Zastanawiasz się nad uruchomieniem kampanii Google Ads (AdWords), ale nie wiesz, czy Cię na nią stać? Na podstawie wieloletniego doświadczenia podajemy szacunkowe koszty sensownej kampanii w Google Ads – takiej, która przyniesie wymierne zyski.
Google Ads (AdWords) pozwala na promowanie swoich produktów czy usług w wyszukiwarce internetowej Google – miejscu, w którym Twoi potencjalni klienci sami poszukują oferty takiej, jak Twoja. By przyciągnąć ich uwagę warto zaprezentować ją w odpowiednim miejscu. Takim w wyszukiwarce jest szczyt listy wyników wyszukiwania. Można się wspinać na niego z pomocą mozolnego i nie gwarantującego oczekiwanego efektu pozycjonowania albo wykorzystać Google Ads – narzędzie, którego działanie pozwala na niemal błyskawiczne osiągnięcie zamierzonego celu (więcej o przewagach Google Ads nad pozycjonowaniem przeczytasz w tekście „Czym Google Ads różni się od pozycjonowania strony?”).
Zastanawiasz się, ile to kosztuje? Dokładna wycena skutecznej kampanii Ads przed jej uruchomieniem jest bardzo trudna – wiele zależy od specyfiki branży, konkurencji oraz różnorodności oferty. Na podstawie wieloletniego doświadczenia podpowiadamy jednak, o jakiego rzędu kwotach trzeba myśleć, planując kampanię Google Ads. Co ważne, podane kwoty dotyczą jedynie kampanii w sieci wyszukiwania i reklam tekstowych. Nie bierzemy tutaj pod uwagę reklam graficznych (displayowych), reklam produktowych (Google Shopping) oraz reklam wideo w serwisie YouTube.
Firmy świadczące swoje usługi na ograniczonym obszarze mogą prowadzić kampanię z nieco mniejszym budżetem niż firmy, które chcą się promować w całej Polsce. Warto pamiętać o ustawieniu odpowiedniej lokalizacji na etapie konfigurowania kampanii (więcej o reklamach lokalnych: „Czy użytkownicy potrzebują lokalnej reklamy?”), ponieważ ograniczenie obszaru, na którym wyświetlane będą reklamy powoduje, że zmagamy się z inną, mniejszą konkurencją, co pozwala na osiągnięcie zadowalających wyników przy niższych wydatkach.
Przy kampanii lokalnej trzeba myśleć o wydatkach rzędu minimum 1000 zł miesięcznie – tylko na reklamy tekstowe Ads. Dopiero taka kwota pozwoli osiągnąć wymierne efekty. Natomiast promowanie swoich usług w całej Polsce wymaga zainwestowania około 2-3 tysięcy złotych na miesiąc. Firma, która chce reklamować za pomocą Ads np. tylko jeden z rodzajów swoich usług lub usługę, która przynosi największe zyski może budżet kampanii nieco ograniczyć. Jednak 1000 zł to absolutne minimum pozwalające dotrzeć do klientów na terenie całego kraju. Wiele oczywiście zależy od branży, w której firma działa – im popularniejsza usługa, tym prawdopodobnie większa konkurencja, a tym samym wyższy koszt kampanii Google Ads.
W przypadku sprzedaży produktów trzeba liczyć się z nieco wyższymi kosztami. Sklepy internetowe z założenia funkcjonują na terenie całej Polski, więc oszczędności nie znajdziemy w zawężeniu lokalizacji. Dlatego im mniejszy budżet, który właściciel sklepu może przeznaczyć na kampanię Google Ads, tym dokładniej należy przemyśleć strategię promowania swoich produktów za pomocą tego narzędzia. Aby kampania była efektywna, musimy myśleć o wydatku rzędu 2-3 tysięcy złotych miesięcznie. Duże sklepy nie mogą za taką kwotę reklamować w sieci wszystkich swoich produktów (wyliczenia nadal dotyczą jedynie reklam tekstowych w wyszukiwarce).
Dlatego tak ważne jest, by unikać rozdrobnienia i skupić się na promocji tych produktów (czy kategorii produktów), których sprzedaż przynosi największy zysk. Lepiej docierać do potencjalnych klientów skutecznie z częścią oferty, niż nie docierać do nich wcale.
Google Ads umożliwia również stworzenie kampanii ogólnej promującej sam sklep. Jest to możliwość przydatna szczególnie tym firmom, które zaczynają dopiero sprzedawać w sieci.
Do podanych kwot wydatków na Google Ads, czyli kwot przelewanych na indywidualny numer konta Google (więcej o płatnościach i sposobie ich realizacji przeczytasz w naszym kursie Google Ads, lekcja 9), należy doliczyć koszty dodatkowe. Pierwszy z nich jest nieunikniony i dotyczy wszystkich korzystających z Google Ads w Polsce.
Do rzeczywistego kosztu kampanii doliczyć należy 23% podatek VAT. Faktury za wpłaty na indywidualne konto Google Ads wystawiane są przez Google Ireland, co wiąże się z dodatkową opłatą za tzw. import usługi z zagranicy. Do miesięcznego rzeczywistego kosztu kampanii Google Ads należy więc dodać kwotę stanowiącą jego 23-procentową część.
Przykładowo: na kampanię chcemy wydawać 1200 zł miesięcznie i tyle przelewamy bezpośrednio na konto Google. Ustawienia budżetu kampanii powodują jednak, że jej rzeczywisty koszt w maju wyniósł 1000 zł. Niewydane 200 zł będziemy mogli więc wykorzystać w kolejnym miesiącu, a do wydanego 1000 zł będziemy musieli doliczyć 230 zł podatku VAT. Jak to zrobić?
Do faktury wygenerowanej przez Google na początku każdego miesiąca dołączyć trzeba tzw. notę wewnętrzną z doliczonym podatkiem VAT. Pamiętajmy jednak, że im wyższy podatek naliczony, tym mniejsza kwota, którą będziemy musieli oddać urzędowi skarbowemu.
Jeśli zdecydujemy się prowadzić działania w Google Ads samodzielnie, możemy liczyć na oszczędności. Niestety, szczególnie na początku naszej przygody z systemem reklamowym Google, mogą się one okazać pozorne. Tylko właściwa konfiguracja kampanii przyniesie wymierne zyski, a trudno, by osoba nie mająca doświadczenia od razu trafiła na właściwe ustawienia. Reklamodawcom, którzy chcieliby jednak spróbować swoich sił, polecamy nasz darmowy kurs Google Ads, który krok po kroku przeprowadza przez wszystkie etapy tworzenia kampanii – od założenia konta po jej optymalizację. Na początku warto jednak skorzystać z profesjonalnej pomocy – przynajmniej przy ustawianiu i obserwacji kampanii po jej uruchomieniu. Szkoda wydawać niemałe przecież, szczególnie dla mniejszych firm, pieniądze na coś, co nie przyniesie zysków. Inwestycja w dobrą obsługę kampanii dość szybko się zwróci, a wysokość tego zwrotu będzie można dokładnie wyliczyć.
Prowadzenie ogólnopolskiej kampanii Google Ads wymaga wydania minimum tysiąca złotych na same reklamy tekstowe. Do kosztu kampanii należy doliczyć 23-procentowy podatek VAT oraz koszt obsługi kampanii. Przy mocno ograniczonym budżecie należy szczegółowo przemyśleć strukturę konta – powinna ono odzwierciedlać hierarchię najważniejszych dla nas produktów czy usług. Dzięki temu skupimy się na promowaniu najbardziej zyskownej części oferty i osiągniemy wyższy zwrot z inwestycji. Przed uruchomieniem kampanii warto skonsultować się ze specjalistą Google Ads – zapraszamy do kontaktu mailowego kontakt@adpresso.pl lub telefonicznego 616 700 393.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy