Jeśli Twoja firma jest na pierwszym miejscu w wynikach Google’a, to nie oznacza, że popularnością w Internecie bijesz swoją konkurencję na głowę. Wyniki pozycjonowania organicznego zależą bowiem od paru innych czynników, które dopasowują wyniki do potrzeb konkretnego użytkownika.
Kiedyś znaczenie miały słowa kluczowe, dziś Google analizuje również dodatkowy kontekst, np. historię wcześniejszych wyszukiwań, geolokalizację użytkownika czy dogodny dojazd do miejsca wyszukiwania. To oznacza, że nie można już mówić o stałym pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania Google.
Bardzo często nasi klienci dzwonią do nas z prośbą o poradę – co zrobić, by to ich firma znalazła się na pierwszym miejscu w wyszukiwarce, a nie strona ich konkurencji. Tłumaczymy wtedy, że ich klienci niekoniecznie muszą widzieć te same wyniki. W takiej sytuacji działa bowiem bardzo prosty mechanizm. Bardzo często nasi klienci wchodzą na stronę konkurencji, ponieważ chcą sprawdzić, czy coś się zmieniło w ofercie, czy pojawiały się jakieś nowości albo czy zostały wprowadzone w serwisie zmiany. Z historii wyszukiwań widać, że są tym serwisem mocno zainteresowani, dlatego Google wychodzi naprzeciw ich oczekiwaniom i wyświetla stronę jako pierwszą.
Geolokalizacja to nic innego, jak ustalenie za pomocą GPS-a lub adresu IP, gdzie się obecnie znajdujemy ze swoim urządzeniem. Dzięki temu Google weźmie pod uwagę miejsce pobytu i np. komuś w Poznaniu na hasło ,,gabinet stomatologiczny” nie pokaże wyników z Krakowa. I odwrotnie – jeśli będziemy przebywać w Krakowie, otrzymamy listę wyników właśnie z tego miasta. Takie ułatwienie ma ogromne znaczenie zwłaszcza w dzisiejszych czasach, kiedy praktycznie każdy z nas ma w kieszeni lub w torbie smartfona.
Google bierze też pod uwagę dogodność dojazdu, co jest istotne zwłaszcza w dużych miastach. Dlatego użytkownikowi, który mieszka w konkretnej dzielnicy, wyświetlą się raczej firmy z jego okolicy, a nie te z drugiego końca miasta, gdzie będzie musiał jechać komunikacją publiczną, korzystając po drodze z dwóch przesiadek.
Historia Twoich wcześniejszych wyszukiwań, geolokalizacja i dogodny dojazd - wszystkie te czynniki są brane pod uwagę przy wyświetlaniu wyników organicznych Google'a. Ten dodatkowy kontekst sprawia, że nie można już mówić o stałym pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania Google. Dlatego – jeśli zależy Ci na promowaniu się na pierwszej stronie wyników Google’a – warto zainteresować się kampaniami płatnymi Google AdWords, zwłaszcza, że dobre wyniki przy kampaniach lokalnych (wyświetlanych tylko w obrębie danego miasta) można osiągnąć nawet przy 1000 zł.
Więcej o koszcie kampanii AdWords przeczytasz w tekście „Ile trzeba wydać, żeby zarobić? Szacunkowe koszty kampanii AdWords”
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy