Przy planowaniu lub optymalizacji kampanii Google AdWords można zdać się na swoją intuicję, ale warto też skorzystać z szerokiego wachlarza możliwości, które dają bezpłatne narzędzia Google’a.
Wybrane przez nas narzędzia, które mogą pomóc w ustawieniu, a następnie optymalizacji kampanii Google AdWords, to: Google Optimizer, Google Surveys 360, Google Analytics, planer słów kluczowych, planer kampanii reklamowej, Adwords Editor, Google Atrybucje (Google Attribution), DoubleClick Bid Manager oraz podgląd i diagnostyka reklam w panelu AdWords. Z części z nich można korzystać już teraz, część natomiast miała swoją premierę niedawno, jest więc dopiero dostępna tylko w wybranych krajach, ale z pewnością udostępnienie ich w naszym kraju jest tylko kwestią czasu.
Z pewnością nie wszystkie podpowiedzi prezentowane w narzędziach Google będą pasować do prowadzonej kampanii AdWords, dlatego nie należy podchodzić do nich bezkrytycznie i korzystać tylko z tych propozycji, które są przydatne przy promowaniu oferty. Ponadto dane trzeba umieć odpowiednio interpretować i umiejętnie wyciągać z nich wnioski.
Google Optimize to darmowa platforma przeznaczona do testów A/B – umożliwia przetestowanie różnych wersji firmowej witryny, co pozwala sprawdzić, która z nich spełnia oczekiwania i potrzeby użytkowników oraz zastosowanie której wersji zwiększa szanse na spełnienie biznesowych celów.
Obecnie dostępne są dwa warianty narzędzia: Google Optimize (raczej dla mniejszych firm, zawiera podstawowe rozwiązania do testowania różnych wariantów witryn internetowych) oraz Google Optimize 360 (skierowany raczej do większych firm, umożliwia testowanie witryn, ma też możliwość integracji z narzędziami Google'a, m.in. z Google Analytics, który pozwala śledzić ruch użytkowników w serwisie internetowym). Pierwsza wersja jest darmowa, za drugą natomiast trzeba zapłacić.
Użytkownicy mogą korzystać z analitycznego narzędzia od października 2016 roku, dopiero kilka dni temu, podczas konferencji Google Marketing Next w maju 2017 roku, Google zapowiedziało wprowadzenie możliwości integracji konta Google Optimize z kontem Google AdWords, co ma pozwolić łatwo tworzyć i testować Landing Page, czyli strony docelowe, do których kierują reklamy AdWords. Strony docelowe mogą być dostosowane do użytych w kampanii słów kluczowych, do grup reklam lub kampanii. Opcja integracji AdWords z Google Optimize ma być dostępna w najbliższych tygodniach.
Google Surveys 360, będące częścią płatnego pakietu Google Analytics 360 Suite, to narzędzie służące do przeprowadzania ankiet wśród użytkowników. Korzystanie z narzędzia jest proste: najpierw należy stworzyć ankietę, wybrać grupę docelową, a następnie przeanalizować odpowiedni – pierwsze wyniki są dostępne w panelu już po paru godzinach. Dane można też odpowiednio pogrupować, np. oddzielnie sprawdzić dane w segmentach związanych z demografią.
Podobnie jak w przypadku Google Optimize, kilka dni temu podczas konferencji Google Marketing Next Google zapowiedział wprowadzenie opcji połączenia narzędzia z Google AdWords. Dzięki integracji listy remarketingowe z Google AdWords będą też dostępne w Google Surveys 360, będzie więc można przeprowadzać ankiety wśród użytkowników, którzy znajdują się na listach marketingowych AdWords. Na początek rozwiązanie to będzie dostępne tylko w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.
Google Analytics to darmowe narzędzie Google’a, służące do monitorowania ruchu użytkowników na stronie internetowej. Mówiąc wprost – pozwala dość szczegółowo odpowiedzieć na pytania, jak w witrynie zachowują się internauci. To od połączenia kont Google AdWords i Google Analytics powinno się zacząć prowadzenie każdej nowej kampanii. W panelu Google AdWords można znaleźć informacje dotyczące samej kampanii, a w Google Analytics można uzyskać odpowiedź, jak zachowują się na stronie użytkownicy, pozyskani dzięki działaniom AdWords.
Połączenie konta Google Adwords z kontem Google Analytics pozwala więc na sprawdzenie, czy kampania jest skuteczna, jakie elementy serwisu najczęściej interesują internautów i w jaki sposób zoptymalizować – zarówno samą kampanię, jak zawartość całej strony internetowej. W sekcji dedykowanej Google AdWords można znaleźć szereg informacji dotyczących kampanii, m.in. ile czasu użytkownicy spędzili na stronie po kliknięciu w reklamy, ile odwiedzili podstron, jakie strony opuszczali najczęściej, ile osób złożyło zamówienie czy jakich słów kluczowych szukali.
Niezwykle cenne informacje mogą też tam znaleźć właściciele sklepów internetowych, którzy szukają odpowiedzi, w jaki sposób poprawić swoją stronę internetową, by porzuconych koszyków było jak najmniej, a dokończonych transakcji – jak najwięcej. Jeśli jako cel określone zostało złożenie zamówienia i doprecyzowana została ścieżka zamówienia wraz z określeniem kolejnych podstron, to po pewnym czasie w jednej z zakładek Google Analytics (Konwersje / Cele) będzie można sprawdzić, na jakim etapie porzuconych zostało najwięcej koszyków. Może to bowiem oznaczać, że nad tym elementem sklepu internetowego trzeba jeszcze popracować.
Inne istotne dane, na które w Google Analytics warto zwrócić uwagę, to liczba sesji (informacja, ile zdarzeń zostało odnotowanych w danym okresie czasu na stronie - takim zdarzeniem może być np. przejście na inną podstronę), średnia liczba przeglądanych podstron (tu warto zaznaczyć, że niską średnią liczbą przeglądanych podstron nie zawsze trzeba się przejmować - dotyczy to przypadków, kiedy wszystkie ważne dla klienta informacje, znajdują się na tej podstronie; w takim wypadku użytkownik nie musi przechodzić na inną podstronę, by tam szukać dalszych szczegółów), czas spędzony na stronie i na poszczególnych podstronach oraz końcowe adresy (czyli jakie podstrony były przez użytkowników opuszczane najczęściej).
Planer słów kluczowych, znane także pod nazwą Google Keyword Planner to narzędzie pomocne przy prowadzeniu kampanii w wyszukiwarce (to najpopularniejsza forma reklamy w Google AdWords). Podpowiada, jakich słów szukają użytkownicy, którzy mogliby być zainteresowani konkretną ofertą. Pokazuje również m.in. ile średnio miesięcznie dana fraza jest wyszukiwana oraz wskazuje przybliżony koszt za jedno kliknięcie na dane słowo kluczowe.
Warto jednak pamiętać, że nie zawsze trzeba kierować się sugestiami Google’a, podanymi w planerze słów kluczowych. Na podstawie wpisanych fraz Google generuje sporo propozycji, z czego część z pewnością przyda się przy ustawianiu kampanii. Niekoniecznie jednak trzeba od razu wybierać wszystkie – czasem Google proponuje słowa kluczowe lub frazy tylko luźno związane z promowaną ofertą. Tymczasem reklamodawca, który zna dobrze swój biznes i swoją ofertę, powinien sam ocenić wszystkie podpowiedzi Google i skupić się wyłącznie na tych frazach, które są najbardziej dopasowane do oferty i tylko te stwierdzenia wykorzystać następnie w kampanii AdWords.
Aby zacząć korzystać z planera słów kluczowych, należy wejść do zakładki „Narzędzia” i wybrać „Planer słów kluczowych”. Po wpisaniu przykładowych słów kluczowych lub podaniu adresu witryny można sprawdzić propozycje nowych fraz. Te, które przydadzą się w kampanii AdWords, można od razu dodać do swojego konta – do kampanii lub grupy reklam (nowej lub już istniejącej).
Planer kampanii w sieci reklamowej, znany także pod nazwą Google Display Planner, to bezpłatne narzędzie, które może wspomóc przeprowadzenie kampanii w sieci reklamowej Google AdWords. Podpowiada według jakich kryteriów można kierować kampanię w sieci, np. według zainteresowań klientów, itp. W plannerze można również poznać nowe propozycje konkretnych witryn internetowych, na których publikowane mogą być reklamy.
Aby zacząć korzystanie z Google Display Plannera należy wejść do zakładki „Narzędzia” i wybrać „Planer kampanii w sieci reklamowej”. Wtedy użytkownik zostanie przeniesiony do oddzielnej podstrony, gdzie po wypełnieniu kilku pól można poznać pomysły nowych grup reklam. Po poznaniu propozycji następnie należy wybrać jedną z opcji: dodanie grup reklam do nowej kampanii, dodać propozycje grup reklam do istniejącej kampanii lub połączyć propozycje z istniejącą grupą reklam.
Na podstronie „Podgląd i diagnostyka reklam” można znaleźć bezpłatne narzędzie służące do testowania reklam. Aby z niego skorzystać należy wpisać odpowiednie hasło, czyli wybrane słowo kluczowe, a następnie sprawdzić, czy po wpisaniu danej frazy reklama jest wyświetlana wśród płatnych wyników wyszukiwania, uwzględniając przy tym takie opcje jak lokalizacja, język, domena oraz urządzenia. Google może potwierdzić, że reklama wyświetla się dla danego słowa kluczowego lub nie. Jeśli z jakiegoś powodu reklama nie będzie się wyświetlała, to Google poda od razu powód (np. niski ranking reklamy), obok znajdzie się też link do odpowiedniej podstrony, gdzie będzie można znaleźć bardziej propozycję rozwiązania problemu.
Nowe narzędzie Google’a – Google Atrybucje (ang. Google Attribution) – zostało zaprezentowane kilka dni temu, podczas konferencji Google Marketing Next, która odbyła się pod koniec maja w San Francisco i kierowana była do branży marketingu online.
Google Atrybucje to narzędzie służące do integracji danych pochodzących z Google AdWords, Google Analytics oraz DoubleClick Search – platformy do zarządzania kampaniami marketingowymi w wyszukiwarkach.
Dane dotychczas były dostępne bez problemu, ale ich zbieranie i porównywanie pochłaniało dużo czasu. Teraz ocena skuteczności działań marketingowych będzie odbywała się szybciej. Google Atrybucje pozwala bowiem zmierzyć wpływ działań marketingowych na zachowania klientów na różnych urządzeniach i w różnych kanałach. Teraz szybciej będzie można sprawdzić, które działania marketingowe działają, czy przynoszą efekty w postaci zwiększenia sprzedaży i w jaki sposób można poprawić wyniki, np. poprzez zmianę stawek czy przesunięcia budżetu między różnymi kanałami. Wyniki są w zasadzie dostępne od razu, udostępniane są w raportach.
Nowe narzędzie wykorzystuje systemy samouczące się (znane także jako samouczenie się maszyn, systemy uczące się czy machine learning), które analizują dane i wykorzystują je do samodoskonalenia się i nabywania wiedzy, potrzebnej do rozwiązania konkretnego problemu. Systemy te są wykorzystywane także w działaniach marketingowych, ponieważ - jak pisaliśmy w naszym artykule „Google Adwords a rozwój sztucznej inteligencji” - umożliwiają analizę dużej ilości danych w czasie rzeczywistym, co w efekcie pozwala na dotarcie do użytkowników z odpowiednimi reklamami w odpowiednich momentach. już teraz wydatki na działania reklamowe na całym świecie liczone są w setkach miliardów dolarów, a prognozy zapowiadają dalsze wzrosty i jeszcze zacieklejszą walkę o klienta. W takim wypadku automatyzacja działań marketingowych i stosowanie systemów samouczących się wydaje się naturalnym rozwiązaniem.
Informacje o wprowadzeniu nowego narzędzia Google’a połączyło z informacją o rozszerzeniu pomiaru wizyt w sklepach tradycyjnych także w kampaniach TrueView w YouTube (to rozwiązanie dostępne dotychczas było w kampaniach w sieciach wyszukiwania AdWords i reklamowej oraz w kampaniach produktowych, czyli Google Shopping), co pozwala sprawdzić jak wygląda proces zakupowy, który rozpoczyna się w świecie wirtualnym, a kończy – w realnym.
Opis Google Atrybucje – choć z pewnością brzmi niewinnie – to jednak w połączeniu z informacją o śledzeniu użytkowników offline wywołał on dość duże poruszenie nie tylko w branży marketingowej. Sama wizyta w sklepie to oczywiście istotna informacja, ale nie tak istotna jak dokonanie transakcji oraz jej wartość. Tylko taka informacja pozwala stwierdzić, czy wydatki poniesione na reklamę przynoszą efekty. Informacje o transakcjach można samodzielnie importować do programu AdWords, a także – co ciekawsze i istotniejsze – można też korzystać z danych udostępnianych przez partnerów Google'a. Jak podał sam Google, sieć partnerów rejestruje ok. 70 proc. transakcji realizowanych kartami kredytowymi i debetowymi w Stanach Zjednoczonych. Przy korzystaniu z tej funkcji, Google może więc automatycznie raportować w Google AdWords dane dotyczące sprzedaży.
Obecnie Google Atrybucja jest w fazie beta, ale Google już zapowiedziało, że udostępnienie narzędzia większej liczbie reklamodawców to kwestia kilku najbliższych miesięcy.
AdWords Editor to aplikacja Google’a, która służy do zarządzania kampaniami reklamowymi AdWords. Do aplikacji można pobrać realizowane kampanie, wprowadzać w nich zmiany dzięki odpowiednim narzędziom, a następnie przesyłać te zmiany do Google AdWords.
Zmiany można wprowadzać na wielu kampaniach (dzięki korzystaniu z narzędzi do edycji zbiorczej), pliki z kampaniami można importować i eksportować, można także kopiować lub przenosić elementy między grupami reklam i kampaniami. W aplikacji są też widoczne statystyki wszystkich kampanii AdWords lub tylko wybranej części. W Adwords Editorze pracować można także wtedy, gdy nie ma dostępu do Internetu.
Aby korzystać z narzędzia, wystarczy wejść na stronę aplikacji (kliknij tutaj), wybrać system, na którym będzie zainstalowania aplikacja i ją zainstalować. Po uruchomieniu pierwszy raz programu należy zalogować się na swoje konto Google, na którym prowadzone są kampanie AdWords, a następnie poczekać na pobranie do aplikacji wszystkich elementów – nie trwa to długo, dlatego już po chwili można zacząć korzystanie z programu.
DoubleClick Bid Manager to platforma, która umożliwia agencjom i marketerom skuteczniejszy i sprawniejszy zakup mediów displayowych z pojedynczej platformy w różnych programach wymiany ruchu w czasie rzeczywistym. Podczas majowej konferencji Google Marketing Next 2017 Google zapowiedział możliwość ulepszonego planowania kampanii – w tym celu zamierza wykorzystać samouczące się systemy, by można było media plan modyfikować, zatwierdzać i aktywować jednym kliknięciem, co pozwoli skutecznie dotrzeć do odbiorców.
Przy planowaniu lub optymalizacji kampanii Google AdWords można zdać się na swoją intuicję, ale warto też skorzystać z szerokiego wachlarza możliwości, które dają bezpłatne narzędzia Google’a. Wybrane przez nas rozwiązania to: Google Optimizer, Google Surveys 360, Google Analytics, planer słów kluczowych, planer kampanii reklamowej, AdWords Editor, Google Atrybucje (Google Attribution), DoubleClick Bid Manager oraz podgląd i diagnostyka reklam w panelu AdWords. Z części z nich można korzystać już teraz, część natomiast miała swoją premierę niedawno, jest więc dopiero dostępna tylko w wybranych krajach, ale z pewnością udostępnienie ich w naszym kraju jest tylko kwestią czasu.
Z pewnością nie wszystkie podpowiedzi prezentowane w narzędziach Google będą pasować do prowadzonej kampanii AdWords, dlatego nie należy podchodzić do nich bezkrytycznie i korzystać tylko z tych propozycji, które są przydatne przy promowaniu oferty. Ponadto dane trzeba umieć odpowiednio interpretować i umiejętnie wyciągać z nich wnioski.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Sięgnij do naszych artykułów: Google Analytics - które dane są szczególnie ważne?, W jaki sposób warto korzystać z Google Planera?, Google AdWords a rozwój sztucznej inteligencji oraz Jakie nowości szykuje Google? Relacja z Google Marketing Next 2017.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy