Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Na czym polega eksperyment kampanii w Google Ads?

Google Ads to rozbudowany system reklamowy, a zarazem doskonałe narzędzie marketingowe. Konfiguracja kampanii jest jednak dość skomplikowana, decyzję o wielu ustawieniach trzeba podjąć ie do końca mając pewność, które z nich w danym przypadku sprawdzi się najlepiej. Czasem niewielka zmiana w ustawieniach kampanii może znacznie poprawić jej skuteczność. Doskonałym sposobem na przetestowanie pewnych rozwiązań jest utworzenie tzw. eksperymentu kampanii. Na czym polega eksperyment w Google Ads? Jak go utworzyć?

Czym jest eksperyment w Google Ads?

Możliwość ustawienia eksperymentu w Google Ads pozwala testować różnego rodzaju zmiany w kampanii pierwotnej i sprawdzać skuteczność wybranych ustawień. Dzięki temu, że nie musimy wprowadzać zmian w oryginalnej kampanii, porównywanie wyników i wybieranie najlepszego rozwiązania jest jeszcze prostsze. 

Eksperymenty Google Ads możemy wykorzystać w kampanii wyszukiwania oraz w sieci reklamowej. Opcja ta jest niedostępna dla kampanii produktowej, wideo oraz promującej aplikację. Należy pamiętać, że na koncie możemy testować jeden eksperyment w danym momencie, a maksymalna liczba zaplanowanych eksperymentów dla jednej kampanii nie może przekroczyć pięciu. Mamy całkowitą kontrolę nad długością trwania eksperymentu oraz nad poniesionymi wydatkami.

Budżet, który przeznaczymy na eksperyment jest współdzielony z kampanią pierwotną, dlatego ustawiając eksperyment, nie poniesiemy dodatkowych kosztów. Wykorzystanie eksperymentu w Google Ads jest rozwiązaniem w pełni bezpiecznym, ponieważ zmiany wprowadzane są w kopii kampanii – oryginalna kampania działa dalej z pierwotnymi ustawieniami. Oznacza to, że jeśli wyniki eksperymentu nie będą zadowalające, bez problemu możemy wrócić do wyświetlania oryginalnej kampanii. Jeśli zaś zauważymy lepszą skuteczność, to możemy wprowadzić zmiany z eksperymentu w pierwotnej kampanii lub przekształcić eksperyment w nową kampanię z takimi samymi datami i budżetem, wstrzymując jednocześnie pierwotną wersję kampanii.

Jak ustawić eksperyment w Google Ads?

Poniżej krok po kroku wyjaśniamy, jak utworzyć wersję eksperymentalną kampanii w Google Ads. Zanim stworzymy eksperyment, konieczne jest utworzenie wersji roboczej już istniejącej kampanii. Aby to zrobić, należy kolejno:

  1. Zalogować się na konto Google Ads.
  2. W menu po lewej stronie kliknąć Wersje robocze i eksperymenty, a następnie Wersje robocze kampanii:


  3. Kliknąć w znak + i wybrać kampanię, dla której chcemy utworzyć eksperyment.


  4. Następnie należy podać nazwę wersji roboczej kampanii i kliknąć Zapisz. Nowo utworzona wersja robocza pojawi się na stronie „Wersje robocze kampanii” obok odpowiadającej jej kampanii.

W ten sposób, mając już wersję roboczą kampanii, możemy zacząć tworzenie eksperymentu. Aby to zrobić, należy:

  1. Z lewego menu bocznego wybrać Wersje robocze i eksperymenty, a potem Eksperymenty kampanii:


  2. Stworzyć nowy eksperyment klikając znak + lub + Nowy eksperyment.
  3. Wybrać wersję roboczą kampanii, którą chcemy poddać eksperymentowi.


  4. Następnie należy nadać eksperymentowi nazwę. Nazwa powinna być inna niż nazwa pierwotnej kampanii i wersji roboczej. Ustawić trzeba także datę rozpoczęcia i zakończenia (opcjonalnie) trwania eksperymentu. Ustawienie części eksperymentalną oznacza procent budżetu kampanii przypisany do eksperymentu i procent aukcji, w których eksperyment może brać udział. Zalecamy, aby w tym miejscu wpisać 50%.


  5. Po rozwinięciu „Opcji zaawansowanych”, w przypadku kampanii w sieci wyszukiwania, można wybrać, czy przy podziale ruchu między kampanię a eksperyment chcemy brać pod uwagę liczbę użytkowników, czy liczbę wyszukiwań. W tym miejscu zalecamy podział w oparciu o wyszukiwania - wtedy na zmianę będą się wyświetlały reklamy z kampanii oryginalnej i kampanii eksperymentalnej, co pozwoli w sposób najbardziej miarodajny porównać wyniki.
  6. Na końcu eksperyment należy zapisać, klikają Zapisz.
  7. Gotowy eksperyment będzie widoczny na liście kampanii oraz po przejściu do sekcji „Eksperymenty kampanii”. Eksperyment łatwo odróżnić dzięki specjalnemu oznaczeniu:

W tym momencie można edytować poszczególne ustawienia kampanii eksperymentalnej, takie jak: strategia ustalania stawek, limit stawki za kliknięcie, lokalizacje, języki czy rotacja reklam. Można także zmienić teksty reklam czy słowa kluczowe. Zalecamy, aby w jednym eksperymencie testować jedną zmianą – wprowadzenie zbyt wielu jednocześnie sprawi, że nie będzie wiadomo, która ostatecznie wpłynęła na wyniki kampanii. Należy przy tym pamiętać, że wprowadzanie zmian w pierwotnej kampanii w czasie trwania eksperymentu może zaburzyć wyniki i utrudnić ich porównanie.

Jak mierzyć skuteczność eksperymentu w Google Ads?

Aby stwierdzić, jak działają zmiany wprowadzone eksperymencie, należy poczekać co najmniej miesiąc. Na podstawie zgromadzonych danych można zdecydować, czy warto wstrzymać pierwotną kampanię i na podstawie eksperymentu stworzyć nową lub zakończyć eksperyment i pozostać przy wcześniejszych ustawieniach kampanii.

Wyniki eksperymentu będą dostępne tak samo, jak w przypadku innych kampanii reklamowych prowadzonych na koncie Google Ads. Po kliknięciu w nazwę eksperymentu nada tabelą pojawi się natomiast skrótowe porównanie wyników kampanii i wyników eksperymentu.


Czy warto korzystać z eksperymentu w Google Ads?

Odpowiedź brzmi: tak! To niezwykle przydatna opcja, która jest jednocześnie bezpieczna i łatwa do przeprowadzenia. Dzięki niej możemy sprawdzić w niemal w „laboratoryjnych warunkach”, jak zmiany w ustawieniach kampanii wpływają na jej skuteczność. Testować różne rozwiązania warto nawet wtedy,  gdy kampania osiąga dobre wyniki – zawsze może okazać się, że skuteczność reklam może być jeszcze większa.

Jeśli masz pytania dotyczące eksperymentu kampanii w Google Ads lub chcesz wprowadzić takie rozwiązanie na swoim koncie, zadzwoń 61 670-03-93 lub napisz na kontakt@adpresso.pl.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Google automatycznie usunie konwersje

Z kont Google Ads wkrótce znikną konwersje nieaktywne, czyli takie, które nie zarejestrowały żadnych danych od co najmniej 13 miesięcy. Na szczęście usunięte konwersje będzie można zmienić ponownie na aktywne.
czytaj

Czy otwarcie sklepów stacjonarnych zachwiało rynkiem e-commerce?

Home.pl sprawdził, czy odmrożenie gospodarki i otwarcie sklepów stacjonarnych w maju miało duży wpływ na zakupy w Internecie.
czytaj

Modyfikator dopasowania przybliżonego przechodzi do historii

Zmiany w typach dopasowań słów kluczowych w kampaniach Google Ads - wkrótce nie będzie już można ustawiać fraz z zastosowaniem modyfikatora dopasowania przybliżonego. Zmiany mają zostać wprowadzone pod koniec lipca.
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.