Sprawdź 10 elementów, na które warto zwrócić uwagę przy poszukiwaniu najlepszego kursu - tak, by otrzymać solidną dawkę wiedzy i nie mieć poczucia zmarnowania pieniędzy.
Po wpisaniu do wyszukiwarki frazy „kurs Google AdWords” Google podaje ponad 200 tys. wyników, natomiast po wpisaniu do pola wyszukiwania frazy „szkolenie Google AdWords” jest ich ponad 100 tys. Nic więc dziwnego, że wyszukiwanie informacji o kursie czy szkoleniu może od razu rodzić kolejne pytania - czy lepiej wybrać płatne czy bezpłatne, szkolenie on-line czy tradycyjne, szkolenie podstawowe czy od razu z rozszerzoną wersją? Pytań jest mnóstwo i nie zaryzykujemy tu na pewno jednoznacznych odpowiedzi, ale - bazując na naszym doświadczeniu - możemy podpowiedzieć kilka ważnych kwestii, które dotyczą programu szkolenia i na które warto z pewnością zwrócić uwagę:
Praktycznie od razu po uruchomieniu każdej kampanii AdWords na stronie internetowej widoczny jest efekt - widać wzrost liczby unikalnych użytkowników, a w statystykach panelu pojawiają się kliknięcia w reklamy. Może to niestety dawać złudne poczucie dobrze ustawionej kampanii, podczas gdy w rzeczywistości wcale tak nie musi być. Dlatego jednym z ważniejszych punktów kursu czy szkolenia powinno być ustawienie konwersji, czyli celu swoich działań - tego tematu z pewnością nie powinno zabraknąć w programie szkolenia.
Niestety, trudno dać uniwersalną poradę, jaki cel byłby najlepszy - dla niektórych reklamodawców będzie to złożenie zamówienia, dla innych pobranie materiału czy zapisanie się do newslettera jak największej liczby osób. Czasem można też ustawić mierzenie kilku celów. Wszystkie te aspekty powinno się rozpatrywać indywidualnie i zawsze w kontekście prowadzonego biznesu (dlatego wrócimy do tego tematu w dalszej części artykułu, przy punkcie związanym z analizą marketingową kampanii). Nie zawsze też uda się poznać wszystkie odpowiedzi od razu na kursie - ważne jest jednak, by już na początku swojej przygody z Google AdWords wiedzieć, jak duże znaczenie ma konwersja i wciąż poszerzać swoją wiedzę o niej.
Same statystyki kampanii to za mało, by ocenić jej skuteczność. W poprzednim punkcie pisaliśmy o konwersji, czyli celu kampanii. W jego ustawieniu może pomóc właśnie Google Analitycs, czyli bezpłatne narzędzie służące do monitorowania ruchu na stronie internetowej. Właśnie od połączenia kont AdWords i Analytics należy rozpocząć prowadzenie kampanii, ponieważ w dopiero w panelu Analyticsa można sprawdzić, jak zachowują się internauci po wejściu na stronę - ile czasu na niej spędzają, ile podstron średnio przeglądają, przy jakich słowach kluczowych widać największe zaangażowanie użytkowników, itp. Jednym słowem - analiza danych zbieranych w Google Analytics pozwala na sprawdzenie, czy kampania jest kierowana do odpowiedniej grupy użytkowników oraz czy na docelowej stronie znajdują się te informacje, których poszukują potencjalni klienci. Dlatego dobrze, by w programie szkolenia znalazł się moduł poświęcony Google Analytics. Jego użytkownicy wiedzą, że to dość rozbudowane narzędzie, ale na początku można skupić się np. na najważniejszych zakładkach - w tym tej poświęconej wynikom z Google AdWords.
Odpowiednio wysoki Wynik Jakości może mieć wpływ na niższe ceny za kliknięcie oraz lepsze pozycje reklam wśród wyników płatnych, dlatego na kursie AdWords warto dowiedzieć się, w jaki sposób można uzyskać wysoką notę.
Wynik Jakości podawany jest w skali od 1 do 10. Składa się na niego ocena trzech różnych czynników:
Zdarza się także, że poszczególne elementy mogą być omawiane także przy innych tematach (np. kwestia trafności reklamy może pojawić się także przy podawaniu informacji, w jaki sposób stworzyć reklamę AdWords, w którą internauci chętnie klikają), ale z pewnością powinny stanowić jedną z ważniejszych kwestii poruszanych podczas szkolenia czy kursu.
Wiele osób, słysząc po raz pierwszy o aukcji AdWords, od razu myśli o tradycyjnej aukcji, z której zwycięsko wychodzi ta osoba, która jest gotowa zapłacić najwięcej. W przypadku AdWords tak jednak nie jest. Google od dawna podkreśla swoje starania o to, by wyszukiwarka była dostępna i przyjazna przede wszystkim dla korzystających z niej użytkowników, a nie reklamodawców - dlatego w aukcji AdWords znaczenie ma nie tylko wysokość budżetu, którym dysponują reklamodawcy. O ile więc systemowi reklamowemu Google'a można z pewnością sporo zarzucić, to jednak to podejście jest zdecydowanie słuszne, ponieważ oznacza to, że duże szanse na dobre pozycje reklam mają nie tylko duże firmy.
Aby jednak rywalizować o czołowe miejsca w wynikach wyszukiwania, warto wiedzieć, jak przebiega aukcja i jakie czynniki mają znaczenie przy ustalaniu wyników wyszukiwania (elementy składające się na Wynik Jakości: przewidywany współczynnik klikalności w reklamę, czyli przewidywany CTR, trafność samej reklamy oraz ocena docelowej strony internetowej). Oczywiście, przy tym wszystkim należy też pamiętać, że Google chce zarabiać na swoim systemie reklamowym, więc znaczenie ma także maksymalny CPC (koszt za kliknięcie, ang. cost per click), czyli maksymalna kwota, którą reklamodawca jest gotowy wydać na kliknięcie. Aby nie marnować budżetu, można więc tę kwotę zwiększyć tylko w przypadku najważniejszych, kluczowych fraz.
Pozycja reklamy wśród płatnych wyników wyszukiwania ma ogromne znaczenie - im wyżej wyświetla się reklama, tym większa szansa na to, że użytkownik (a więc nasz potencjalny klient) kliknie w nią (jeśli bowiem w naszej reklamie znajdzie informację o rozwiązaniu problemu, to być może nie będzie już scrollował strony niżej). Warto więc celować w średnią pozycję reklamy na poziomie 1-3, bo to oznacza wyświetlanie się najczęściej w czołówce wyników wyszukiwania (oczywiście, im ta liczba będzie niższa, tym lepiej). Niestety, od kiedy Google ograniczył liczbę płatnych linków nad wynikami organicznymi, a coraz więcej firm dostrzega konieczność wyświetlania swoich reklam w wyszukiwarce, konkurencja jest coraz bardziej zacięta, a stawki za kliknięcie coraz wyższe, co widzimy także w naszej codziennej pracy.
W programie szkolenia warto więc zwrócić uwagę na elementy, które mogą mocno wpłynąć na średnią pozycję reklamy: dobranie odpowiednich słów kluczowych do kampanii oraz do treści reklam, optymalizacja docelowej strony internetowej, na którą trafiają internauci, monitoring elementów, które mają znaczenie przy Wyniku Jakości czy zadbanie o odpowiednio wysoki średni koszt za kliknięcie w przypadku najważniejszych słów kluczowych - czyli takich, które przynoszą najlepsze efekty i są bardzo często wyszukiwane przez użytkowników.
To właśnie dobór słów kluczowych, a następnie ich odpowiednie dopasowanie decydują o tym, na jakie frazy reklama się wyświetla - ważne jest więc, by na kursie dowiedzieć się, jak znaleźć te frazy, które mogą wpisywać do wyszukiwarki internauci, potencjalnie zainteresowani naszą ofertą.
Warto też przy okazji poznać ciekawe narzędzia, które można wykorzystać przy dobieraniu słów kluczowych do kampanii. Wśród nich na pierwszy plan z pewnością wysuwa się planer słów kluczowych (ang. Google Keyword Planner, o którym napiszemy więcej w jednym z kolejnych punktów), ale nowe frazy można też znaleźć w Google Search Console czy w wyszukiwarce Google'a (w tym także np. w wyświetlanych na samym dole podpowiedziach lub nawet w reklamach konkurencji).
Kolejną istotną kwestią jest natomiast temat dopasowania słów kluczowych. Samo dobranie fraz to zdecydowanie za mało - może się bowiem zdarzyć, że algorytmy Google'a potraktują podane frazy zbyt szeroko i będą wyświetlały reklamę także wtedy, gdy będzie ona tylko luźno związana z wpisanym słowem kluczowym. Tu z pomocą przychodzą dopasowania, które umożliwiają lepszą kontrolę nad tym, na jakie słowa kluczowe reklama się wyświetla. Warto więc poznać nie tylko typy poszczególnych dopasowań (dopasowanie przybliżone, modyfikator dopasowania przybliżonego, dopasowanie do wyrażenia, dopasowanie ścisłe oraz dopasowanie wykluczające), ale także ich funkcje.
Przy prowadzeniu kampanii AdWords warto pamiętać, że nawet najlepsze statystyki kampanii nie pomogą, jeśli strona internetowa, do której kierujemy użytkowników, będzie zrobiona w kiepski sposób - będzie np. przeładowana fachowymi informacjami lub przeciwnie, uboga w treści, niedostosowana do urządzeń mobilnych, z treściami umieszczonymi bez formatowania, bez wyraźnych przewag konkurencyjnych czy odpowiednich słów kluczowych. Może się też okazać, że popełniamy częsty błąd i kierujemy użytkownika do strony głównej, zamiast do odpowiedniej podstrony - w takim wypadku nie ma co liczyć na to, że internauta „przeklika się” przez wszystkie podstrony i przeczyta całość od deski do deski. Rzadko kiedy użytkownicy są na tyle zdeterminowani, a często u konkurencji mogą mieć takie informacje dosłownie na wyciągnięcie ręki.
Dlatego na szkoleniu czy kursie warto zwrócić uwagę na tajniki odpowiedniej budowy i konstrukcji strony internetowej. Oczywiście, by w pełni poznać wszystkie te elementy, lepiej wybrać się na szkolenie dotyczące użyteczności stron internetowych, ale już przy prowadzeniu kampanii AdWords można poznać solidne podstawy tego tematu.
Planer słów kluczowych do darmowe narzędzie pomocne w dobieraniu słów kluczowych do kampanii oraz umożliwiające poznanie orientacyjnych statystyk, dotyczących tych fraz. Nie jest to z pewnością narzędzie mocno precyzyjne, co w praktyce oznacza, że nie wszystkie propozycje nowych słów kluczowych zawsze trzeba dodawać do kampanii (jeśli tak zrobimy nagle może się okazać, że do przeprowadzenia kampanii będziemy potrzebować budżetu dziennego w wysokości kilkudziesięciu lub nawet kilkuset złotych!). Jeśli jednak krytycznie podejdziemy do propozycji z planera, to może się okazać, że znajdziemy tam sporo inspiracji.
Przy korzystaniu z możliwości plannera słów kluczowych warto też pamiętać o tym, że narzędzie jest darmowe, ale bez doładowania swojego konta możliwość korzystania z plannera i jego funkcji będzie mocno ograniczona. Można jednak temu zaradzić, doładowując swoje konto drobną kwotą (nawet rzędu kilku złotych) - aż do wyczerpania budżetu można korzystać w nieograniczony sposób ze wszystkich możliwości tego narzędzia.
Bez analizy marketingowej biznesu nie ma mowy o skutecznej kampanii Google AdWords - dlatego na szkoleniu warto poznać sposoby na analizę swojego biznesu, tak, by kampania stała się inwestycją, a nie kosztem. Nie piszemy tu oczywiście o jednym uniwersalnym i w 100 procentach pewnym sposobie na rozwój biznesu - takiej recepty na pewno nie ma i nikt jej nie otrzyma nawet na najlepszym czy najdroższym kursie. Na pewno jednak warto wiedzieć, że ogromne znaczenie ma konkurencja i warto jej działania oraz jej budżet wziąć pod uwagę przy planowaniu swoich kampanii, ponadto istotne jest rozpoznanie, które elementy naszej oferty promować za pomocą Google AdWords - tak, by ta promocja była opłacalna. Ważne jest też, by przeanalizować potrzeby klientów i pod nie przygotować odpowiedni przekaz.
W zeszłym roku Google zafundował swoim reklamodawcom prawdziwą rewolucję - zmianę panelu AdWords. Trudno tutaj mówić o niespodziance, bo zmiana była dość długo i intensywnie zapowiadana, ale premiera nowej wersji na pewno zaskoczyła większość reklamodawców. Choć zasady prowadzenia kampanii pozostały w większości bez zmian, to jednak wygląd panelu jest teraz zupełnie inny. Oczywiście, u wielu osób wciąż wygrywa siła przyzwyczajenia - albo pracują na starej wersji panelu, albo używają jej naprzemiennie z nową. Wyłączenie poprzedniej wersji jest jednak z pewnością tylko kwestią czasu, dlatego warto przyzwyczajać się od samego początku do nowego rozwiązania i używać już nowej wersji.
Tutaj warto jednak zwrócić uwagę na pewną kwestię - Google od jakiegoś czasu coraz większą wagę przywiązuje to sztucznej inteligencji, algorytmów czy systemów samouczących się (więcej o tym czytaj w naszym artykule „Google Adwords a rozwój sztucznej inteligencji”) i jest to widoczne także w nowym panelu. Jeszcze do niedawna większość funkcji trzeba było ustawiać samodzielnie, dziś w wielu przypadkach można zdać się na automatyczne rozwiązania. Tymczasem nie zawsze musi się to odbywać z korzyścią dla wyników kampanii i budżetu reklamodawcy.
Pierwsze logowanie do panelu AdWords może miło zaskoczyć początkujących reklamodawców - jeśli tylko nie klikniemy w opcję „Pomiń instrukcję konfiguracji”, Google przeprowadzi nas krok po kroku przez cały proces, od ustawień kampanii, przez dobranie słów kluczowych, aż po stworzenie reklam i ustawienie płatności. Niestety, daje to też złudne wrażenie, że po zakończeniu tego etapu ustawienie czy optymalizację kampanii mamy już z głowy. Często to jednak jest zbyt mało, by spodziewać się wymiernych efektów biznesowych - co zresztą reklamodawcy sami często dostrzegają po kilku tygodniach samodzielnych działań.
Wtedy na ratunek mogą przyjść kursy czy szkolenia. W wyszukiwarce można znaleźć sporo rozwiązań - wyniki wyszukiwania można bowiem liczyć w setkach tysięcy. I wtedy pojawia się kolejne pytanie - jakie elementy powinny się znaleźć na zajęciach, by nie stracić niepotrzebnie pieniędzy? Choć nasz poradnik nie musi się w 100 procentach pokrywać z programem szkolenia, to jednak warto ich tam szukać - tak, by poznać najważniejsze elementy i tajniki efektywnego prowadzenia kampanii. Nie zawsze też musi to oznaczać płatne i czasochłonne rozwiązania - można też na początek skorzystać z darmowych rozwiązań, takich jak pomocne grupy na Facebooku czy jeden z autorskich kursów AdWords on-line.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy