Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Dlaczego teksty na stronie powinny być napisane prostym językiem?

Zarówno w codziennym użyciu języka mówionego, jak i w trakcie pisania, mamy tendencję do nadmiernego komplikowania tego, co chcemy przekazać. Niestety, zwykle wpływa to negatywnie na naszą komunikatywność. Prostota i oszczędność w korzystaniu ze słownika są dziś szczególnie ważne w sieci.

Bardziej skomplikowane i rozbudowane wypowiedzi kojarzą nam się od czasów szkolnych z uczonością. Osoba używająca języka zawiłego, nasyconego terminologią i wykorzystującego długie, wielokrotnie złożone zdania, w powszechnym odbiorze uchodzi za kogoś inteligentniejszego, dysponującego większą wiedzą. Najnowsze badania przeprowadzone na uniwersytecie w Stanford dowodzą jednak, że przekonanie to nie ma pokrycia w faktach.

W jednym w eksperymentów studentom przedstawiono dwie wersje tego samego tekstu – fragmentu „Medytacji” Kartezjusza – przetłumaczone w dwóch stylach: prostszym, potocznym i bardziej skomplikowanym. Okazało się, że to przystępniejszy tekst został oceniony jako stworzony przez osobę inteligentniejszą. Jasne formułowanie myśli sprawia, że sam tok rozumowania wydaje nam się logiczniejszy i bardziej uporządkowany. Zbytnie komplikowanie tekstu (nawet nieświadome) sugeruje natomiast, że osoba go pisząca stara się za pomocą stylu przykryć braki w treści (niewiedzę, nieprzemyślaną strukturę itd.). Szczegółowy opis tego i pozostałych eksperymentów można znaleźć w artykule „Consequences of Erudite Vernacular Utilized Irrespective of Necessity: Problems with Using Long Words Needlessly” dostępnym online.

Proste pisanie ważne w sieci

Używanie prostego i przystępnego w odbiorze języka jest szczególnie istotne w sieci – to tutaj mamy najmniej czasu, by zachęcić czytelnika do zatrzymania się na tekście. Jak dowodzą badania, lektura treści na stronach internetowych jest zwykle bardzo szybka i pobieżna – wzrok prześlizguje się po akapitach tekstu w poszukiwaniu interesujących odbiorcę słów. W internecie nie czytamy, a raczej skanujemy zawarte na stronie treści.

Dlatego tak ważne jest, by jak ognia unikać pustosłowia i zbędnych ozdobników tekstu. Zasada ta dotyczy także stron firmowych czy sklepów internetowych. Treści na nich powinny być jak najsilniej nasycone informacjami istotnymi dla potencjalnych odbiorców, a nie dla właścicieli witryny. Zasady dotyczące np. realizacji zakupów w sklepie online powinny być napisane w sposób jasny i zrozumiały, tak, by ich interpretacja nie budziła wątpliwości. Warto również rezygnować ze stosowania form charakterystycznych dla języka urzędowego – zwiększają one dystans pomiędzy nadawcą a odbiorcą tekstu.

Prosty styl nie oznacza prostej treści

Prostym językiem można pisać również teksty eksperckie – nawet jeśli strona skierowana jest do profesjonalistów nie oznacza to, że teksty na niej zawarte muszą być pisane językiem naukowym. Okazuje się, że specjaliści nie oceniają profesjonalizmu tekstów branżowych na podstawie ich stylu. Tekst staje się interesujący głównie dzięki swojej zawartości (czy tekst wnosi coś nowego?), aktualności, rzetelności i przejrzystości. W zakresie samego językowego ukształtowania tekstu największe znaczenie ma poprawność językowa. Powtarzające się błędy podważają zaufania do tekstu, a tym samym – do całej strony.

W jaki sposób tworzyć więc wartościowe teksty na firmową stronę? Praktyczne wskazówki znajdziesz w artykule „Jak przygotować dobre teksty na firmową stronę?”

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Weryfikacja konta Google Ads - zrób to, zanim będzie za późno

Na początku 2022 roku Google zaczął wymagać weryfikacji kont Google Ads. Na początku weryfikację mogli przejść tylko reklamodawcy wyznaczeni przez Google. Obecnie każdy może zweryfikować swoje konto samodzielnie.
czytaj

Nie trać swoich danych z GA4 - zmień domyślny okres ich przechowywania

Od początku lipca Google Analytics 4 jest domyślną wersją Analyticsa, a gromadzenie danych w Universal Analytics ma być niedługo wstrzymane.
czytaj

Google testuje nową wyszukiwarkę wykorzystującą AI

Google poinformował, że pracuje nad nową wyszukiwarką opartą o sztuczną inteligencję. Czym inteligentna wyszukiwarka będzie się różnić od dotychczasowej wyszukiwarki Google?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.