Nawet największe pieniądze wydane na kampanię Google AdWords nie przyniosą efektów, jeśli strona internetowa odstraszy potencjalnego klienta. Jak więc przygotować architekturę informacji w witrynie, tak, aby skutecznie nakłoniła użytkownika do skorzystania z oferty?
Dobra strona internetowa to taka, która skutecznie sprzedaje produkt lub usługę firmy – wszystkie inne cechy serwisu internetowego mają drugorzędne znaczenie. Niestety, bardzo często firmy traktują serwis nie jak wirtualnego sprzedawcę, tylko jak swoją wirtualną wizytówkę. To nie pomaga w realizacji celów stawianych przed kampanią Google Adwords.
Praca nad stroną internetową nie może być przypadkowa – musi odbywać się etapami, a każdy z nich zaangażowani muszą być różni specjaliści. Modelowy podział pracy powinien wyglądać następująco:
Przy tworzeniu strony internetowej należy dobrać takie rozwiązania, które precyzyjnie odpowiedzą na potrzeby klientów. Dlatego informacja o ofercie, jej wyróżnikach i korzyściach dla klientów powinny być najważniejsze.
Może się też okazać, że takich informacji internauci już teraz szukają na firmowej stronie.
Można to sprawdzić – wystarczy zerknąć do statystyk Google Analytics i przeanalizować, jakich treści szukają najczęściej, jakich informacji potrzebują i czy łatwo mogą je na stronie znaleźć.
Przed tworzeniem strony www w ruch idą zwykłe kartki – na nich trzeba rozpisać szczegółowo, co powinno znaleźć się na stronie. Ale informacje te nie mogą być w żaden sposób przypadkowe. Dlatego tak istotna jest tu współpraca z marketingowcem, który tak rozmieści treści, by przekazać to, co dla firmy najważniejsze i to, co jest ważne dla jej klientów.
Na papierowej wersji strony powinno się umieścić docelowe artykuły. Ich długość czy treść mają znaczenie dla wyglądu całej strony, dlatego warto, by grafik wiedział, jak będą wyglądały poszczególne zakładki. Artykuły muszą być napisane starannie – muszą w pełni prezentować ofertę firmy, ale jednocześnie całość musi być napisana przystępnym językiem, bez błędów ortograficznych czy interpunkcyjnych. Warto też umieszczać elementy graficzne -czasem na jednej prostej infografice można przekazać więcej niż w tekście liczącym tysiąc znaków. Wszystkie materiały muszą jednak spełniać jeden cel – mają skłonić klienta, by skorzystał z oferty proponowanej na stronie.
Niezwykle ważna jest ścisła współpraca między działem marketingu a informatykiem, który pracuje nad stroną. Praca nad architekturą strony internetowej nie kończy się wraz z rozpoczęciem prac informatycznych – dział marketingu musi czuwać nad tym, by wprowadzać niezbędne korekty oraz by założone na początku pracy cele zostały spełnione.
Po zbudowaniu strony warto ją przetestować i sprawdzić, czy wszystkie zakładki zostały uzupełnione, czy spełnione zostały założenia strategii biznesowej, czy teksty są napisane poprawnie, czy klient bez żadnego problemu odnajdzie na stronie wszystkie najważniejsze informacje, itp.
Wiele osób myśli, że wraz z oddaniem strony przez informatyka kończy się etap pracy nad nią – nic bardziej mylnego. Należy ciągle pamiętać o najważniejszym – oczekiwaniach i potrzebach klientów. Jeśli one się zmieniają, musi się zmieniać też strona. Oczywiście, nie musi się to wiązać każdorazowo z budowaniem strony od początku, czasem wystarczy nawet drobna zmiana.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy