CTA, CPC, CTR... Pojęcia, na które natrafi reklamodawca w panelu AdWords, czasem naprawdę mogą zaskoczyć. Dlatego przedstawiamy dziś praktyczny przewodnik po najważniejszych skrótach, który przyda się każdej osobie rozpoczynającej przygodę z kampaniami AdWords.
Większość skrótów, które umiesczone są w panelu AdWords, może budzić uzasadniony niepokój, a na dodatek wiele z nich może mieć kluczowe znaczenie dla ustawienia i optymalizacji każdej kampanii Adwords. Dlatego radzimy wydrukować lub zapisać na dysku poniższą ściągawkę - tak, by wyjaśnienia pojęć mieć zawsze pod ręką.
Aukcja AdWords decyduje o tym, w jaki sposób wyglądają płatne wyniki wyszukiwania, które widzi użytkownik wpisujący hasło do pola wyszukiwania - to aukcja decyduje bowiem o tym, które reklamy się wyświetlą, na jakiej pozycji i jaki będzie ostateczny koszt za kliknięcie (czyli CPC, o którym więcej znajdzie się w dalszej części tekstu).
Cały proces aukcji, który odbywa się poza naszym zasięgiem, odbywa się też błyskawicznie - w zasadzie w ułamku sekund. Najpierw użytkownik wpisuje frazę do wyszukiwarki, następnie Google szuka reklam pasujących do zapytania, następnie ustala, które z nich się wyświetlą i w jakiej kolejności, a następnie reklamy wyświetlają się na konkretnych pozycjach.
CTA to skrót od angielskiego call to action, czyli wezwania do działania. Jest to hasło, które zachęca potencjalnego klienta do wykonania czynności, na której najbardziej zależy reklamodawcy, np. skorzystaj z promocji, kup produkt, sprawdź ofertę. CTA mogą mieć formę tekstową oraz graficzną (np. w formie strzałki), dlatego można je znaleźć w zasadzie w każdym typie reklam - nieważne czy tekstowych czy graficznych. Dodatkowo także tym pojęciem można się spotkać nie tylko w przypadku kampanii Google AdWords, ale także przy innych działaniach promocyjnych np. przy mailingu czy przy tworzeniu tekstów na firmową stronę internetową.
CPA to inaczej koszt pozyskania (ang. cost per acquisition). Jest to kwota, którą zapłaci reklamodawca, gdy użytkownik dokona konwersji, czyli wykona odpowiednią czynność, na której szczególnie zależy reklamodawcy (dokona zakupu, uzupełni formularz konktaktowy, pobierze plik ze strony, spędzi na podstronie określoną ilość czasu, itp.).
Z CPA wiąże się także średni CPA, czyli średni koszt konwersji w przypadku danej kampanii AdWords.
CPC, z angielskiego cost per click, to koszt kliknięcia w reklamę na dane słowo kluczowe. Stawka ustalana jest podczas aukcji AdWords, a wpływ na nią mają dwa czynniki: popularność frazy wśró internautów oraz działania konkurencji. W praktyce koszt za kliknięcie może sięgać od kilku groszy do nawet kilkudziesięciu złotych i to od reklamodawcy zależy, ile jest gotów zapłacić za kliknięcie (jeśli jednak stawka będzie za niska, istnieje ryzyko, że niska będzie też średnia pozycja reklamy, a w tym wypadku szansa na kliknięcie będzie znikoma).
Z tym pojęciem wiążą się też pojęcia: średni CPC, czyli średni koszt za kliknięcia w reklamę w przypadku konkretnego słowa kluczowego i w określonym czasie) oraz maksymalny CPC, czyli ustawiana podczas tworzenia lub optymalizacji kampanii najwyższa kwota, którą reklamodawca jest gotowy zapłacić za kliknięcie w reklamę.
CPV to inaczej stawka kosztu obejrzenia (ang. cost per view), która w przypadku kampanii na Youtubie oznacza stawkę za obejrzenia filmu reklamowego oraz inne interakcje z nim.
Podobnie jak w przypadku płatności za kliknięcie (CPC) podczas tworzenia kampanii AdWords można ustawić też maksymalny CPV - czyli maksymalną kwotę, jaką reklamodawca chce zapłacić za obejrzenie jego reklamy.
CTR to inaczej współczynnik klikalności (z jęz. angielskiego click through rate) - stosunek liczby kliknięc w reklamę do wyświetleń tej reklamy, liczony według następującego wzoru: (liczba kliknięć w reklamę / liczba wyświetleń reklamy) x 100.
CTR pozwala więc określić jak często internauci, którym wyświetliła się reklama, klikają z nią. Choć w przypadku współczynnika klikalności nie zawsze sprawdzają się reguły, to istnieją pewne zależności, na które warto zwrócić uwagę - CTR w reklamach tekstowych najczęściej jest znacząco wyższy niż w reklamach graficznych. Im wyżej wyświetla się reklama tekstowa wśród innych płatnych linków, tym większa jest szansa, że użytkownik w nią kliknie, a więc CTR będzie wyższy. Elastyczne reklamy graficzne mają natomiast zwykle wyższy CTR niż reklamy statyczne.
Certyfikat SSL, zainstalowany na serwerze reklamodawcy, potwierdza, że strona internetowa jest zabezpieczona protokołem SSL. Oznacza to, że transmisja danych w danej witrynie jest odpowiednio zabezpieczona i ma poufny charakter, a wszystkie informacje, wprowadzane w witrynie (nawet tak istotne jak hasła czy numer karty kredytowej) są bezpieczne.
Strony z zainstalowanym certyfikatem SSL można rozpoznać w bardzo prosty sposób - domena rozpoczyna się od liter https (a nie http), dodatkowo obok adresu znajduje się symbol kłódki. Po kliknięciu w niego powinna wyświetlić się informacja, że połączenie jest bezpieczne.
Zainstalowanie certyfikatu SSL jest mile widziane, ale nie jest obowiązkowe - wyjątkiem jest prowadzenie kampanii produktowych (znane jako Google Shopping czy Google Zakupy), których efektem jest dokonanie na stronie transakcji.
eCPC to inaczej ulepszony koszt kliknięcia.
Przy ustawianiu nowej kampanii AdWords reklamodawca może wybrać opcję samodzielnego ustawiania stawek za kliknięcie (czyli CPC). Oznacza to, że koszt kliknięcia ustalany jest przez niego samodzielnie, bez angażowania systemów samouczących się. W przypadku zaznaczenia dodatkowej opcji ulepszonego kosztu kliknięcia, Google może dopasować ręcznie ustalone stawki w taki sposób, by zwiększyć liczbę konwersji w ramach ustawionego budżetu.
SEO to inaczej pozycjonowanie, a więc wszystkie działania, które mają na celu poprawienie pozycji strony wśród organicznych (bezpłatnych) wyników wyszukiwania. Najczęściej jest to proces długotrwały, w tym czasie należy np. przygotowywać odpowiednie, wartościowe treści na stronę (znaczenie mają użyte słowa kluczowe, długość tekstów, ich struktura, itp.), optymalizacja kodu źródłowego serwisu, aktalizacje i zmiany na stronie, używanie meta tagów, link building, itp.
SEM, z ang. Search Engine Marketing, to działania marketingowe, prowadzone w wyszukiwarkach internetowych - najczęściej w Google'u, co nie powinno dziwić ze względu na popularność tej wyszukiwarki na całym świecie. SEM składa się z dwóch rodzajów działań: SEO, czyli pozycjonowania (które ma znaczenie w przypadku pozycji strony wśród organicznych wyników) oraz PPC, czyli płatnych linków (a więc kampanii AdWords.).
ROAS oznacza zwrot wydatków, poniesionych na działania reklamowe (ang. Return On Advertising Spend). Można go obliczyć w prostu sposób, według następującego wzoru: (przychód ze sprzedaży reklamowanych produktów czy usług / koszty kampanii) x 100.
Z ROAS wiąże się strategia ustalania stawek docelowego ROAS, co oznacza, że Google automatycznie dopasuje stawki tak, by uzyskać jak największą wartość konwersji przy zachowaniu ustawionego docelowego zwrotu z nakładów poniesionych na reklamę;
ROI to inaczej zwrot z inwestycji. Skrót pochodzi od angielskiej nazwy return on investment. Dzięki ROI reklamodawca może poznać zwrot z inwestycji, co oznacza czy zarabia (oraz ile) na kampanii Google AdWords. Dokładne wyliczenia można przeprowadzić oczywiście dopiero podczas trwania kampanii, ale wstępne wyliczenia ROI przyda się jeszcze przed rozpoczęciem działań - dzięki niemu będzie bowiem wiadomo, jaki w przybliżeniu przeznaczyć na kampanię AdWords.
vCPM oznacza maksymalną kwotę, jaką reklamodawca jest gotowy zapłacić za tysiąc widocznych wyświetleń reklam graficznych na stronach, należących do sieci reklamowej Google'a. W przypadku takich kampanii reklamodawca płaci za samo wyświetlenie reklamy, a nie za kliknięcie w nią - takie rozwiązanie powinny więc wybierać reklamodawcy, którym zależy przede wszystkimi na tym, by użytkownik zobaczył samą reklamę, a nie przechodził na docelową podstronę.
Testing A/B polega na sprawdzeniu, która z wersji (np. reklamy docelowej czy reklamy tekstowej AdWords) jest skuteczniejsza i na którą z nich lepiej reagują potencjalni klienci. Dzięki testom wiadomo, które rozwiązania chętniej wybierają użytkownicy, co można wykorzystać nie tylko do optymalizacji samej kampanii AdWords, ale także do ewentualnego poprawienia innych działań promocyjnych czy nawet samej oferty.
Warto pamiętać, że pojęcia, które wyjaśniliśmy w niniejszym artykule, to nie wszystkie zagadnienia, na które można natrafić w panelu AdWords. Dlatego zapraszamy do korzystania z naszego darmowego słownika AdWords - na bieżąco aktualizowanego i uzupełnianego wciąż o nowe pojęcia.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy