Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

AdWords Express - czym różni się od Google AdWords?

Google AdWords to rozbudowany system reklamowy pozwalający w bardzo precyzyjny sposób dotrzeć do potencjalnych klientów w internecie. Usługa AdWords Express ma umożliwiać osiągnięcie tego celu za pomocą jeszcze prostszych i szybszych narzędzi. Czym różnią się oba oferowane przez internetowego giganta rozwiązania?

AdWords Express to usługa skierowana do małych przedsiębiorstw chcących w prosty i łatwy sposób reklamować swoją działalność w sieci. Według Google utworzenie reklamy w AdWords Express nie wymaga żadnych umiejętności i nie powinno zająć więcej niż kwadrans. Mogłoby się więc wydawać, że jest to rozwiązanie idealne. Warto jednak zwrócić uwagę na kilka aspektów korzystania z tego narzędzia.

Czym jest AdWords Express?

AdWords Express to uproszczona wersja systemu AdWords pozwalająca na błyskawiczną konfigurację konta i uruchomienie pierwszej kampanii w sieci wyszukiwania niemal każdemu. Jej prostota wynika w dużej mierze z o wiele większej niż w przypadku AdWords automatyzacji. Po założeniu konta dokonujemy jedynie jego wstępnej konfiguracji: tworzymy treść reklamy tekstowej, określamy lokalizacje, w których będzie się wyświetlać, wybieramy usługi lub produkty, których ona dotyczy i dobieramy do niej wyrażenia z listy zaproponowanej przez Google. System podsuwa frazy na podstawie treści reklamy, kategorii, do której przypiszemy naszą działalność oraz firmowej strony internetowej. Warto zauważyć, że podane słowa nie są tym samym, co słowa kluczowe w pełnej wersji AdWords – Google informuje wyraźnie, że „Twoją reklamę będziemy wyświetlać osobom wyszukującym w Google podobne hasła”. Do reklamy nie możemy, jak w przypadku AdWords, dodać żadnych rozszerzeń ani szczegółowych informacji.



W AdWords Express tak, jak i w AdWords, obowiązuje model płatności za efekty, czyli kliknięcia w reklamę (CPC). Samo jej wyświetlenie jest darmowe. To, czy i jak często będzie się ona pokazywać potencjalnym klientom zależy jednak od wielkości budżetu, jaki przeznaczymy na kampanię. Google wprost informuje, że w AdWords Express to środki wpłacone na konto decydują o częstotliwości i miejscu wyświetlania reklam. Po utworzeniu tekstu pierwszej reklamy system od razu zaproponuje automatyczne dostosowanie budżetu. Jego wysokość będzie zależała od dotychczasowych kosztów ponoszonych przez reklamodawców, stawek za dane słowa kluczowe, lokalizacji i konkurencji.



Reklamy stworzone w AdWords Express mogą wyświetlać się w wyszukiwarce Google, Mapach Google i witrynach partnerskich. Po uruchomieniu kampanii mamy wgląd do niektórych jej statystyk: możemy sprawdzić liczbę wyświetleń reklamy, liczbę kliknięć, wydane środki czy wyszukiwane słowa kluczowe. Stworzone w AdWords Express reklamy można w każdej chwili edytować i ponownie konfigurować, zmianom może również ulec budżet. Narzędzie pozwala także na dodanie kolejnej reklamy dotyczącej pozostałych produktów czy usług.

Google AdWords daje więcej możliwości

Niewątpliwie Google AdWords daje użytkownikowi więcej możliwości na każdym etapie konfigurowania i późniejszego optymalizowania kampanii. System pozwala przede wszystkim na łączenie pojedynczych reklam w grupy, a tych w kampanie – każda z nich ma osobny budżet, dzięki czemu możemy precyzyjnie zaplanować, na promowanie której części oferty przeznaczymy najwięcej środków.

Drugą ważną różnicą jest możliwość samodzielnego dodawania słów kluczowych do poszczególnych grup reklam. Co więcej, w Google AdWords możemy dokładnie określić, w jaki sposób nasze frazy mają być dopasowane do wyszukiwań użytkowników, dzięki czemu unikamy wyświetlania reklamy na zapytania zbyt luźno związane z naszą ofertą i trafnie odpowiadamy na potrzeby naszych potencjalnych klientów. Dla każdego słowa kluczowego możemy określić maksymalną stawkę, jaką gotowi jesteśmy zapłacić za wyświetlenie reklamy na daną frazę.

W Google AdWords mamy realny wpływ na poprawę skuteczności i efektywności reklam przy jednoczesnym obniżeniu kosztu kliknięcia. Wszystkie ustawienia służące optymalizacji kampanii można zmieniać w jej trakcie, po analizie szczegółowych raportów dostarczanych przez system. AdWords Express nie pozwala na modyfikację wielu kluczowych dla powodzenia kampanii ustawień - są one konfigurowane automatycznie, nie zawsze z najlepszym skutkiem dla reklamodawcy.

Kolejną ważną różnicą pomiędzy klasyczną wersją AdWords a AdWords Express jest dostęp do szczegółowych i rozbudowanych raportów prezentujących wyniki kampanii. Generowane przez AdWords podsumowania pozwalają nie tylko na zoptymalizowanie kampanii, ale dają również konkretną wiedzę na temat zachowań i preferencji użytkowników, co można wykorzystać także w innych działaniach marketingowych.

Podsumowanie

Choć komplikacja procesu przygotowania reklam w Google AdWords i nie do końca intuicyjna obsługa (nowa wersja panelu użytkownika nieco ułatwia poruszanie się po swoim koncie i zarządzanie kampaniami) mogą stanowić barierę dla wielu reklamodawców, warto jednak zdecydować się na wykorzystanie tego właśnie narzędzia do promowania swojej działalności w sieci. Możliwość szczegółowego skonfigurowania kampanii pozwala na zrealizowanie konkretnych celów biznesowych (np. pozyskania większej liczby klientów), a całkowita mierzalność wyników reklamy AdWords gwarantuje kontrolę wydatków i ciągłą poprawę efektywności kampanii. Automatyzacja tych procesów w AdWords Express jest wygodna, ale może doprowadzić do marnowania przeznaczonego na reklamę w internecie budżetu.

Odpowiednio ustawiona kampania Google AdWords przynosi konkretne zyski, dlatego warto choćby na początku, powierzyć zarządzanie reklamą w sieci ekspertom. Samodzielne korzystanie z narzędzi takich, jak AdWords Express, może okazać się całkowicie nieefektywne – zautomatyzowane mechanizmy zarządzające reklamami w AdWords Express niekoniecznie będą ułatwiały osiągnięcie jak najlepszych wyników przy maksymalnym ograniczeniu kosztów. Pozostawianie konfiguracji kampanii systemowi doprowadza raczej do odwrotnej sytuacji i bezowocnego „wyklikiwania” budżetu.

Zobacz również: „Dlaczego warto stale prowadzić kampanię w Google AdWords?”


Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Weryfikacja konta Google Ads - zrób to, zanim będzie za późno

Na początku 2022 roku Google zaczął wymagać weryfikacji kont Google Ads. Na początku weryfikację mogli przejść tylko reklamodawcy wyznaczeni przez Google. Obecnie każdy może zweryfikować swoje konto samodzielnie.
czytaj

Nie trać swoich danych z GA4 - zmień domyślny okres ich przechowywania

Od początku lipca Google Analytics 4 jest domyślną wersją Analyticsa, a gromadzenie danych w Universal Analytics ma być niedługo wstrzymane.
czytaj

Google testuje nową wyszukiwarkę wykorzystującą AI

Google poinformował, że pracuje nad nową wyszukiwarką opartą o sztuczną inteligencję. Czym inteligentna wyszukiwarka będzie się różnić od dotychczasowej wyszukiwarki Google?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.