Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

W jaki sposób Google liczy konwersję?

Przy prowadzeniu kampanii zawsze należy określić, na czym ma polegać konwersja, czyli cel, który chcemy osiągnąć dzięki naszym działaniom (wejście na podstronę z kontaktem, sprzedaż produktów, itp.). W przypadku Google AdWords warto pamiętać, że faktyczna skuteczność kampanii jest dużo większa niż liczba konwersji.  

Czasem konwersja jest niższa niż początkowo zakładano, ale to nie oznacza, że kampania jest nieskuteczna lub nie zarabia na siebie. W takim wypadku lepiej przeanalizować całościowe wyniki sprzedaży - z pewnością część z nich będzie pochodziła z kampanii Google AdWords, mimo, że liczba konwersji na to nie wskazuje. 

Czym jest konwersja? 

Konwersja to narzędzie, które pozwala sprawdzić, czy użytkownik po kliknięciu w reklamę zrealizował na stronie ustawiony wcześniej cel, np. złożenie zamówienia (w przypadku sklepów internetowych), pobrał promowany materiał, zapisał się na newsletter czy wszedł na podstronę z kontaktem (co jest istotne np. w przypadku firm świadczących usługi). Z pojęciem konwersji wiąże się także współczynnik konwersji, czyli wyrażona w procentach liczba osób, które dzięki kampanii Google AdWords weszły na stronę i wykonały czynność, postawioną za cel. Oczywiście, im współczynnik konwersji jest wyższy, tym lepiej, bowiem oznacza to, że nie tylko kampania jest skuteczna, ale i strona internetowa została przygotowana pod potrzeby potencjalnych klientów. 

W jaki sposób Google liczy konwersje? 

Jeśli przedsiębiorca prowadzi sklep internetowy, a jako cel (czyli konwersja) ustawione zostało złożenie zamówienia, to zostanie on policzony w dwóch przypadkach: 

Na czym polega ten drugi przypadek? Po kliknięciu w reklamę i wejściu na stronę wizyta zostaje odnotowana w pliku cookie na komputerze. Jeśli użytkownik wróci do sklepu w ciągu 30 dni (takie jest domyślne okno czasowe pomiaru konwersji, które w ustawieniach można zmienić) i dopiero wtedy dokona zakupu, ta konwersja zostanie policzona jako ta, dokonana dzięki reklamie Google AdWords. To ważna funkcja zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych, w których zakupów nie dokonuje się spontaniczne. Bardzo często też klienci zapoznają się z ofertami różnych sklepów, analizują je i dopiero po pewnym czasie wracają, by dokonać zakupu. 

Ważne jest jednak przy tym, by pamiętać o bardzo istotnym szczególe – internauci bardzo często korzystają z kilku narzędzi: komputerów stacjonarnych, laptopów, tabletów, itp. Ofertę sklepu mogą przeglądać np. na laptopie, a zamówienie finalizować dzień na smartfonie. Tymczasem konwersja dokonana dzięki reklamom Google Adwords, zostanie policzona wtedy, gdy zamówienie zostało złożone na tym samym sprzęcie, na którym internauta kliknął w reklamę oraz w tej samej przeglądarce.  

Podsumowanie  

Osiągnięcie jak największego ruchu na firmowej stronie internetowej nie jest najważniejszym celem prowadzenia działań w sieci - jest nim konwersja, która pozwala sprawdzić, czy użytkownik po kliknięciu w reklamę zrealizował na stronie ustawiony wcześniej cel, np. złożył zamówienie, pobrał promowany materiał czy wszedł na podstronę z kontaktem.  

Konwersję w przypadku kampanii Google AdWords możemy sprawdzić nie tylko wtedy, gdy użytkownik np. kliknął w reklamę i od razu dokonał zakupu  – można ją sprawdzić także wtedy, gdy użytkownik wróci na stronę po jakimś czasie i dopiero wtedy sfinalizuje transakcję. Istotne jest jednak przy tym, by zamówienie zostało złożone na tym samym sprzęcie, na którym internauta kliknął w reklamę oraz w tej samej przeglądarce.  

Z tego względu nawet jeśli konwersja będzie niższa niż początkowo zakładano, to nie można od razu twierdzić, że kampania jest nieskuteczna lub nie zarabia na siebie. W takim wypadku lepiej przeanalizować całościowe wyniki sprzedaży - z pewnością część z nich będzie pochodziła z kampanii Google AdWords, mimo, że liczba konwersji na to nie wskazuje. 

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Czy konieczność dostosowania stron internetowych do standardów WCAG wpłynie na kampanie Google Ads?

Do 28 czerwca 2025 r. część przedsiębiorców powinna dostosować swoje strony i sklepy internetowe do standardów dotyczących dostępności serwisów dla osób z niepełnosprawnościami i ograniczeniami – wzrokowymi, słuchowymi, fizycznymi czy poznawczymi.
czytaj

Jak łączyć kampanie PMax z kampaniami w sieci wyszukiwania według najlepszych standardów?

Jak wykorzystać kampanie PMax w połączeniu z kampaniami tekstowymi w wyszukiwarce tak, aby oba typy kampanii nie konkurowały ze sobą?
czytaj

Google wprowadza AI Max do kampanii w sieci wyszukiwania

Według zapewnień Google możliwość wykorzystania AI w kampaniach w sieci wyszukiwania ma być dostępna w wersji beta dla wszystkich reklamodawców do końca tego miesiąca. Na czym będzie polegało wykorzystanie sztucznej inteligencji podczas tworzenia kampanii?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.