Od pewnego czasu na niektórych kontach Google Ads po zalogowaniu widać zupełnie nowy layout panelu, znacznie różniący się od znanego dotychczas. Czy nowy wygląd i układ Google Ads zostanie z nami na dłużej?
Nowy wygląd panelu Google Ads, testowany przez Google, pojawia się na wybranych kontach automatycznie - na szczęście na razie można jeszcze przełączyć się na dotychczasowy layout, korzystając z widocznego u góry przycisku Wygląd, a następnie wybierając opcję Użyj poprzedniego układu.
Czym nowy układ różni się o tego, który znaliśmy do tej pory?
W teorii nowy interfejs Google Ads miał ułatwić poruszanie się po koncie i zarządzanie kampaniami. Jak informuje Google:
Testujemy nowe układy konta, aby ulepszyć strukturę Google Ads i ułatwić znajdowanie potrzebnych elementów.
W praktyce już na pierwszy rzut oka nowy wygląd panelu wydaje się być znacznie mniej czytelny. Po zalogowaniu się na konto tak, jak dotychczas trafimy na kartę Przegląd:
Od razu można zauważyć, że poziome menu, które dotychczas znajdowało się na górze, zostało przeniesione do lewej krawędzi ekranu - tam, gdzie wcześniej znajdowało się menu boczne umożliwiające zarządzanie kampaniami. Gdzie znajdziemy je w nowym układzie? Niestety, również z lewej strony - Kampanie to pierwsza pozycja w nowym menu. Po jej rozwinięciu widzimy jednak dość okrojoną liczbę pozycji:
Szczególnie niefortunne jest zgrupowanie w jednym miejscu, pod etykietą Listy odbiorców, słowa kluczowe i treść takich pozycji, jak: Wyszukiwane słowa kluczowe, Odbiorcy, Lokalizacje, Harmonogram reklam, Zaawansowane dostosowanie stawek. Wygląda to tak, jakby Google nie miał pomysłu na rozmieszczenie tych pozycji w menu, więc wrzucił je do jednego worka.
Łatwo zauważyć, że w dotychczasowej wersji panelu Google Ads, pod etykietą Słowa kluczowe w menu znajdowały się następujące pozycje: Wyszukiwane słowa kluczowe, Wykluczające słowa kluczowe, Wyszukiwane hasła i Analiza aukcji. Wszystkie informacje dotyczące słów kluczowych można więc było znaleźć w jednym miejscu. Teraz Wyszukiwane hasła oraz Analiza aukcji trafiły do sekcji Statystyki i raporty, a Wykluczające słowa kluczowe zostały tak naprawdę połączone z Wyszukiwanymi słowami kluczowymi - można je znaleźć, przełączając się na drugą zakładkę widoczną nad tabelą. Gratulacje dla osób, które odnalazły to miejsce bez konieczności korzystania z podpowiedzi Google...
Na tym przykładzie widać, że logika nowego układu jest nieco odmienna od dotychczasowego porządku. Wiele istotnych z punktu widzenia osób prowadzących kampanie funkcji, zostało skrzętnie zagrzebanych pośród nieco mniej przydatnych raportów, statystyk, paneli czy rekomendacji. Kolejny przykład to usunięcie z menu takiej pozycji, jak Ustawienia kampanii. Dzięki niej w łatwy sposób można było zmienić ustawienia istniejącej już kampanii - takie, jak np. jej budżet, lokalizację, strategię ustalania stawek, sieci itp. W nowym układzie zmiana najważniejszych ustawień kampanii możliwa jest dopiero po kliknięciu w przycisk Więcej szczegółów - co jest zupełnie nielogiczne.
Niestety, podobnych utrudnień jest w nowym panelu znacznie więcej. Google zapewnia, że na koncie dostępne są wszystkie dotychczasowe funkcje i narzędzia - pytanie tylko, gdzie ich szukać.
Druga, widoczna od razu różnica pomiędzy obecnym a nowym interfejsem Google Ads, to styl panelu. Według Google nowy wygląd ma sprawić, że interfejs będzie bardziej przyjazny i czytelny, a podczas pracy rozpraszać nas będzie mniej elementów. Czy tak jest w rzeczywistości? Wydaje się raczej, że nowy design konta jest mniej przejrzysty i sprawia wrażenie przeładowania informacjami i miejscami, w które możemy się wklikać - wystarczy porównać kartę Kampanie:
Niestety, wygląda na to, że Google wprowadzi kolejne zmiany, które zamiast ułatwić, tylko utrudnią pracę nad kampaniami Google Ads. Na razie nie przekonują nas ani nowy układ panelu, ani jego odświeżony wygląd. Jako że nowy panel jest w fazie testów, przy przełączaniu się na dotychczasowy można zostawić Google opinię na temat nowego wyglądu. Być może więc głosy użytkowników Google Ads przeważą i zmiany nie zostaną wprowadzone na stałe na wszystkich kontach.
Na razie Google obiecuje, że do poprzedniego układu będzie można wrócić, ale nie wiadomo, do kiedy taka sytuacja się utrzyma. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w artykule w Centrum Pomocy Google Ads.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy