Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Wykorzystaj dane klientów w kampaniach Google Ads i na Facebooku

Dane pozyskane od klientów możesz wykorzystać nie tylko do komunikacji bezpośredniej, ale także do prowadzenia kampanii promocyjnych Google Ads i na Facebooku.

Wydaje Ci się, że dane kontaktowe klientów możesz wykorzystać tylko do cyklicznych newsletterów albo wysyłki sms-ów o aktualnych promocjach? Nic bardziej mylnego. Do potencjalnych lub obecnych klientów można trafić również za pomocą algorytmów Google Ads i Facebooka - pod warunkiem, że udało się uzyskać dane kontaktowe i można je zgodnie z prawem przetwarzać. Z pomocą przychodzą tutaj reklamy, które można kierować do grupy konkretnych użytkowników, a nie do grupy wytypowanej na podstawie bardziej ogólnych ustawień.

Skąd pozyskiwać dane klientów?

Istnieje sporo możliwości pozyskiwania i dalszego przetwarzania danych klientów, np.

A na końcu - można też wykorzystywać do działań dane klientów, którzy już u nas zrobili zakupy i udzielili zgody na przetwarzanie ich danych. W takim wypadku można im ponownie zaproponować skorzystanie z tej samej oferty lub zaoferować inną, uzupełniającą usługę.

Całkowicie odradzamy natomiast korzystanie z zewnętrznych, kupowanych baz danych - nie dość, że nie wiemy, z jakiego źródła dane zostały pozyskane, nie mamy pewności, czy zrobiono to legalnie, to jeszcze przypadkowość danych sprawia, że konwersja jest po prostu niska, a pozyskanie klienta - drogie.

Jak przygotować i przesłać listę odbiorców?

Do przygotowania listy odbiorców najlepiej wykorzystać popularnego excela - tak, by dane przesłać w pliku csv. Plik można przygotować z takimi danymi jak e-mail, numer telefonu, imię i nazwisko, kraj zamieszkania czy kod pocztowy. Można utworzyć swój własny plik, można też wzorować się na szablonach, udostępnianych przez Google lub Facebooka.

Następnie można przesłać plik:

W kampaniach można wykorzystać obecne kontakty... i pozyskać nowe

W jaki sposób Google i Facebook wykorzystują te informacje? Przy korzystaniu z ich usług każdy z nas podaje jakieś dane - imię, nazwisko, dane kontaktowe (e-mail, telefon) czy miejsce zamieszkania. Algorytmy Googlea i Facebooka - mówiąc w dużym skrócie - mogą powiązać z nimi przesłane przez nas dane. Dzięki temu tych klientów, którzy są na Facebooku albo korzystają z usług Googlea, możemy szybko i przy stosunkowo niewielkim budżecie poinformować o nowej promocji czy nowościach w naszej ofercie.

Dodatkowo reklamy można też kierować do użytkowników podobnych do tych, których już mamy na swojej liście. Jeśli więc dodatkowo prowadzimy kampanię nastawioną na pozyskiwanie kontaktów, istnieje spora szansa na rozszerzenie swojej bazy potencjalnych klientów.

Pamiętaj o zgodzie klientów na wykorzystywanie ich danych

Zawsze pamiętaj o obowiązujących przepisach prawnych - przy ustawianiu kampanii Google Ads czy na Facebooku weź pod uwagę dane tylko tych klientów, które możesz wykorzystywać. Jak podaje na swojej stronie Facebook:

Na mocy rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) reklamodawcy działają jako administratorzy danych wszelkich list przesyłanych w celu utworzenia grup niestandardowych odbiorców.

Również Google w swoim przewodniku po kampaniach Google Ads przestrzega reklamodawców, by wykorzystywali tylko te dane, które udostępnili im klienci. Dodatkowo, przy przesyłaniu listy reklamodawca musi potwierdzić opcję ,,Te dane zostały zebrane i są udostępniane Google zgodnie z zasadami Google".

Czytaj także: Administratorzy stron na Facebooku też przetwarzają dane użytkowników

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Google upomni za naruszanie zasad reklamowych

Google grozi palcem reklamodawcom, którzy notorycznie łamią zasady reklamowe Google Ads - we wrześniu wprowadzony zostanie nowy system ostrzeżeń.
czytaj

Google automatycznie usunie konwersje

Z kont Google Ads wkrótce znikną konwersje nieaktywne, czyli takie, które nie zarejestrowały żadnych danych od co najmniej 13 miesięcy. Na szczęście usunięte konwersje będzie można zmienić ponownie na aktywne.
czytaj

Czy otwarcie sklepów stacjonarnych zachwiało rynkiem e-commerce?

Home.pl sprawdził, czy odmrożenie gospodarki i otwarcie sklepów stacjonarnych w maju miało duży wpływ na zakupy w Internecie.
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.