Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Czy przeglądarka Chrome na telefony z Androidem nie będzie już darmowa?

Darmowe aplikacje z Google Play albo darmowa przeglądarka Google Chrome – po 29 października kupujący smartfony z systemem operacyjnym Android będą musieli zdecydować się na jedną opcję lub zapłacić za drugą.

Komplikacje i niejasności związane ze sprzedażą smartfonów z Androidem w Europie wynikają z kary nałożonej na Google przez Komisję Europejską. W lipcu za praktyki monopolistyczne Google został ukarany grzywną w wysokości 4,34 mld euro. O co dokładnie chodziło?

KE zarzuciła Google, że udostępniając producentom smartfonów darmowe oprogramowanie, czyli popularnego Androida, umacniała swoją pozycję na rynku wyszukiwarek internetowych – domyślną przeglądarką internetową w Androidzie było Google Chrome. Co za tym idzie, każde wyszukiwanie przeprowadzone na telefonie z Androidem odbywało się za pośrednictwem wyszukiwarki Google. Preinstalacja na telefonach przeglądarki i wyszukiwarki należących do Google była warunkiem korzystania ze sklepu Google Play pozwalającego z kolei na pobieranie i instalowanie na telefonie nowych aplikacji. Koncernowi opłacało się udostępniać swoje oprogramowanie pod takimi warunkami za darmo dzięki późniejszym zarobkom z wyświetlania reklam. KE zauważyła, że Google wykorzystał rosnąca przewagę wyszukań z urządzeń mobilnych nad wyszukaniami z komputerów i laptopów i odpowiednio wcześnie postanowił zmonopolizować ten obszar rynku. Biorąc pod uwagę, że według szacunkowych danych blisko 80% smartfonów na świecie korzysta z systemu operacyjnego Android (za „Business Insider Polska”), dochody z reklam oraz wartość, jaką stanowią szczegółowe informacje o wyszukiwaniach użytkowników wielokrotnie przewyższały potencjalne straty spowodowane udostępnianiem Androida za darmo.

Rozwiązaniem, na które przystała Komisja Europejska, jest udostępnienie dwóch wersji Androida: darmowej z zainstalowaną wyszukiwarką oraz przeglądarką Google bez sklepu Google Play albo płatnej z Google Play i aplikacjami takimi, jak Kalendarz, Gmail czy YouTube. Ceny dla poszczególnych producentów sprzętu mają zależeć od kraju dystrybucji i być dostosowane do zamożności klienta docelowego w danym państwie. Choć nowe zasady licencjonowania produktu i usług Google zaczną obowiązywać od 29 października, opłaty prawdopodobnie wejdą w życie w lutym następnego roku.

Czy zmiana będzie w jakiś sposób odczuwalna dla reklamodawców korzystających z Google Ads? Wątpliwe jest, by nagle pozycja Google na rynku wyszukiwarek internetowych została zachwiana, a użytkownicy masowo przeszli na wyszukiwarkę należącą do innego koncernu. Cała sytuacja może natomiast wpłynąć na ceny smartfonów w Europie. Konsekwencje zmiany polityki licencyjnej Google będą jednak najprawdopodobniej odczuwalne dopiero w przyszłym roku.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Jak dodać listy odbiorców do kampanii Performance Max?

Jeszcze w lipcu Google przekształcił wszystkie inteligentne kampanie produktowe w kampanie Performance Max, łączące w sobie wszystkie typy kampanii dostępne w Google Ads. W jaki sposób można dodać do nich listy odbiorców?
czytaj

Google rezygnuje z inteligentnych kampanii produktowych

Do końca września wszystkie inteligentne kampanie produktowe zostaną automatycznie przekształcone w kampanie Performance Max. Co ta zmiana oznacza dla reklamodawców?
czytaj

Nowy typ kampanii w Google Ads - Performance Max

Kampanie Performance Max to nowy typ kampanii dostępny w Google Ads od listopada. Jak działają kampanie Performance Max i czy warto je wypróbować?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.