Wielu właścicieli firm uważa, że nie stać ich na prowadzenie kampanii Google AdWords. Bardzo często to nieprawda, ale przed rozpoczęciem działań należy się zastanowić, co zrobić, by kampania była opłacalna i stała się dla firmy inwestycją, a nie dodatkowym kosztem.
Przed rozpoczęciem działań Google AdWords należy się zastanowić nad strategią kampanii – zwłaszcza przemyśleć to, które produkty i usługi pozwolą na osiągnięcie takiego zysku, by kampania nie była dla firmy kosztem, tylko inwestycją, innymi słowy – promocja których produktów lub usług będzie dla firmy najbardziej opłacalna. W przypadku części oferty zysk z jej sprzedaży może być tak mały, że koszty kliknięcia w reklamę przewyższą potencjalne przychody, więc prowadzenie kampanii Google AdWords w takim wypadku po prostu się nie opłaca.
Aby sprawdzić, które produkty lub usługi opłaca się promować w Google AdWords, można obliczyć ROI – wskaźnik zwrotu z inwestycji. Dokładne wyliczenie wskaźnika zależy oczywiście od celów kampanii, ale jako ogólną definicję można przyjąć, że ROI to stosunek zysków netto do poniesionych kosztów. Dzięki takim obliczeniom można sprawdzić, czy (i ile) firma zarabia dzięki reklamie Google AdWords oraz jaki budżet na kampanię warto na początek przeznaczyć, by widoczne były już pierwsze efekty. Szczególnie ważne jest to w małych i średnich przedsiębiorstwach, gdzie trzeba koncentrować się na skutecznym i niemalże natychmiastowym pozyskiwaniu klientów, a każda złotówka, wydana na działania promocyjne, powinna być mierzona i powinna zwrócić się w postaci przychodów.
Budżet nie jest jedynym czynnikiem, który decyduje o skuteczności kampanii, co oznacza, że reklamodawcy z większymi budżetami nie muszą mieć z tego względu lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania, a firmy z mniejszymi budżetami wcale nie są skazane na porażkę. To tzw. aukcja AdWords decyduje o tym, które reklamy i których reklamodawców zostaną wyświetlone na dane zapytanie internauty, na jakiej będą pozycji i jaki będzie koszt kliknięcia w reklamę. Podczas aukcji brane są pod uwagę: maksymalna stawka CPC (czyli maksymalny średni koszt jednego kliknięcia, który podany został przez reklamodawcę) oraz Wynik Jakości dotyczący zarówno samej reklamy, jak i strony docelowej (takiej, na którą kieruje reklama). Rezultaty dobrze przygotowanej i umiejętnie optymalizowanej kampanii mogą być czasem lepsze od wyników kampanii z większym budżetem.
Trudno o jednoznaczną odpowiedź na pytanie, ile kosztuje kampania Google AdWords – to klient ostatecznie decyduje o wysokości dziennego budżetu, czyli o kwocie, którą jest gotów zainwestować w kampanię. Z naszych doświadczeń wynika jednak, że kampania Google AdWords nie musi wcale stanowić dużego wydatku dla firmy, a budżety prognozowane przez Google’a często są zawyżone i nie należy się nimi sugerować. Dobre wyniki przy kampaniach lokalnych, czyli wyświetlanych tylko w obrębie danego miasta, można osiągnąć nawet przy 1000 zł miesięcznie.
Konkretne minimalne kwoty pozwalające prowadzić opłacalne kampanie znajdziesz w artykule „Ile trzeba wydać, żeby zrobić? Szacunkowe koszty kampanii Google AdWords”.
Na pytanie o koszt prowadzenia kampanii nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi – w dużej mierze zależy on od tego, jaki cel chcemy za jej pomocą osiągnąć. Prowadzenie kampanii Google AdWords nie musi kosztować dużo, ale przed rozpoczęciem działań warto się zastanowić, co zrobić, by kampania stała się dla firmy inwestycją, a nie tylko kosztem. Warto przede wszystkim zwrócić uwagę na te produkty i usługi, które pozwalają na osiągnięcie zwrotu z inwestycji.
Trzeba też pamiętać, że budżet nie jest jedynym czynnikiem, który decyduje o skuteczności kampanii. Rezultaty dobrze przygotowanej i umiejętnie optymalizowanej kampanii mogą być czasem lepsze niż w przypadku działań z większym budżetem – z tego powodu prowadzenie kampanii Google AdWords warto, przynajmniej w początkowej fazie, powierzyć ekspertom.
Więcej informacji znajdziesz w artykule „Szacunkowe koszty kampanii Google AdWords”.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy