Skontaktuj się z nami i zacznij zarabiać więcej

kontakt@adpresso.pl

61 6700393

ul. Dąbrowskiego 29 biuro 3, 60-840 Poznań

Agencja Google Ads

Wykorzystaj dane klientów w kampaniach Google Ads i na Facebooku

21—05—2020

Dane pozyskane od klientów możesz wykorzystać nie tylko do komunikacji bezpośredniej, ale także do prowadzenia kampanii promocyjnych Google Ads i na Facebooku.

Wydaje Ci się, że dane kontaktowe klientów możesz wykorzystać tylko do cyklicznych newsletterów albo wysyłki sms-ów o aktualnych promocjach? Nic bardziej mylnego. Do potencjalnych lub obecnych klientów można trafić również za pomocą algorytmów Google Ads i Facebooka - pod warunkiem, że udało się uzyskać dane kontaktowe i można je zgodnie z prawem przetwarzać. Z pomocą przychodzą tutaj reklamy, które można kierować do grupy konkretnych użytkowników, a nie do grupy wytypowanej na podstawie bardziej ogólnych ustawień.

Skąd pozyskiwać dane klientów?

Istnieje sporo możliwości pozyskiwania i dalszego przetwarzania danych klientów, np.

  • udzielenie rabatu na pierwsze zakupy w zamian za zapisanie się do newslettera;
  • możliwość skorzystania z darmowego szkolenia czy udział w webinarze pod warunkiem zapisania się na niego i pozostawienia swoich danych;
  • uruchomienie kampanii Google Ads czy kampanię na Facebooku, których celem jest pozyskiwanie kontaktów (do wyboru są Facebook Leads, czyli reklama kontaktowa oraz formularz kontaktowy jako rozszerzenie w reklamie Google Ads);
  • darmowe udostępnienie wartościowych treści (poradnika, artykułu na blogu czy ebooka) pod warunkiem pozostawienia danych;
  • zaproszenie potencjalnych klientów na event, by podczas niego pozyskiwać dane; wykorzystać można też np. targi tematyczne, gdzie mogą znaleźć się potencjalni klienci.

A na końcu - można też wykorzystywać do działań dane klientów, którzy już u nas zrobili zakupy i udzielili zgody na przetwarzanie ich danych. W takim wypadku można im ponownie zaproponować skorzystanie z tej samej oferty lub zaoferować inną, uzupełniającą usługę.

Całkowicie odradzamy natomiast korzystanie z zewnętrznych, kupowanych baz danych - nie dość, że nie wiemy, z jakiego źródła dane zostały pozyskane, nie mamy pewności, czy zrobiono to legalnie, to jeszcze przypadkowość danych sprawia, że konwersja jest po prostu niska, a pozyskanie klienta - drogie.

Jak przygotować i przesłać listę odbiorców?

Do przygotowania listy odbiorców najlepiej wykorzystać popularnego excela - tak, by dane przesłać w pliku csv. Plik można przygotować z takimi danymi jak e-mail, numer telefonu, imię i nazwisko, kraj zamieszkania czy kod pocztowy. Można utworzyć swój własny plik, można też wzorować się na szablonach, udostępnianych przez Google lub Facebooka.

Następnie można przesłać plik:

  • w przypadku Google można to zrobić w sekcji ,,Zasoby wspólne", ,,Zarządzanie odbiorcami" (należy tam po prostu dodać nową ,,Listę klientów");
  • w przypadku Facebooka plik można wgrać podczas tworzenia nowego zestawu reklam - należy wtedy wybrać nową grupę odbiorców i zaznaczyć ,,Grupę niestandardowych odbiorców", a następnie - ,,Listę klientów"; po przejściu zaledwie kilku kroków wystarczy już tylko dodać plik i nadać grupie nazwę.

W kampaniach można wykorzystać obecne kontakty... i pozyskać nowe

W jaki sposób Google i Facebook wykorzystują te informacje? Przy korzystaniu z ich usług każdy z nas podaje jakieś dane - imię, nazwisko, dane kontaktowe (e-mail, telefon) czy miejsce zamieszkania. Algorytmy Googlea i Facebooka - mówiąc w dużym skrócie - mogą powiązać z nimi przesłane przez nas dane. Dzięki temu tych klientów, którzy są na Facebooku albo korzystają z usług Googlea, możemy szybko i przy stosunkowo niewielkim budżecie poinformować o nowej promocji czy nowościach w naszej ofercie.

Dodatkowo reklamy można też kierować do użytkowników podobnych do tych, których już mamy na swojej liście. Jeśli więc dodatkowo prowadzimy kampanię nastawioną na pozyskiwanie kontaktów, istnieje spora szansa na rozszerzenie swojej bazy potencjalnych klientów.

Pamiętaj o zgodzie klientów na wykorzystywanie ich danych

Zawsze pamiętaj o obowiązujących przepisach prawnych - przy ustawianiu kampanii Google Ads czy na Facebooku weź pod uwagę dane tylko tych klientów, które możesz wykorzystywać. Jak podaje na swojej stronie Facebook:

Na mocy rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) reklamodawcy działają jako administratorzy danych wszelkich list przesyłanych w celu utworzenia grup niestandardowych odbiorców.

Również Google w swoim przewodniku po kampaniach Google Ads przestrzega reklamodawców, by wykorzystywali tylko te dane, które udostępnili im klienci. Dodatkowo, przy przesyłaniu listy reklamodawca musi potwierdzić opcję ,,Te dane zostały zebrane i są udostępniane Google zgodnie z zasadami Google".

Czytaj także: Administratorzy stron na Facebooku też przetwarzają dane użytkowników

Słowa kluczowe

  • google ads
  • facebook
  • rodo

Najnowsze artykuły

Google ukrywa raporty lokalizacji

Od kilkunastu dni na kontach nie widać dostępnych wcześniej raportów lokalizacji, informujących m.in. o rzeczywistej lokalizacji użytkowników, którzy kliknęli w reklamy.

Tradycyjne reklamy tekstowe Google Ads odejdą do lamusa?

Nie możesz utworzyć reklamy tekstowej Google Ads? To nie awaria, Google po prostu w ostatnich tygodniach testowo wycofał ten format reklam ze swoich kampanii.

Partie polityczne też korzystają z Google Ads. Wydatki? W milionach dolarów

Choć zazwyczaj piszemy o kampaniach Google Ads dla przedsiębiorców, to warto się też przyjrzeć ciekawemu zestawieniu wydatków państw Unii i Wielkiej Brytanii.