Choć Facebook bez wątpienia jest najpopularniejszym medium społecznościowym na świecie i wydaje się idealnym miejscem do promowania swojej oferty, to jednak większość właścicieli małych firm twierdzi, że kampanie tam prowadzone nie spełniają ich celów biznesowych. Niekoniecznie tak jednak musi być.
Choć wiele razy prognozowano spadek popularności Facebooka,to jednak publikowane co jakiś czas statystyki temu zdecydowanie przeczą – na początku 2017 roku korzystało z niego ponad 1,8 miliarda użytkowników na całym świecie, z czego w Polsce 15 milionów użytkowników w Polsce. Potencjał reklamowy Facebooka wydaje się więc oczywisty, potwierdza to też fakt, że reklama w mediach społecznościowych jest obecnie jednym z najszybciej rosnących segmentów w reklamie internetowej. Niestety, jak wynika z informacji opublikowanych w serwisie Small Business Trends, aż 62 procent właścicieli
małych firm uważa, że działania na Facebooku nie przekładają się na późniejszą
sprzedaż. Z naszych doświadczeń wynika, że przyczyną takich opinii mogą być dwie kwestie:
- narzędzia marketingowe nie zostały trafnie dobrane – nie zawsze kampania na Facebooku się sprawdzi, po prostu istnieją takie branże, w których trzeba szukać innych rozwiązań promocyjnych;
- właściciele
firm nie wiedzą, w jaki sposób zmierzyć skuteczność prowadzonej kampanii na
Facebooku.
Kiedy warto prowadzić kampanię na Facebooku?
Zanim rozpocznie się prowadzenie kampanii trzeba się zastanowić, z jakich powodów warto prowadzić kampanię na Facebooku. W przeciwieństwie do Google AdWords, gdzie płatne linki są publikowane osobom,które szukają konkretnej oferty, na Facebooku posty sponsorowane czy inne reklamy pojawiają się niejako „przy okazji”, gdy użytkownik przegląda zupełnie inne treści. Oczywiście, może się okazać to wadą - jeśli internauta szuka na Facebooku informacji o tym, co słychać u jego znajomych, to może nie być przy
tym zainteresowany ofertami. W takim przypadku – jeśli użytkownik nie jest na
samym początku zdecydowany skorzystanie z oferty - to sam proces zakupu może
być dłuższy. Z drugiej jednak strony dzięki temu istnieje szansa trafienia do
klientów, którzy nic o ofercie nie wiedzą, ale potencjalnie mogą być nią
zainteresowani – tak może być np. w przypadku gadżetów, zabawek, rzeczy
związanych z mieszkaniem czy ofert wakacyjnych wyjazdów. W takim wypadku
internauci wejdą na promowaną stronę i raczej nie będą szukały konkurencyjnych
ofert. W Google AdWords jest natomiast inaczej – użytkownik szuka, więc chce
wybrać najlepszą dla siebie ofertę. Dlatego istnieje większe
prawdopodobieństwo, że kliknie w kilka reklam.
Jak można zmierzyć statystyki kampanii na Facebooku
Aby zmierzyć statystyki kampanii na Facebooku można oczywiście sprawdzić dane w menedżerze reklam, a prócz tego warto skorzystać też z dwóch narzędzi:
- Google Analytics, czyli bezpłatne narzędzie Google’a do mierzenia ruchu na stronie
internetowej. Kilkakrotnie pisaliśmy już, że można tam sprawdzić dane dotyczące m.in. ruchu użytkowników pochodzącego z kampanii Google AdWords. Dane dotyczące wejść z mediów społecznościowych znajdują się natomiast na podstronie Pozyskiwanie / Media społecznościowe. Można tam znaleźć szczegółowe informacje dotyczące źródła wejść (przydatne, jeśli działania prowadzone są nie tylko na Facebooku, ale i w innych mediach społecznościowych), realizacji celów, konwersji, zachowania użytkowników, strony docelowe, itp. Wśród danych,na które często zwraca się uwagę przy ocenie skuteczności kampanii, są: czas spędzony na stronie oraz liczba przeglądanych podstron. O ile w pierwszym przypadku jest to oczywiste, to w drugim mała liczba przeglądanych podstron nie musi wcale oznaczać braku zainteresowania użytkowników – po prostu w niektórych przypadkach wszystkie niezbędne informacje, łącznie z kontaktem, można znaleźć na jednej podstronie. W takim wypadku internauta nie ma potrzeby szukania innych informacji, ponieważ od razu znalazł wszystkie szczegóły.
- Narzędzia do skracania linków, wśród których najpopularniejszy to bit.ly. Czasami dane zaprezentowane w przez Facebooka i w Google Analytics mogą się od siebie
różnić. W takim wypadku warto sprawdzić, ile razy użytkownicy kliknęli w dedykowany
link opublikowany w poście sponsorowanym. Pomóc mogą w tym takie narzędzia jak
bit.ly. To narzędzie do skracania długich linków, które udostępnia też m.in.
informacje na temat liczby kliknięć.
Podsumowanie
Większość właścicieli małych firm twierdzi, że kampanie prowadzone na Facebooku nie spełniają ich biznesowych celów. Oczywiście, w niektórych branżach kampania w mediach społecznościowych się nie sprawdzi i trzeba szukać innych rozwiązań promocyjnych. Zanim to jednak nastąpi, trzeba pamiętać, że przypadku kampanii na Facebooku proces zakupowy jest wydłużony, ponieważ internauci klikając w reklamę nie są od razu zdecydowani na zakup – w odróżnieniu od kampanii Google AdWords, gdzie internauci sami poszukują oferty. Istotne jest także odpowiednie ustawienie kampanii, a następnie umiejętne zmierzenie jej wyników.