Google Search Console to darmowe narzędzie dla programistów i webmasterów pozwalające zwiększyć skuteczność strony internetowej w wyszukiwarce Google. W jaki sposób?
Skuteczna strona w sieci to przede wszystkim taka strona, którą można znaleźć. Nawet najnowocześniejsza i najlepiej zaprojektowana witryna nie przyniesie spodziewanego efektu, jeśli nikt nie będzie mógł na nią trafić przez wyszukiwarkę Google.
Opublikowanie nowej strony w sieci nie oznacza automatycznie, że będzie ona widoczna w wyszukiwarce Google. Prawdopodobnie witryna w końcu pojawi się na stronie z wynikami wyszukiwania, jednak czasami może to trochę potrwać (nawet do 30 dni). W niektórych przypadkach natomiast, przez różnego rodzaju błędy programistyczne na stronie, może się ona nie wyświetlać w Google wcale lub w taki sposób, który nic nie mówi użytkownikowi wyszukiwarki – bez meta tytułów i meta opisów (ostatni wynik na liście):
Na przykładzie widać, że strony, które wyświetlają się wraz z tytułem i opisem (meta title/title tag/meta tag title i meta description/description tag/meta tag description) lepiej informują użytkownika wyszukiwarki o swojej zawartości – tym samym szybciej pozwalają zweryfikować, czy będą dobrą odpowiedzią na wpisane zapytanie. Dzięki uzupełnionym meta opisom prawdopodobieństwo, że ktoś kliknie w dwa pierwsze linki jest o wiele większe. Trzeci nie wzbudza zaufania oraz w żaden sposób nie zachęca do kliknięcia. Jak sprawdzić, czy strona wyświetla się w wyszukiwarce Google i w jaki sposób wygląda? Jeśli nie możemy na nią trafić przez zwykłe wyszukiwanie, można skorzystać z komendy wpisywanej bezpośrednio w wyszukiwarkę: site:adresstrony (np. site:supersklep-zoologiczny.pl). Jeśli strona nie zostanie odnaleziona, oznacza to, że nie została jeszcze przez Google zaindeksowana (nie mam jej w katalogu stron wyszukiwarki). Aby to zmienić, warto skorzystać z Google Search Console.
Google Search Console to darmowe narzędzie pozwalające zarządzać witryną w wyszukiwarce Google (z której korzysta dziś w Polsce prawie 96 proc. użytkowników sieci). Dzięki Google Search Console można wysłać prośbę o zaindeksowanie witryny (czyli dodanie jej do indeksu stron Google – tak, jak wspomnieliśmy, warto zrobić od razu po opublikowaniu strony lub po wprowadzeniu na niej większych zmian), kontrolować wygląd strony w wynikach wyszukiwania i jej pozycję, zbierać dane o użytkownikach witryny i ich zachowaniu oraz o tym, jakie słowa kluczowe wpisane w przeglądarkę spowodowały wyświetlenie naszej witryny (więcej o pozyskiwaniu słów kluczowych z Search Console i innych źródeł przeczytasz tutaj: „Skąd pozyskiwać słowa kluczowe do kampanii Google Ads?”). Google Search Console informuje także na bieżąco o stanie witryny, problemach i awariach oraz możliwościach jej optymalizacji.
Google Search Console pozwala więc na poprawienie widoczności i skuteczności witryny w sieci nawet osobom, które nie zajmują się na co dzień programowaniem. Aby skorzystać z usługi, wystarczy mieć konto Google i potwierdzić za jego pomocą prawo do zarządzania stroną. Rozbudowane artykuły w Centrum Pomocy Google pozwolą na przejście krok po kroku przez połączenie witryny z kontem Search Console i efektywne korzystanie z usługi. Więcej na jej temat można przeczytać tutaj: Search Console – podstawowe informacje.
Nawet, jeśli nie korzystasz z Google Ads, czyli płatnego wyświetlania reklam swojej strony wśród wyników wyszukiwania w Google, możesz zadbać o to, by Twoja strona wyświetlała się w prawidłowy sposób w wyszukiwarce Google. Pomoże Ci w tym Google Search Console – darmowa usługa pozwalająca z jednej strony w pewnym stopniu monitorować ruch w witrynie, a z drugiej – zarządzać stroną i wciąż poprawiać jej skuteczność i widoczność w sieci zwiększając tym samym szanse na pozyskanie nowych klientów.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy