Aby odnieść sukces w biznesie należy zadbać o dobre wrażenie w Internecie – ta prawda nie dotyczy tylko sklepów internetowych. Dlatego przy tworzeniu lub aktualizacji strony należy zwrócić uwagę na te elementy, które najczęściej oceniają użytkownicy odwiedzający stronę internetową.
To, że zrobienie dobrego wrażenia w Internecie jest kluczowe, potwierdzają także wyniki badań, przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Missouri w Stanach Zjednoczonych (Missouri University of Science and Technology). Badania dowiodły, że osoba, która wchodzi na daną stronę internetową, wyrabia sobie opinię na temat firmy lub marki w ciągu 0,2 sekundy, a w ciągu kolejnych 2,6 sekundy utwierdza się w swojej opinii. Dlatego przy projektowaniu lub optymalizacji strony tak ważne jest zwrócenie uwagi zwłaszcza na te elementy, na których użytkownicy najczęściej skupiają swoją uwagę od razu po wejściu do serwisu. Tylko w takim wypadku strona będzie skutecznie sprzedawała produkt lub usługę, a pieniądze wydane na promocję (np. Google AdWords) nie będą zmarnowane.
Uczestnicy biorący udział w badaniu na Uniwersytecie Missouri mieli ocenić 25 stron internetowych, na każdej mieli spędzić 20 sekund. Ocenie podlegała część wizualna oraz tzw. design factors, dlatego do eksperymentu użyto kamer oraz urządzeń służących do badania ruchu gałek ocznych (eye-tracking software). Wiadomo więc, na jakich elementach użytkownicy skupiali swój wzrok najdłużej, zanim zwrócili uwagę na inną część serwisu. Sekcje, na które uczestnicy zwrócili największą uwagę, to: logo (uczestnicy skupiali na nim uwagę przez ok. 6,48 sek.), menu (6,44 sek.), pole wyszukiwarki (ok. 6 sek.), linki do serwisów społecznościowych (5,95 sek.), główna grafika i zdjęcie na stronie (5,94 sek.), treść (5,59 sek.) oraz dolna część strony (5,25 sek.).
Na podstawie wyników można wysnuć kilka interesujących wniosków, np. dużą uwagę należy zwrócić na logo – najlepiej, aby było ono tworzone na indywidualne zamówienie, we współpracy z profesjonalną firmą, która zajmuje się, a nie tworzone w aplikacjach czy programach, przeznaczonych do automatycznego tworzenia logotypów.
Duże znaczenie w serwisie ma także nawigacja na stronie i tworzenie intuicyjnej architektury informacji oraz przygotowanie odpowiednich tekstów. Jeśli użytkownik nie będzie wiedział, w jaki sposób po stronie się poruszać, a treść jest źle napisana i źle rozmieszczona na stronie, to szybko opuści serwis. Dlatego do tworzenia strony powinien być zaangażowany nie tylko informatyk, ale także marketingowiec, copywriter, itd. Tylko wtedy mamy pewność, że stworzona strona, a więc zarówno architektura informacji, jak i odpowiednio przygotowane teksty, skutecznie będą sprzedawały produkt lub usługę (przeczytaj nasz artykuł na ten temat).
Ciekawy może być fakt, że użytkownicy dużo uwagi poświęcili wyszukiwarce. Może to wyjaśniać sytuacja, w której internauci nie znaleźli od razu danego produktu czy informacji, więc próbowali znaleźć szczegóły dzięki wyszukiwarce. Dlatego tak istotne jest dopracowanie tego elementu.
Na świecie żyje obecnie ok. 7,5 miliarda ludzi, z czego prawie połowa (3,4 miliarda) korzysta z Internetu. Dlatego – aby odnieść sukces w biznesie – należy zadbać o dobre wrażenie w Internecie i dotyczy to nie tylko sklepów internetowych, gdzie cała transakcja odbywa się on-line. Dlatego przy tworzeniu lub aktualizacji strony należy zwrócić uwagę na te elementy, które najczęściej oceniają użytkownicy odwiedzający stronę internetową: logo, menu, pole wyszukiwarki, linki do serwisów społecznościowych, główna grafika i zdjęcie na stronie, treść oraz dolną część strony. Tylko w takim wypadku strona będzie skutecznie sprzedawała produkt lub usługę, a pieniądze wydane na promocję (np. Google AdWords) nie będą zmarnowane.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy