Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Jak znaleźć raport lokalizacji w Google Ads?

Od paru miesięcy w Google Ads nie widać dostępnych wcześniej raportów lokalizacji, informujących m.in. o rzeczywistej lokalizacji użytkowników, którzy kliknęli w reklamy. Dlaczego Google wycofał się z tych raportów? Gdzie można je teraz znaleźć?

Raporty lokalizacji dostępne jeszcze nie tak dawno w sekcji „Lokalizacje” pozwalały sprawdzić, gdzie rzeczywiście wyświetlały się reklamy i skąd pochodziło najwięcej kliknięć. Często mimo tego, że kampanie były ograniczone terytorialnie, czyli skonfigurowane tak, by reklamy wyświetlały się np. tylko w danym państwie, województwie czy mieście, wiele kliknięć pojawiało się w zaskakujących miejscach. Problem dotyczył szczególnie kampanii w sieci reklamowej, w których kliknięcia pochodziły z niemal całego świata, mimo kierowania wyłącznie na Polskę. Dlatego raport pokazujący, gdzie znajdowali się użytkownicy klikający w reklamy był bardzo pomocny. 

Dlaczego Google wycofał się z raportów dot. lokalizacji użytkowników?

Na poziomie raportu można było od razu wybrać i zaznaczyć lokalizacje, w których reklamy nie powinny się wyświetlać i wykluczyć je z kierowania kampanii. Obecnie tej możliwości nie ma – lokalizacje można nadal dodawać do wykluczających, ale trzeba je wpisywać ręcznie. Natomiast raport na temat położenia użytkowników dostępny jest jest w zupełnie innym miejscu. Jak Google uzasadnia tę zmianę?

Jedyna informacja na jej temat pojawiła się na krótko w powiadomieniach na koncie. Wspomniano w niej o „uproszczeniu raportów lokalizacji” i większej wygodzie oraz łatwości zarządzania kontem. Czy jednak zmiana ta rzeczywiście motywowana jest dobrem korzystających z Google Ads? 

Brak bezpośredniego dostępu do informacji o tym, gdzie wyświetlają się reklamy powoduje mniejszą kontrolę nad kampanią i może prowadzić do marnowania budżetu na bezwartościowe kliknięcia. Doświadczenie uczy, że nawet w kampaniach mocno ograniczonych terytorialnie – np. do wybranego miasta – reklamy w rzeczywistości wyświetlały się na całym świecie, ostatnio szczególnie w państwach takich, jak Iran czy Oman. Miesięczny koszt kliknięć w lokalizacjach niezwiązanych zupełnie z kierowaniem reklam i promowaną w reklamach ofertą, sięgał nawet ponad stu złotych. Co ciekawe, państw tych nie można było wykluczyć – więcej informacji na ten temat można znaleźć w Centrum Pomocy Google Ads.

Gdzie znaleźć raporty informujące o lokalizacji użytkowników?

Czy wprowadzona przez Google zmiana oznacza, że każdy reklamodawca skazany jest na przeznaczanie części swojego budżetu na bezwartościowe kliknięcia? Wyświetlaniu reklam w różnych, bardziej lub mniej egzotycznych miejscach świata można zapobiec, tylko jest to obecnie nieco bardziej skomplikowane.

Aby w jak najłatwiejszy i najszybszy sposób sprawdzić, gdzie wyświetlały się reklamy, należy wejść w widoczną u góry sekcję „Raporty” i wybrać z rozwijanego menu „Wstępnie zdefiniowane raporty (Wymiary)”:


Po kliknięciu pojawi się kolejne rozwijane menu, tym razem należy wybrać „Podstawowe”, a następnie „Kampanie”:


Przechodzimy do sekcji „Raportowanie”, w której musimy wybrać odpowiednie parametry, aby sprawdzić lokalizację, z której klikano w reklamy Google Ads.  Wybieramy także interesujący nas zakres dat:


Po zaznaczeniu interesującego nas zakresu dat należy kolejno:

  1. Po prawej stronie panelu znajduje się lista, z której wybieramy „Lokalizację”:



  2. Po kliknięciu rozwiną nam się różne możliwości - poziomy szczegółowości raportu. Jeśli prowadzimy kampanię na dany obszar Polski, najlepiej wybrać opcję „Miasta (lokalizacja użytkownika)”. Sprawdzimy w ten sposób, w jakich rejonach Polski wyświetliła się nasza reklama Google Ads. Pamiętajmy, że najlepiej wybierać te wiersze, które dotyczą lokalizacji użytkownika – dzięki nim można sprawdzić, gdzie rzeczywiście wyświetlają się reklamy:



  3. Po dodaniu kolumny do tabeli można ukryć prawy panel, klikając w podwójną strzałkę widoczną nad tabelą:



    W ten sposób otrzymamy raport lokalizacji, w którym widać będzie, w jakich miastach wyświetliły się i zostały kliknięte nasze reklamy:



  4. Jeśli prowadzimy kampanię na całą Europę lub konkretne  kraje, warto zamiast miasta, wybrać opcję „Kraj/terytorium (lokalizacja użytkownika)”:



    3. W zależności od tego, która opcję wybierzemy, w raporcie pojawią się nam miasta lub kraje, w których wyświetliła się nasza kampania. Co ciekawe, Google błędnie nazywa wiersz kolumną, a kolumnę wierszem. Dobrze mieć to na uwadze: nasze wyszukiwania to nowo dodana kolumna, a nie - jak porządkuje Google - wiersz:



  5. Gotowy raport można zapisać lub pobrać, korzystając z widocznych po prawej stronie nad tabelą przycisków:

Aby wykluczyć lokalizacje, które nie są objęte kierowaniem, a w których reklamy wyświetlają się stosunkowo często, trzeba niestety przepisać je ręcznie z raportu po wejściu w odpowiednią kampanię, lokalizacje wykluczone i po kliknięciu w ikonę ołówka:

Podsumowanie

Ukrycie raportów nt. lokalizacji użytkowników, uzasadniane uproszczeniem interfejsu Google Ads, jest tak naprawdę kolejnym krokiem ograniczającym kontrolę osób prowadzących kampanie nad wydatkowaniem budżetu. Proces wykluczania lokalizacji jest teraz bardziej skomplikowany i czasochłonny, a wielu korzystających z Google Ads prawdopodobnie nie zauważy nawet wprowadzonej po cichu zmiany. Z doświadczenia wiemy, że kierowanie reklam na określone lokalizacje geograficznie nie działa w Polsce idealnie, dlatego zachęcamy do regularnego przeglądania raportów nt. lokalizacji użytkowników w nowym miejscu.

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Google automatycznie usunie konwersje

Z kont Google Ads wkrótce znikną konwersje nieaktywne, czyli takie, które nie zarejestrowały żadnych danych od co najmniej 13 miesięcy. Na szczęście usunięte konwersje będzie można zmienić ponownie na aktywne.
czytaj

Czy otwarcie sklepów stacjonarnych zachwiało rynkiem e-commerce?

Home.pl sprawdził, czy odmrożenie gospodarki i otwarcie sklepów stacjonarnych w maju miało duży wpływ na zakupy w Internecie.
czytaj

Modyfikator dopasowania przybliżonego przechodzi do historii

Zmiany w typach dopasowań słów kluczowych w kampaniach Google Ads - wkrótce nie będzie już można ustawiać fraz z zastosowaniem modyfikatora dopasowania przybliżonego. Zmiany mają zostać wprowadzone pod koniec lipca.
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.