Kilkakrotnie pisaliśmy już, że ostatnie zmiany w Google AdWords zmniejszyły mocno znaczenie pozycjonowania. Widać to wyraźnie również na przykładzie jednego z naszych klientów.
Jakie zmiany w Google AdWords miały tak duży wpływ na pozycjonowanie? Najpierw Google zmienił sposób wyświetlania reklam – teraz płatne wyniki można znaleźć w pobliżu wyników wyszukiwania - cztery reklamy nad wynikami organicznymi i trzy pod nimi. Dlatego użytkownicy mogą mieć problem z ich rozróżnieniem, zwłaszcza, że na większości urządzeń wyników organicznych nie widać dopóki nie przewinie się ekranu w dół.
Dodatkowo także kilka miesięcy temu zmienił się też wygląd płatnych wyników. Jak pisaliśmy, ta zmiana nie wygląda z pewnością na rewolucję w Google AdWords. Poprzednio reklamy można było odróżnić od innych wyników wyszukiwania dzięki napisowi REKLAMA, napisanemu białą czcionką i umieszczonemu na wyraźnym zielonym polu. Obecnie napis REKLAMA – umieszczony na białym tle - napisany jest zieloną czcionką. Ramka, w której znajduje się napis, jest zielona. To dlatego reklamy AdWords jest jeszcze trudniej odróżnić od wyników organicznych.
Dziś widzimy, że nasze prognozy dotyczące końca ery pozycjonowania powodują większą konkurencję i wzrost stawek Google AdWords – przekonaliśmy się o tym na przykładzie jednego z naszych klientów, dla którego kampanie prowadzimy już od kilku lat i który dość mocno odczuł ostatnie zmiany wprowadzone przez Google’a. Nasz klient prowadzi sklep internetowy, a jego sprzedaż była w istotnej części generowana przez użytkowników, którzy na stronę trafili dzięki Google AdWords oraz użytkowników, którzy trafili do sklepu dzięki organicznym wynikom wyszukiwania, przy czym warto wspomnieć, że strona znajdowała się w wynikach wyszukiwania na dość wysokiej pozycji.
Po wprowadzeniu zmian przez Google’a nasz klient odnotował spadek sprzedaży rzędy kilkudziesięciu procent, ponieważ znacznie spadła ilość wejść z wyników organicznych, przy czym liczba klientów, którzy trafili na stronę dzięki Google AdWords, nie uległa dużym zmianom. Z naszych analiz wynika, że błyskawicznie wzrosły też stawki za kliknięcia. Trzeba było je zwiększyć, aby skutecznie konkurować z innymi sklepami.
Po wprowadzeniu zmian i dostosowaniu strategii działań do nowych warunków przychody ze sprzedaży w dość krótkim czasie powróciły do poprzedniego stanu.
Powyższy przykład pokazuje, jak ważna stała się obecność firmy w płatnych wynikach wyszukiwania i jak istotne jest, by w prowadzeniu kampanii Google AdWords zdać się na ekspertów. Ważna jest zwłaszcza analiza marketingowa – pozwala ona na dobranie takich słów kluczowych, które umożliwią dotarcie do właściwej grupy odbiorców z odpowiednim komunikatem reklamowym. Pisząc „odpowiednim” mamy na myśli taki komunikat, który przekona odbiorcę do kliknięcia w reklamę, a następnie do dokonania transakcji lub skorzystania z innej oferty.
Niejednokrotnie pisaliśmy już, że nie liczy się jak największa liczba kliknięć i wejść na stronę, tylko precyzyjne dotarcie do grupy docelowej, które zainteresowane będą ofertą. Jeśli bowiem w reklamę klikną osoby, które nie są nią zainteresowane i z niej nie skorzystają, to te kliknięcia stanowią dla firmy tylko koszt, a nie inwestycję, ponieważ za kliknięcia trzeba zapłacić, a te osoby i tak nie kupią produktu czy nie skorzystają z usługi.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy