Wydatki dzienne na kampanię AdWords będą mogły być dwukrotnie wyższe niż budżet dzienny podany przy ustawianiu kampanii, jeśli Google uzna, że zwiększenie budżetu pozwoli na realizację celów kampanii. Nie oznacza to jednak automatycznie większych wydatków na Google AdWords.
Obecnie przy ustawianiu kampanii reklamodawca podaje dzienny budżet kampanii, czyli tyle, ile chce maksymalnie dziennie wydać na kliknięcia czy wyświetlenia reklamy. W rzeczywistości jednak wydatki na kampanie mogły być nieco wyższe lub niższe, ale zazwyczaj różnica nie była mocno znacząca. Od 4 października budżety są jednak bardziej elastyczne – jeśli Google uzna, że zwiększenie wydatków pozwoli na realizację celów kampanii, to dzienny budżet może być nawet dwukrotnie wyższy od tego podanego przez reklamodawcę. Nie oznacza to jednak większych wydatków na kampanię Google AdWords – wyrównanie nastąpi bowiem w tych dniach, kiedy wydatki będą niższe od budżetu dziennego.
O tym, jaki ma być budżet dzienny, należy zdecydować przy ustawianiu kampanii – po ustaleniu maksymalnej stawki za kliknięcie podaje się kwotę maksymalnego budżetu dziennego, który zostanie przeznaczony na kampanię, co oznacza, że reklamy będą się wyświetlały tak długo, aż nie wyczerpie się budżet.
W rzeczywistości wydatki na kliknięcia nigdy nie są równe kwocie podanej na samym początku, czasem mogą odbiegać od niej nawet o 20% – zresztą sam Google w pobliżu pola budżet informuje, że „faktyczna wartość bieżących wydatków dziennych może się zmieniać”. W miesięcznym rozrachunku wygląda to natomiast tak, że suma wydatków nie przekroczy nigdy kwoty budżetu dziennego przemnożonego przez 30,4 (średniej liczby dni w miesiącu). Jeśli więc kwota przeznaczona na miesięczną kampanię ma wynosić ok. 1000 zł, to wysokość budżetu dziennego należy określić na poziomie 33 zł. Czasem wydatki mogą być wyższe od tej kwoty, a czasem niższe, ale ostatecznie kwota wydatków nie będzie wyższa od 1003,20 zł (wynik ten otrzymujemy mnożąc kwotę 33 zł przez 30,4).
Teraz jednak budżety dzienne w Google AdWords będą bardziej elastyczne. Jeśli Google uzna, że zwiększenie dziennych wydatków pomoże w realizacji celów kampanii (czyli pomoże np. w zwiększeniu liczby kliknięć czy konwersji), może zwiększyć poziom dziennych wydatków nawet dwukrotnie, a nie tylko o kilka złotych, jak to było do tej pory. Wyrównanie nastąpi w tych dniach, kiedy wydatki będą niższe od budżetu dziennego, co oznacza, że budżet miesięczny pozostanie bez zmian.
Jeśli więc reklamodawca przeznacza na kampanie Google AdWords ok. 1000 zł na cały miesiąc, a dzienny budżet podał na poziomie 33 zł, to w niektórych dniach wydatki mogą sięgać nawet ok. 66 zł, ale w innych dniach będą niższe niż 33 zł. Nadal jednak Google będzie jednak pilnował, by miesięczny limit obciążeń nigdy nie był wyższy niż kwota dziennego budżetu pomnożona przez średnią liczbę dni w miesiącu (30,4), co w naszym przykładzie oznacza kwotę 1003,20 zł.
Od 4 października budżety dzienne przeznaczone na kampanię Google AdWords będą bardziej elastyczne. Dotychczas reklamodawca, przy ustawianiu kampanii, podawał dzienną kwotę na kampanię, a w rzeczywistości wydatki były nieco wyższe lub niższe (raczej nie przekraczały kilku lub kilkunastu procent). Teraz jednak margines ten będzie znacznie wyższy – jeśli Google uzna, że zwiększenie wydatków pozwoli na realizację celów kampanii, to dzienny budżet może być nawet dwukrotnie wyższy od tego podanego przez reklamodawcę. Wyrównanie wydatków nastąpi w tych dniach, kiedy wydatki będą niższe od budżetu dziennego. Miesięczne wydatki nie będą przekroczone – Google wciąż będzie pilnował, by miesięczny limit obciążeń nigdy nie był wyższy niż kwota dziennego budżetu pomnożona przez średnią liczbę dni w miesiącu (30,4).
Czytaj także „Jak sprawdzić, ile kosztuje kampania Google Adwords?”
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy