Google Ads to rozbudowany system reklamowy, a zarazem doskonałe narzędzie marketingowe. Konfiguracja kampanii jest jednak dość skomplikowana, decyzję o wielu ustawieniach trzeba podjąć ie do końca mając pewność, które z nich w danym przypadku sprawdzi się najlepiej. Czasem niewielka zmiana w ustawieniach kampanii może znacznie poprawić jej skuteczność. Doskonałym sposobem na przetestowanie pewnych rozwiązań jest utworzenie tzw. eksperymentu kampanii. Na czym polega eksperyment w Google Ads? Jak go utworzyć?
Możliwość ustawienia eksperymentu w Google Ads pozwala testować różnego rodzaju zmiany w kampanii pierwotnej i sprawdzać skuteczność wybranych ustawień. Dzięki temu, że nie musimy wprowadzać zmian w oryginalnej kampanii, porównywanie wyników i wybieranie najlepszego rozwiązania jest jeszcze prostsze.
Eksperymenty Google Ads możemy wykorzystać w kampanii wyszukiwania oraz w sieci reklamowej. Opcja ta jest niedostępna dla kampanii produktowej, wideo oraz promującej aplikację. Należy pamiętać, że na koncie możemy testować jeden eksperyment w danym momencie, a maksymalna liczba zaplanowanych eksperymentów dla jednej kampanii nie może przekroczyć pięciu. Mamy całkowitą kontrolę nad długością trwania eksperymentu oraz nad poniesionymi wydatkami.
Budżet, który przeznaczymy na eksperyment jest współdzielony z kampanią pierwotną, dlatego ustawiając eksperyment, nie poniesiemy dodatkowych kosztów. Wykorzystanie eksperymentu w Google Ads jest rozwiązaniem w pełni bezpiecznym, ponieważ zmiany wprowadzane są w kopii kampanii – oryginalna kampania działa dalej z pierwotnymi ustawieniami. Oznacza to, że jeśli wyniki eksperymentu nie będą zadowalające, bez problemu możemy wrócić do wyświetlania oryginalnej kampanii. Jeśli zaś zauważymy lepszą skuteczność, to możemy wprowadzić zmiany z eksperymentu w pierwotnej kampanii lub przekształcić eksperyment w nową kampanię z takimi samymi datami i budżetem, wstrzymując jednocześnie pierwotną wersję kampanii.
Poniżej krok po kroku wyjaśniamy, jak utworzyć wersję eksperymentalną kampanii w Google Ads. Zanim stworzymy eksperyment, konieczne jest utworzenie wersji roboczej już istniejącej kampanii. Aby to zrobić, należy kolejno:
W ten sposób, mając już wersję roboczą kampanii, możemy zacząć tworzenie eksperymentu. Aby to zrobić, należy:
W tym momencie można edytować poszczególne ustawienia kampanii eksperymentalnej, takie jak: strategia ustalania stawek, limit stawki za kliknięcie, lokalizacje, języki czy rotacja reklam. Można także zmienić teksty reklam czy słowa kluczowe. Zalecamy, aby w jednym eksperymencie testować jedną zmianą – wprowadzenie zbyt wielu jednocześnie sprawi, że nie będzie wiadomo, która ostatecznie wpłynęła na wyniki kampanii. Należy przy tym pamiętać, że wprowadzanie zmian w pierwotnej kampanii w czasie trwania eksperymentu może zaburzyć wyniki i utrudnić ich porównanie.
Aby stwierdzić, jak działają zmiany wprowadzone eksperymencie, należy poczekać co najmniej miesiąc. Na podstawie zgromadzonych danych można zdecydować, czy warto wstrzymać pierwotną kampanię i na podstawie eksperymentu stworzyć nową lub zakończyć eksperyment i pozostać przy wcześniejszych ustawieniach kampanii.
Wyniki eksperymentu będą dostępne tak samo, jak w przypadku innych kampanii reklamowych prowadzonych na koncie Google Ads. Po kliknięciu w nazwę eksperymentu nada tabelą pojawi się natomiast skrótowe porównanie wyników kampanii i wyników eksperymentu.
Odpowiedź brzmi: tak! To niezwykle przydatna opcja, która jest jednocześnie bezpieczna i łatwa do przeprowadzenia. Dzięki niej możemy sprawdzić w niemal w „laboratoryjnych warunkach”, jak zmiany w ustawieniach kampanii wpływają na jej skuteczność. Testować różne rozwiązania warto nawet wtedy, gdy kampania osiąga dobre wyniki – zawsze może okazać się, że skuteczność reklam może być jeszcze większa.
Jeśli masz pytania dotyczące eksperymentu kampanii w Google Ads lub chcesz wprowadzić takie rozwiązanie na swoim koncie, zadzwoń 61 670-03-93 lub napisz na kontakt@adpresso.pl.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy