Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

4 skuteczne sposoby na zwiększenie zwrotu z inwestycji w Google AdWords

Sprawdź cztery skuteczne wskazówki, dzięki którym Twój zysk, osiągnięty dzięki kampanii Google AdWords, może być jeszcze wyższy.

Jak każdy wydatek na działania promocyjne, również Google AdWords należy potraktować jak inwestycję – czyli prowadzić działania w taki sposób, by zysk osiągnięty dzięki kampanii był jak najwyższy. Dlatego jeszcze przed rozpoczęciem kampanii, a następnie w trakcie jej trwania i optymalizacji, należy wziąć pod uwagę ważny czynnik – ROI, co w praktyce oznacza, że trzeba sprawdzić, jaki będzie wskaźnik zwrotu z inwestycji. Dzięki sprawdzeniu, jaki będzie stosunek zysku do nakładów poniesionych na kampanię, można sprawdzić, czy kampania się opłaca. Jeśli tak nie jest, można sprawdzić kilka skutecznych sposobów na zwiększenie zwrotu z inwestycji w AdWords:

Sprawdź, jaką część oferty opłaca Ci się promować i porównaj ją z ofertą konkurencji

Nie cała oferta powinna być w Google AdWords promowana – czasem wręcz może się okazać, że niektóre jej elementy nawet nie powinny, ponieważ zysk dzięki nim jest tak mały, że jest niższy niż koszt kliknięć. Promowanie takiej części oferty za pomocą Google AdWords staje się więc po prostu nieopłacalne. Zanim więc rozpoczniesz prowadzenie kampanii, oblicz, którą część oferty warto promować, a z której lepiej zrezygnować – d to na tym etapie wstępnie można obliczyć ROI, czyli wskaźnik zwrotu z inwestycji. Umożliwi on ocenę stosunku zysku do nakładów poniesionych na kampanię i pozwoli na ustalenie, jaki budżet przeznaczyć na pierwsze działania.

Żadna firma nie działa w biznesowej próżni, dlatego istotna jest także ocena działań konkurencji – nie po to, by bezkrytycznie te działania naśladować, tylko po to, by znaleźć swoje wyróżniki i swoje przewagi, a następnie zasygnalizować je w kampanii. Dzięki temu wiadomo, jak można odróżnić się od konkurencji i jak przekonać klienta, by ostatecznie skorzystał z naszej oferty.

Rozpoznaj, kim są Twoi klienci i jakie są ich potrzeby

Koncentracja na potrzebach klientów z naszej grupy docelowej jest kluczowa dla sukcesu kampanii AdWords. Czasem może się bowiem okazać, że potrzeby klientów są zupełnie inne niż początkowo zakładaliśmy, więc przekaz (zawarty w reklamie czy na stronie internetowej) w ogóle nie spełnia ich oczekiwań. W takim wypadku – nawet jeśli na pierwszy rzut oka kliknięć w reklamę jest sporo, a na stronie pojawia się więcej unikalnych użytkowników niż wcześniej – to trudno mówić o sukcesie kampanii, ponieważ nowych klientów brak.

Jakie jest więc rozwiązanie? Jeszcze przed rozpoczęciem kampanii warto się do niej przygotować i sprawdzić, czy założenia kampanii są zgodne z założeniami naszej strategii biznesowej i czy informacje, które zamierzamy umieścić w reklamach AdWords i na docelowej stronie internetowej, stanowią dla naszych potencjalnych klientów pożądaną wartość. Jeśli nie – wyniki kampanii i analiza statystyk w Google Analytics szybko to zweryfikują, ponieważ efekt będzie widoczny, np. wśród danych dotyczących zachowania użytkowników na stronie.

Na pocieszenie można jednak dodać, że w panelu Google AdWords znajduje się niezłe rozwiązanie, które pozwala nam sprawdzić, czego poszukują użytkownicy, którym wyświetliła się nasza reklama – dzięki temu wiadomo, jakie frazy wpisują internauci, a więc jakie są ich potrzeby.

Skup się na Wyniku Jakości

Jak tłumaczą szefowie Google'a, ich wyszukiwarka nie jest skierowana do firm, tylko do użytkowników i to ich potrzeby jest dostosowywana. Tę filozofię działania widać też w przypadku kampanii Google AdWords – przewagi nie mają wcale te firmy, które dysponują większym budżetem. Duże znaczenie podczas tzw. aukcji AdWords, która decyduje o tym, czy reklama się wyświetli i na jakiej pozycji oraz jaki będzie koszt za kliknięcie, prócz maksymalnej stawki CPC mają także elementy wchodzące w skład Wyniku Jakości – przewidywany CTR (CTR to stosunek kliknięć w reklamę do liczby jej wyświetleń), ocena jakości docelowej oraz trafność reklamy. 

Im te elementy będą oceniane lepiej, tym lepsze będą pozycje reklam oraz niższe będą ceny za kliknięcie – oznacza to bardziej efektywne wydanie budżetu na kampanię. Jeśli więc w swojej kampanii znajdziesz informację o zbyt niskim Wyniku Jakości, to sprawdź wszystkie jego elementy – zwłaszcza zgodność dobranych do kampanii słów kluczowych z tekstem reklamy i tekstami zawartymi na docelowej stronie internetowej.

Zawsze pamiętaj o optymalizacji kampanii AdWords

Zawsze pamiętaj o optymalizacji kampanii Google AdWords – nigdy bowiem nie jest tak, że uda się przewidzieć, jakie elementy będą miały znaczenie i czego będą poszukiwać użytkownicy. Dlatego optymalizacja kampanii powinna być prowadzona stale, warto też wprowadzać nowe rozwiązania i sprawdzać ich skuteczność, zwłaszcza, że Google wciąż pracuje nad udoskonaleniem swojego systemu reklamowego i zazwyczaj co kilka tygodni wprowadzane lub zapowiadane są kolejne nowości.

Należy także pilnować, czy wszystkie elementy, które mają znaczenie w kampanii AdWords (np. oferta, słowa kluczowe, treści reklam czy zawartość strony internetowej) są ze sobą zgodne. Powyżej pisaliśmy już o tym, jak duże znaczenie ma to w przypadku Wyniku Jakości, ale istotne jest to także dla samych użytkowników – jeśli coś zostało obiecane w treści reklamy, to na stronie internetowej powinno się znaleźć uzupełnienie tego przekazu, a nie jego zaprzeczenie.

Podsumowanie

Jak każdy wydatek na działania promocyjne, również Google AdWords należy potraktować jak inwestycję, czyli należy prowadzić działania w taki sposób, by zysk osiągnięty dzięki kampanii był jak najwyższy. Podstawą jest zawsze jak najwyższy ROI, czyli wskaźnik zwrotu z inwestycji. Jeśli po pierwszych działaniach w Google AdWords wyniki nie będą imponujące, przetestuj kilka naszych podpowiedzi na zwiększenie zwrotu z inwestycji w AdWords:

Czytaj także nasz artykuł „Google Adwords – ile kosztuje i jak na nim zarabiać?”

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Weryfikacja konta Google Ads - zrób to, zanim będzie za późno

Na początku 2022 roku Google zaczął wymagać weryfikacji kont Google Ads. Na początku weryfikację mogli przejść tylko reklamodawcy wyznaczeni przez Google. Obecnie każdy może zweryfikować swoje konto samodzielnie.
czytaj

Nie trać swoich danych z GA4 - zmień domyślny okres ich przechowywania

Od początku lipca Google Analytics 4 jest domyślną wersją Analyticsa, a gromadzenie danych w Universal Analytics ma być niedługo wstrzymane.
czytaj

Google testuje nową wyszukiwarkę wykorzystującą AI

Google poinformował, że pracuje nad nową wyszukiwarką opartą o sztuczną inteligencję. Czym inteligentna wyszukiwarka będzie się różnić od dotychczasowej wyszukiwarki Google?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.