikację artykułów na blogu). Pozycja strony będzie tym wyższa, im lepiej strona będzie przygotowana pod względem architektury informacji, wizualnego układu treści, kodu strony i znajdą się na niej bogate i aktualne treści.
Od jakiegoś czasu na miejsce wśród wyników organicznych mają wpływ także inne czynników, niezależne zupełnie od administratorów strony, np. geolokalizacja użytkownika, historia jego wyszukiwań, itd.
O tym, które reklamy zostaną wyświetlone na dane zapytanie internauty, na której będą pozycji i jaki będzie koszt za kliknięcie użytkownika, decyduje tzw. aukcja Adwords. Aukcja odbywa się za każdym razem, gdy internauta wpisze do wyszukiwarki Google frazę, a Google uzna, że w systemie znajdują się reklamy, których słowa kluczowe wystarczająco pasują do wpisanej frazy.
Aukcji nie wygrywa reklama tego reklamodawcy, który dysponuje największym budżetem. Podczas aukcji brane są pod uwagę brane są dwa czynniki: maksymalny średni koszt za kliknięcie (CPC), który podał reklamodawca oraz Wynik Jakości, na który składają się m.in. opinia o stronie docelowej czy stopień dopasowania słowa kluczowego do treści reklamy. W praktyce oznacza to, że im wyższy Wynik Jakości, tym reklama może być wyżej, a ceny za kliknięcie mogą być niższe.
Na pytanie, co będzie lepszym rozwiązaniem - pozycjonowanie czy Google AdWords – nie ma z pewnością jednoznacznej odpowiedzi. Z naszych doświadczeń wynika jednak, że obecnie lepiej zainwestować w prowadzenie kampanii Google AdWords niż w pozycjonowanie. Wpływ ma na to kilka czynników m.in. obecnie w wyszukiwarce widać przede wszystkim reklamy Google AdWords, na wyniki kampanii nie trzeba czekać długo, a wielu użytkowników nie pomija już reklam, ponieważ tam znajdują odpowiedzi na swoje pytania. Pisaliśmy już o tym w naszym tekście Google AdWords jest skuteczniejsze niż pozycjonowanie.
Koniecznie jest jednak umiejętne prowadzenie kampanii - tak, by była ona inwestycją, a nie firmowym kosztem. Z tym wiążą się czasem także konieczność zrobienia marketingowej analizy oraz dokonania zmian na stronie internetowej. Dlatego prowadzenie kampanii Google AdWords warto powierzyć ekspertom.
Zobacz także: Czym Google AdWords różni się od pozycjonowania strony?
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy